• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 444

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 355

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 412

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 388

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

جوانان و مُدگرایی

**نوشته شده توسط عبدالعزیز صادقی/فوق لیسانس کلام اسلامی**. **ارسال شده در** خانواده و تربیت

پرسش:

چرا جوانان تلاش مي­کنند در پوشيدن لباس­ها و مدل­هاي مو، اداي غربيان را در بياورند؟

مقدّمه

يکي از خصايص و خصوصيات انسان تنوّع‌‌طلبي و نوگرايي است که در طول دوران زندگي مخصوصاً در دوره­ي نوجواني و جواني او را به سمت نوشدن براي يک زندگي بهتر وادار و اميدوار مي­نمايد. آنچه در اين ميان حايز اهمّيت است اين است که اين نوگرايي بايستي، هماهنگ با فضاي فرهنگي و منطبق با شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه­ اسلامي بوده باشد.

امّا آن­چه امروزه جوانان ما دچار آن هستند تقليد نابـجا و پيروي از مدها، مدل­ها و نمــونه­هاي است که متأسّفانه برگرفته از فرهنگ منحط غربيان است که هيچ‌گونه نسبتي با فرهنگ جامعه­ي اسلامي ما ندارد. به عنوان مثال، پوشيدن شلوارهاي تنگي که تا ديروز به زور کمربند بسته مي‌شد، بلوزهاي تنگ و کوتاه با مارک‌ها و شکل‌هاي عجيب و غريب که به زحمت تا روي کــــمر مي­رسد، مانتوهايي که هيچ شباهتي به مانتو ندارند، شال‌هاي رنگارنگي که تنها وسط سر را به زحمت مي‌پوشاند اين­ها بخشي از نمونه­هاي است که نشان دهنده­ي وضعيت دختران و پسران است که ما هر روز بيش از پيش متأسّفانه شاهدش در جامعه­ي اسلامي خود هستيم.

بعضي وقت‌ها به خاطر پوشيدن لباس‌هاي غيرمعقول يا اصلاح و آرايشي خاصّي به ويژه موي سر و صورت پسران، آنقدر تعجب مي‌کنيد که چند ثانيه بهت زده مي‌شويد. بعد از خود مي‌پرسيد چطور چنين چيزي ممکن است؟ و در پاسخ ممکن است تنها اين حرف را بشنويد: الان ديگر همه چيز مد شده است! اکـنون اين پرسش مطرح مي­شود که چرا جوانان با داشتن فرهنگ غني، پربار و پايدار اسلامي در پـوشش لـباس و مدل مو، اداي غـربـيان را در مي­آورند؟

پاسخ:

براي دستيابي به پاسخ اين پرسش ابتدا لازم است تعريفي از «مُد» داشته باشيم.

مفهوم لغوي و اصطلاحي «مُد»

واژه­ي «مُد»(mode) که کلمه­ي فرانسوي است در لغت‏ به معناي سليقه، أسلوب، روش، شيوه، رسم، موافق رسم، باب روز و... به كار مي‏رود؛ و در اصطلاح، عبارت است از روش و طريقه‏اي موقّت كه طبق ذوق و سليقه­ي اهل زمان، طرز زندگي از جمله شكل پوشيدن لباس، نوع آداب پذيرايي، معاشرت، تزئين و معماري خانه و... را تنظيم مي‏کند. طبق اين تعريف اشاعه­ي سريع، موقّت و زودگذر يک کالا يا گرايش به نوع يک رفتار در ميان افراد جامـعه را مي­توان «مُد» ناميد که به دليل رابطه­ي مستقيمي ‌اين پديده با حس تنوّع‌ طلبي در ميان نوجوانان و جوانان بيشتر از ديگر اقشار جامعه ديده مي‌شود که هر از گاهي مانند سيل عظيمي(همچون سونامي ناشي از زلزله­ي بزرگ فوکوشيماي ژاپن)جامعه را فرا ‌گرفته و پس از عوض کردن چهره­­ي معقول و نمايي قابل قبول آن، به زودي خود نيز به مد يا مدل ديگر تغيير مي‌کند. امّا هميشه اين که منشأ اين تغييرات چيست؟ و ريشه‌هاي آن از کجا مي‌آيد؟ قابل تحليل و بررسي است که آيا انتخاب هرگونه لباس و آرايشي براي هر جامعه و فرهنگي مناسب است‌؟ و اساساً اين سؤال هميشه مطرح است که مدگرايي خوب است يا نه‌؟

جوانان و اهمّيت آنان

مسأله­ي جوانان و نوجوانان، امکانات جسمي و رواني و نياز­هاي مادّي و معنوي آنان اهمّيت فوق العاده دارد؛ از اين رو، در سيره­ي نوراني رسول خدا(ص) هميشه اين طبقه­ي سنِّي مورد توجّه و عنايت ويژه بوده­اند. از جمله ی این توجّه  ویژه ی آن حضرت به جوانان این است که ایشان پس از فتح مکّه از بين تمام مسلمين جوان 21 ساله به نام عِتَاب بِن اُسَيد را به فرمانداري مکّه و اسامـه ابن زيـد 18 ساله را به فرماندهي سپاه عازم به تبوک که تمام افسران ارشد و امراي ارتش، کلّيه­ي بزرگان مهاجر و انصار، همه­ي شيوخ عرب و رجال با شخصيت در اين لشکر عـظيم حضور داشتند بر گزيد که اگر در جهان بي­نظير نباشد کم نظير است، از طرف جمعي از اصحاب و پيروان خود مورد اعتراض قرار گرفت امّا پيامبر(ص)با اين انتخاب خود علي رغم اعتراض بعض ياران مي­خواست به مسلمانان بياموزد که چه بسا جواناني که مي­توانند بهتر از بزرگتر­ها از خود همّت، حميّت و احساس مسؤليت نشان دهند و در جبه­ها با تهوّر و شجاعت تمام بجنگند و فتح و پيروزي را به ارمغان بياورند.

چنان­که بني اسرائيل براي تصرف فلسطين به جنگ جالوت ستمگر و سپاهيانش رفتند امّا همگي خود را در برابر دشمن باختند و گفتند: « لَاطَاقَةَ لَنَا أَليَوم بِجَالُوت وَجُنُودِه» ( بقرة/24) در اين ميان تنها جواني که جز فلاخن معمولي هيچ سلاحي نداشت به ميدان مبارزه با جالوت که مردي قوي هيکل و داراي هرگونه اسلحه، شمشير و زره بود رفت. جوان دست خود را به کيسه­اش برد سنگي برداشت و در فلاخن گذاشت و به پيشاني جالوت پرتاب کرد سنگ به پيشاني جالوت فرو رفت و آن چنان ضربه کاري بود که چشمان جالوت از حدقه بيرون زد و بر زمين فرو غلتيد و اين جوان داود(ع)بود که قرآن کريم در مورد نبردش با جالوت چنين مي­فرمايد: « وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَأَتَاهُ الله المُلک وَالحِکمَة؛ داوود جالوت را کشت و خداوند منصب فرمانروائي و حکمت را به وي عطا فرمود» (بقره/251).

با تفحّص در روايات و احاديث اسلامي نيز مطالبي مي­يابيم که بيانگر اهمّيت اين دوره از زندگي(جواني) است. چنانکه در فرمايش رسول خدا(ص)آمده است: «إِنَّ الله يُحِبُّ الشَّابَ الَّذِي يُفنِي شَبَابَهُ فِي طَاعَةٍ الله؛خداوند جواني را که جواني­اش را در اطاعت خدا، سپري مي­کند دوست دارد»(نهج الفصاحة، ترجمه­ي غلام حسين مجيدي خوانساري، انتشارات انصاريان، چ نگين، قم، چ اوّل، 1385، ص362).

با توجّه به اهميت، حسّاسيت­ و ويژگي­هاي روان­شناختي اين دوران از يکسو، و آمار بالاي جمعيت جوان در کشور­هاي اسلامي به عنوان نيروي ارزشمند، فعّال و تأثير گذار در جهت پاسباني از مرز­هاي ديني و اعتقادي و حافظ ارزش­هاي والاي انساني از سوي ديگر، غربيان تلاش مي­کنند تا با سرمايه گذاري جدِّي، با ارائه­اي الگو­ها و مدل­هاي غربي و تبليغات فريبنده­ي رو به افزايش خود، آنان را از ارزش­هاي اسلامي دور کنند و همچنان دور نگه دارند. که متأسفانه دست­يابي دشمن به اين مقاصد شوم، در سال­هاي اخير با پيشرفت شگرف تکنولوژي ارتباطات، سرعت بيشتري به خود گرفته و سلطه­گران فرهنگي، فرهنگ­هاي مبتذل و ضد انساني خود را به صورت کالا­هاي تجاري و بسته بندي­هاي زيباي جديد الکترونيکي فراهم آورده و اقوام و مليت­هاي مختلف به ويژه جوانان را به پيروي و تقليد از چنين فرهنگي وادار کرده است.

جوانان و آرزوي زندگي غربيان

دنياي غرب که خود از جرائم و بزهکاري و ديگر مشکلات کشورهاي خويش به خوبي آکاهند و طغيان نسل جوان را از نزديک مي­بينند، به نقايص اجتماعي و تربيتي خود واقف و معترفند. هميشه مي­دانند که فقد سرمايه­هاي معنوي و اخلاقي و زياده روي در شهوات و تمايلات نفساني، مردم را به پستي و انحطاط فزاينده­ي سوق داده و زمينه­ي تيره روزي را فراهم آورده است. امّا غرب زدگان ما، بر اثر عشق و علاقه­ي که به دنياي غرب دارند، گويي نابينا و ناشنوا شده­اند و روز به روز نابينا و ناشنواتر هم مي­شوند عيوب و نقايص آن را نمي­بينند، به مفاسد و تبـهکاري­هاي آنان تـوجـه نمي­کنند، آرزوي زندگي مدل غـربي را در ســـر مي­پــرورانند و مي­خواهند خود را همـانند غربيـان بسازند. به همين جهت، چشم بـسته از پي­آنان مي­روند و بي­چون و چرا نوع رفتار، گفتار، کردار و حتّي نوع خوراک و پوشاک آن­ها را مورد تقليد و اقتباس قرار مي­دهند و اين پيروي کور کورانه را نشانه­ي نو خواهي و مايه­ي خوش­بختي و سعادت مي­پندارند. و حال آن­که قرآن کريم چنين تقليد را تحت عنوان خرافه، ارتجاع، حماقت و تقليد جاهل از جاهل شديداً محکوم مي­نمايد:

« وَإِذَا قِيلَ لَهُم إِتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ الله قَالُوا بَل نَتَّبِعُ مَا أَلفَينَا عَلَيهِ آَبَاءَنَا أَوَلَو کَانَ آَبَاؤُهُم لَايَعقِلُون شَيئًا وَلَايَهتَدُون؛و هنگامي که به آن­ها گفته شود: از آن­چه خدا نازل کرده است، پيروي کنيد مي­گويند: نه ما ازآن­چه پدران خود را برآن يافتيم، پيروي مي­کنيم آيا اگر پدران آن­ها، اگر چيزي نمي­فهميدند و هدايت نيافتند (باز از آن­ها پيروري خواهند کرد» (بقره/170).

و از طرفي ديگر روايات ما أکيداً دستور مي­دهد که بايد هر مطلب يا هر چيز ديگري که بنا است موضوع تقليد واقع شود، پيشاپيش به ارزيابي عقل و خرد در آيد و از هرجهت پيرامون آن بررسي و تحقيق شود اگر مفيد و سود­مند شناخته شد، موردتقليد و پيروي قرار گيرد و اگر مضر و زيان بار يا بيهوده و لغو بود، مردود و مطرود گردد: «خُذِ الأَمر بِالتَّدبِير فَإِن رَأَيتَ فِي عَاقُبَتِهِ خَيراً فَامضِ وَ إِن خِفتَ غَيّاً فَأمسِک؛ در باره­ي کار خود دور انديشي کن، اگر سر انجام آن را خير مي­بيني، اقدام نما؛ و اگر از عاقبت بدش بيم داري، خود داري کن» (نهج الفصاحة، ص 115). چنين تقليد عاقلانه و صحيحي مي­تواند ما را از طرفي وارث تجارب و معلومات ديگران سازد و از طرف ديگر، از خطر پيروي ناسنجيده و اقتباس بي­رويه مصون بدارد. پيامبران الهي برنامه­هاي تربيتي خود را بر همين اساس استوار ساختند و پيروان خويش را از پيروي نياکان شان در کارهاي خوب ترغيب و از کارهاي بد آنان باز مي­داشتند. و چنين تقليدي هميشه مورد تأييد و تأکيد قرآن کريم نيز بوده و از کساني که اين گونه(از بهترين­ها) پيروي مي­نمايند از آنان به عنوان خرد­مندان توصيف مي­نمايد: «أَلَّذِينَ يَستَمِعُونَ القَولَ فَيَتَّبِعَون أَحسَنَه أُولَئِکَ الَّذِينَ هَدَيهُمُ الله وَأُولَئِکَ هُم أُولُوالأَلبَاب؛کساني که سخنان را مي­شنوند و از نيکوترين آن­ها پيروي مي­کنند؛ آنان کساني هستند که خدا هدايتشان کرده و آنان خردمندانند» (زمر/18).

نقش­رسانه‌هادر ارائه­ي «مُد»

پيشرفت رخداده در عرصه­ي فناوري و به وجود آمدن پديده‌هايي مثل ماهواره و اينترنت تأثير بسيار زيادي در زندگي مردم داشته است. وقتي کره­ي زمين با آن همه وسعتش تبديل به يک «دهکده جهاني» مي‌شود، قاعدتاً مردم هر کشوري از ابزارهايي مثل اينترنت و ماهواره استفاده مي‌کنند. ولي متأسّفانه استفاده نادرست، آن را تبديل به معضلي کرده است که امروزه شاهد آن هستيم. جوان‌ها ساعت‌ها پاي اينترنت و ماهواره مي‌نشينند تا جديدترين مدل‌ها را بيابند و خود را شبيه فلان خواننده يا هنرپيشه مورد علاقه­ي‌شان کنند. حتي اگر هيچ سنخيتي با ارزش‌هاي جامعه‌­يشان نداشته باشد. همين باعث مي‌شود بسياري از والدين که به فرهنگ اصيل، غني و پربار اسلامي و سنت‌ها پايبندند، با فرزندان خود مقابله کنند که احتمالاً نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت، زيرا جوانان به الگويي که از جامعه مي‌گيرند اهمّيت بيشتري مي‌دهند.

شيوه­ها و روش­هاي تهاجم فرهنگي

روش­هاي تهاجم فرهنگي مجموعه­ي شيوه­ها، راه­کارها و سبک­هاي است که مهاجمان فرهنگي به صورت مستقيم و غير مستقيم براي تحقّق اهداف خويش بکار مي­گيرند شناخت اين روش­ها موجب برخورد آگانه با هجوم و سلطه­ي فرهنگي دشمن را فراهم مي­آورد از اين رو، با توجّه به ظرفيت پژوهش به اختصار تعدادي از روش­هاي مهم دشمن بررسي مي­گردد:

1. تضعيف اعتقادات مذهبي

در جامعه­ي اسلامي هر مسلماني بر اساس جهان بيني، اعتقادات و باورهاي مذهبي خويش رفتار مي­کند مهاجم فرهنگي در صدد است با القاء شبهات اين باورها و انديشه­ها را تضعيف و تخريب نمايد. يکي از اين شبهات نفي جاودانگي احکام اسلامي مي­باشد. دشمنان مي­گويند ديني که هزار و چهار صد سال پيش براي جامعه­ي توسعه نيافته­ي آن روزگار آمده بود نمي­تواند با جامعه­ي توسعه يافته و زندگي کاملاً ماشيني امروز سازگار و پاسخ­گوي نياز­هاي انسان امروزين باشد.

امّا پاسخ اين شبهه بسيار روشن است و آن اينکه: يکي از اسرار و حقايق انکار ناپذير دين مقدّس اسلام و کتاب آسماني­اش قرآن کريم، ارائه­­اي دستورات و عقايدي است که، قوانينش بر زير بناي محکم و ريشه دار فطرت بنا شده و مـقرّرات نجات­بخشش هميشه و همه­جا خواسته­ها و کشش­هاي فطري، طبيعي، رواني، فردي و اجتماعي انسان را در برداشته و خواهد داشت. نشانه­هاي امر فطري سه چيز است:

1- در همه­ي افراد آن نوع، يافت مي­شود هرچند کيفيّت آن از نظر شدّت و ضعف متفاوت باشد.

2- همواره در طول تاريخ ثابت است. هم­چنان که قرآن کريم مي­فرمايد:«لَاتَبدِيلَ لِخَلقِ اللهِ ذَلِکَ الدِّينُ القَيِّم؛ دگرگوني در آفرينش الهي راه ندارد؛ اين است آئين استوار» (روم/30).

3-نياز به تعليم و تعلـّم ندارد هر چند تقويّت و تذکّر آن، چنان­که از قرآن کريم استفاده مي­شود: « فَذَکِّر إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّّر لَستَ عَلَيهِم بِمُصَيطِرٍ؛ پس اي پيامبر تذکر ده که تو فقط تذکردهنده­­اي و هيچ سلطه­ي برآنان نداري» (غاشية/21). بي­نياز از آموزش نيست. پس احکام و تعاليم قرآن و سنت، با توجّه به فطرت بشري که همواره همگاني، ثابت و دائمي است، پي ريزي شده است؛ طبق اين استدلال اعراب بدوي و انسان کنوني از يک فطرت برخوردارند و تا انسان و فطرت باقي است تعاليم دين و هدايت­گري قرآن و سنّت نيز باقي و جاري است. حضرت امام خميني(ره) باتوجه به همين بعد فطري، به هدايت­گري قرآن اشاره مي­کند: «قرآن است که ما را هدايت مي­کند به مقاصد عاليه­اي که در باطن ذاتمان توجّه به او هست و خودمان نمي­دانيم» (قرآن کتاب هدايت در ديدگاه امام خميني(ره)، معاونت مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، ناشر موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، چ عروج، چ اوّل، 1375، ص27).

2. تضعيف گرايش­هاي معنوي

شور وشوق مذهبي تکميل کننده­ي معرفت ديني است که زمينه را براي پيشرفت فرد و جامعه فراهم مي­کند. دشمنان با ترويج برنامه­هاي مخرّب فرهنگي در صدد تضعيف و تخريب گرايش­هاي معنوي به ويژه در بين نسل جوان بوده و با تبليغ و ترويج برنامه­هاي سرگرم کنند­ه­ي ويرانگر، گرايش­هاي مذهبي را تحريف و يا کم رنگ مي­کند. (مهدي نويد، فرهنگ و مقاوت فرهنگي، ناشر سرآمد کاوش، چ هفتم، 1374، ص43).

3. تحريف هويت ديني

انساني که تمامي رفتار وسلوکش ريشه­ در وحي دارد، از هويت ديني برخوردار است. پس از تثبيت هويت ديني، رفتـار­هاي فردي و اجتماعي بر اساس آرمان­ها و هدف­هاي دين شکل مي­گيرد. (حميد نگارش، هويت ديني وانقطاع فرهنگي، نمايندگي ولي فقيه در سپاه، مرکز تحقيقات اسلامي، 1380، چ اول، ص23) يکي از شاخصه­هاي هويت ديني ساده زيستي و پرهيز از زرق و برق­هاي دنيوي است که همواره، وجه بارز زندگي انسان­هاي بر جسته الهي بوده است. (همان، ص56) لازم به تزکر است که هرچند، انبيا خواهان پيشرفت بشر در همه­ي ابعاد سياسي، فرهنگي، اقتصادي و... بودند، اما هدف نهائي آنان تعالي و پيشرفت معنوي دعوت الي الله، انس با خدا و... بوده است. (همان، ص7) مهاجم فرهنگي با تبليغ و ترويج مظاهر زرق و برق دنيوي، جوانان را با روحيه­ي مصرف گرايي و مصرف زدگي به بار مي­آورد. مساسفانه چهره­ي واقعي جامعه­ي اسلامي در سال­ها اخير نشانگر و نمايشگر يک جامعه­ي مصرفي است، انبوه کالاهاي مصرفي گرانقيمت، وجود انواع لباس­هاي غربي، و انواع لوازم آرايش و... نمونه­ي کوچک آن­ها است.

4. ترويج بدحجابي

به اعتقاد اکثر صاحب نظران امور فرهنگي يکي از نتايج شوم هجوم فرهنگي در جامعه تغيير لباس و رواج برهنگي در ميان اقشار جامعه به ويژه در جوانان بوده است. دشمنان اسلام با ترويج و تبليغ همين نقشه­ي کار­ساز بدحجابي، بي­حجابي و برهنگي و فراهم آوردن وسايل عيش و نوش و...جوانان رزمنده و سلحشور اندلس يا اسپانياي فعلي را به کاباره­ها کشانده پس از تخدير نيروي جواني­اش، سرزمين ياد شده را از سيطره­ي اسلام خارج کردند. امروزه نيز با همين شيوه­ي تجربه شده دشمنان و استعمار گران به مبارزه عليه جوانان مسلمان در گستره­­ي جهان اسلام برآمده­اند. شيوه­ي که ديگر مسأله آمدن و خبر از لشکر کشي نيست بلکه سخن از بيگانه شدن از خويش و متلاشي شدن از درون است. (محمد تقي مصباح يزدي، تهاجم فرهنگي، تحقيق و نگارش عبدالجواد ابراهيمي، مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني، چ دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه­ي مدرسين، چ اول، 1376، ص42).

امروزه لباس­ها و مدل­هاي گوناگون در اندام دختران و پسران جوان يکي از ابزار مهم تبليغاتي مهاجمان و دشمنان است. در اين مـيان مي­توان به لباس­هاي آرم دار، عکس دار و نوشته­هاي بيگانه بر روي لباس­هاي کودکان، نوجوانان و جوانان در سال­هاي اخير افزايش چشمگيري يافته و استفاده کنندگان بدون هيچ هذينه­اي تابلوي تبليغات سيار فرهنگي بيگانگان شده­اند که متاسفانه با اين کار موجب بيگانگي با فرهنگ اسلامي و باعث دوري از ارزش­هاي ديني مي­شوند. (همان،ص143). شيوه­هاي ياد شده مجموعه­ي عواملي است که روي همرفته جوانان ما را به تقليد از «مد» کشانده و به همين دليل متأسفانه جوانان آگاهانه يا ناآگاه هم از خود و هم از فرهنگ خود بيگانه شده­اند.

دور نماي آينده و اين­که چه کار بايد کرد؟

دور نماي آينده­ي بشر مخصوصاً غربيان با پيشرفت چشم­گيري که در عرصه­ها­ي علم و فناوري دارند با شتابي وصف ناپذير در حال گذر از جامعه­ي صنعتي به فرا صنعتي و از مدرنيسم به فرامدرنيسم­اند. اما متاسّفانه در مباحث اخلاقي و مسايل ارزشي سير واپس­گرايي جدّي و نماياني را تجربه مي­کنند و در اين ميان از اخلاق انساني و انسان اخلاقي هيچ خبري نسيت. لذا براي هماهنگ کردن جوانان مسلمان ما، با برنامه­هاي ضد اخلاقي خود و به تخدير کشيدن انرژي و نيروي فعال آنان با بهره­گيري از توان برتر اقتصادي، نظامي و تکنولوژي پيشرفته و پيچيده­ي خويش تمام مـرزهاي فـرهنگي و اعـتقادي ما را مورد حـمله­ي بي­رحمانه­ي خويش قرار داده­اند و در اين راستا متأسّفانه به توفيقات نسبي هم دست يافته­اند چرا که عنوان سؤال اين پژوهش که بر گرفته از واقعيت­هاي عيني جامعه ما است خود نشانه­ي اين مدعا است.

امّا اوّلين عکس العمل ما در جهت مقابله مؤثّر و کسب موفقيت در برابر عمل آنان، فقط و فقط نه گفتن است. جوانان ما بايد نه گفتن در برابر هرعمل ضد اخلاقي و ضد ارزشي و غير معقول را ياد بگيرند. شرط دوّم، بازگشت به خويش است. بايد به خويشتن ملي، مذهبي و اسلامي خويش بازگرديم و افتخارات ديني و تاريخي خود را دوباره إحيا و بدان­ها افتخار نمائيم. غربيان هميشه از ميراث کهن خود بهره برده و به نام سقراط و بقراط، افلاطون و فلوطين و... افتخار کرده­اند؛ ما هم بايد از ميراث تاريخي و فرهنگي خود بهره برده و به پيشوايان معصوم ديني و مذهبي خود افتخار و اقتداء نمائيم؛ مگر ديگران چه دارند که ما نداريم؟! لذا براي فائق آمدن بر اين مشکلات و بازگشت به اخلاق انساني ـ الهي يک بار ديگر، توجّه به گزينه­ي زير ضروي است.

رسول خدا (ص) أسوه­ي حسنه­ي که بايد از نوشناخت

تغيير «مُد» و الگوسازي شايسته و مطلوب جهت جايگزين براي جوانان، امروز بيش از هر زمان ديگر لازم و ضروري است. از اين رو، بايد دست به کار دگرگوني الگو­هاي موجود نامطلوب بشويم و ابراهيم وار با تبر خويش بت­هاي فريبنده­ي ساخت استعمارگران حرفه­اي قرن خويش را، در هم فرو ريزيم و عوامل فساد را از چهره­ي اجتماع خويش بزدائيم و روح پاکي و خير خواهي را در قشرهاي مختلف جامعه مخصوصاً در بين جوانان زنده نمائيم و سمبل­ پاکي و نيکي را به نمايش بگذاريم و در راسـتاي بازشناخت الگويي حسنه­ي خود و معرفي آن براي نسل جوان، همان گونه که کتاب آسماني­ما (قرآن کريم) با بهترين بيان معرفي مي­فرمايد: «لَقَد کَانَ لَکُم فِي رَسُولُ الله أُسوُةٌ حَسَنَةٌ؛ مسلماً براي شما در زندگي رسول خدا(ص) سرمشق نيکويي است». (احزاب/21). رسالت ديني خويش را ادا نموده و تا دير نشده سيره­ي نوراني آن حضرت(ص) را ­که به دليل مبتني بودن بر حقايق قرآني کاملترين سيره و به همان دليل شايسته­ي تأسّي و پيروي شده است؛ و نيز سيره­ي اهلبيت طاهرينشE را سرلوحه­ي زندگي خويش قرار داده و پيروي همه جانبه از آنان داشته باشيم نه از ديگران چرا که همان أسوه­ي حسنه فرمود: «لَيسَ مِنَّا مَن تَشَبَّهَ بِغَيرِنَا؛ کسي که خود را به ديگران(کفار) شبيه سازد، از ما نيست» (نهج الفصاحة، ص114).

نتيجه

از آن­چه تاکنون گفته شد به اين نتيجه مي­رسيم که نسل جوان امروز ما، مخصوصاً آناني که خواسته يا نخواسته به پيروي از غربيان اداي آنان را در مي­آورند، براي باز نگري در گفتار و رفتار شان نيازمند باز بيني رفتار، گفتار و کردار اسوه­ي حسنه­ و شناخت دو باره­ي آن مي­باشد. اسوه­ي نيکويي که تمام حرکات و سکنات ظاهري و باطني­اش سر چشمه در وحي داشته و برگرفته از وحي الهي است؛ و تنها در اين صورت است که صلاح و فلاح دنيوي و اخروي ما تأمين و تضمين مي­شود نه از راه­هاي ديگر چنان­که قرآن کريم پيام آسماني پيامبر (ص) را در مورد پيروي و متابعت از خويش اين گونه زيبا به گوش ما مي­رساند: « وَ أَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُستَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لَاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُم عَن سَبِيلِه ذَالِکُم وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُم تَتَّقُون»؛ مسلماً راه مستقيم من اين است؛ از آن پيروي کنيد و از راه­هاي پراکند(وانحرافي) پيروي نکنيد، که شما را از طريق حق، دور مي­سازد! اين چيزي است که خداوند شما را به آن سفارش مي­کند، شايد پرهيز­گار شويد» (انعام/153). در جاي ديگر مي­فرمايد: « قُل إِن کُنتُم تُحِبُّونَ الله فَاتَّبِعُونِي يُحبِبکُمُ الله»؛ بگو اي پيامبر اگر خدا را دوست مي­داريد از من پيروي کنيد تا خدا شما را دوست بدارد» (آل عمران/31). آيا بهترين از اين ما چه مي­خواهيم و آيا الگوي بهتر و راهي استوارتر از اين پيدا خواهيم کرد؟ هرگز.

حديث پاياني

رسول گرامي اسلام(ص) مي­فرمايد: «أَلتَّوبَةُ حَسَنَةٌ لَکِنَّهُ فِي الشَّبَابِ أَحسَنٌ»؛ توبه هميشه نيکو است امّا در جواني نيکوتر است» (ابوالحسن بن ابي الفارس، تنبيه الخواطر و نذهة النواظر(المعروف بمجموعه ورّام)، دارالتعارف،ج2، ص118). 

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**