تاریخ و فرهنگ

بیوگرافی شهید قوماندان هادی مؤید

**نوشته شده توسط عبدالحکیم عادلی**. **ارسال شده در** تاریخ و فرهنگ

بیوگرافی شهید قوماندان هادی مؤید


تاخون نداد قومی هرگز نگشت آزاد

ما راست نیز سهمی زین افتخـار آخر

(شهید علامه بلخی(ره))

 

تهیه و تنظیم: عبدالحکیم عادلی

مقدمه:

افغانستان،قلب تپندۀ آسیا، در تاریخ پر فراز و فرود خودش همواره در برزخ بی مهری‌ها و جنگ­های خونین، قتل­عام­ها، کشتارهای دسته جمعی و تهاجمات ویرانگر از سوی قدرت طلبان و متجاوزان داخلی و خارجی گرفتار بوده و همچنان عزت، شرف، کرامت انسانی، ارزش­های والای انسانی و حقوق طبیعی، مدنی و اجتماعی مردم این دیار نادیده گرفته شده است. از سوی دیگر زیباترین صحنه­های مقاومت و دفاع مردم ظلم ستیز در برابر ستم­های داخل و خارج و شکست دشمنان در این خطه خونین رقم خورده است. در تاریخ زرنگار مقاومت مردم ­ما، نمونه­های والای از خود گذشتگی و ایثار و فداکاری وجود دارد. چه بسیار مردان و زنان بزرگی از تبار پاکان و مصلحان بوده اند که در برابر ستمگران و زورگویان داخلی و خارجی تا پای جان از عقائد حقه خود دفاع نموده و با تقدیم جان و تمام هستی شان، آزادی، استقلال، امنیت و زندگی شرافت­مندانه را به دیگران به ارمغان آورده اند.

ملت سرافراز و شهید پرور مالستان یکی از خطه­های خون‌ رنگی است که در امتداد تاریخ برترین نقش را در شکوفایی فکر و فرهنگ دینی و مبارزه با ظلم و ستم و بیداد داخلی و خارجی ایفا نموده و به عنوان پیشگامان انقلاب اسلامی و تقدیم بیش از 200 شهید  نام این خطه را بر تارک تاریخ، بلند آوازه کرده است. یکی از این شهدای عزیز محمد هادی موید است که هم اینک بیوگرافی این شهیدان والا مقام را که جوان‌ترین قوماندان امنیه در افغانستان نام گرفت، به خوانندگان محترم مجله «سخن صبا» تقدیم می­کنیم:

تولد،کودکی و تحصیل

شهید محمد هادی فرزند مرحوم انجنیر ضبطو موید، در سال 1364 هجری شمسی در قریه­ی «نیزار» ولسوالی مالستان، ولایت غزنی در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. محمد هادی در دامن پر مهر مادر و محبت پدر و مادر بزرگش دوران کودکی را با نشاط و لبخند سپری کرد. علوم قرآنی و دینی را نزد ملای منطقه فرا گرفت و سپس در مکتب دهن سوکه به درس کلاسی ادامه داد. و در لیسه میرادینه تا صنف نهم به کسب علم و معرفت پرداخت. محمد هادی از استعداد و هوش سرشاری بهره­مند بود.

هرچند سرنوشت، پدر مهربانش را که یکی از پیشگامان علم و فرهنگ آن دیار بود خیلی زود از او گرفت. روح با نشاط محمد هادی که سخت نیازمند مهربانی­های پدر بود با شنیدن مرگ وی که در عالم غربت جان را به جانان سپرده بود، سخت آزرده و مکدر گردید و از نظر روحی و روانی بر او فشار آمد. اما مهربانی­های مادر و مادر بزرگ و محیط گرم خانواده بار دیگر آرامش را به او بازگردانید. او با شور، نشاط، گرمی و صمیمیتی که داشت به محیط گرم خانه گرما و صفای دیگری می­بخشید و خستگی­های کار و روزگار را با شوخ طبعی هایش از تن خستة خانواده می­زدود.

دوران سربازی و خدمت

شهید محمد هادی موید با این­که سن و سالی از او نگذشته بود، اما روح متلاطم و نا آرام او، او را در زمره سربازانی قرار دادکه برای دفاع از امنیت، آرامش و رفاه مردم از جان خویش دریغ نمی­کردند. به همین خاطر نزدیک چهار سال در غزنی  و بیش­تر در ولسوالی «اندر» که یکی از نا امن‌ترین ولسوالی­های ولایت غزنی است، مشغول وظیفه سربازی گردید و در کنار آقای اسدالله شجاعی (آمر امنیه ولایت غزنی) ایفای وظیفه نمود.

«اندر» منطقه­ای است که فرمانده دلیر، شجاع و گم نام همچون «شهید قنبر علی رسولی» که او نیز یکی از نزدیکان شهید محمد هادی است در آن­جا به شهادت رسیده است. نام «اندر» با خون و رشادت از سوی، و با جهل و تعصب طالبان از سوی دیگر گره خورده است و تا کنون بسیاری از سربازان وطن در مواجهه و مقابله با دشمنان انسانیت و وطن در این دیار خون رنگ، جام شیرین شهادت را نوشیده اند.

محمد هادی موید به خاطر بهره­مندی از استعداد، لیاقت و توانایی­های فکری و جسمی که داشت برای فراگیری مسلکی تعلیمات نظامی و کسب تجربه بیش­تر نظامی همراه با تن چند از یاران همرزم و همراهش به منطقه­ی گردیز رفت و بعد از یکسال با رتبه «دریم ثارن» فارغ شد و در مرکز غزنی به عنوان معاون جلب و جذب پلیس قوماندانی امنیه غزنی گماشته شد و تا دو سال در همین سمت خدماتی ارزنده از خود بر جای گذاشت. شجاعت، جسارت، غیرت و اراده قوی  و علاقه او در فنون نظامی سبب می­شد که پله­های ترقی را به زودی بپیماید و به همین خاطر از رتبه «دریم ثارن» به «دوهم ثارن» ترفیع نمود و قریب یکسال در همین پست ایفای وظیفه نمود.

ایفای نقش در سمت قوماندان امنیه ولسوالی خواجه عمری

همانطور که تذکر رفت شهید محمد هادی موید واقعا یک سرباز از خود گذشته و آماده برای هر نوع از خود گذری و ایثار بود و بارها توانایی و لیاقت  خود را در عرصه‌های مختلف  در جای جای این سرزمین به نمایش گذاشته بود. آمادگی، آگاهی و رشادت‌های شهید هادی همراه با کسب تجربه­ی نظامی باعث ­شد که گام در قله­های رفیع نظامی بگذارد و به حیث جوان­ترین قوماندان  امنیه در یکی از ولسوالی‌های غزنی ایفای نقش نماید. برای پاسخ به خدمات ارزنده و شجاعت همراه با درایت او از سوی قوماندان امنیه ولایت غزنی به عنوان «قوماندان امنیه ولسوالی خواجه عمری» مقرر شد.

شهادت و عروج خونین

شهید محمد هادی موید بعد از گذشت حدود 8 ماه ایفای وظیفه در سمت قوماندانی امنیه ولسوالی خواجه عمری، در حالی که قوماندانی امنیه غزنی را به مقصد دید و بازدید از پرسونل و پُسته «جنگل باغ» ترک گفته بود، در مسیر خواجه عمری، به وسیله­ی ماین ریموت کنترل که از پیش توسط دشمنان امنیت و انسانیت جا سازی شده بود در تاریخ 4/4/139.. در ساعت 2 پیشین همراه با یک تن از همراهانش به نام «شهید واثق» از قریه مکنک به درجه­ی رفیع شهادت نائل آمدند.

جنازه­ی قوماندان شهید محمد هادی موید با حضور صدها تن از باشندگان ولایت غزنی. معاون ولایت، آمر امنیت و اعضای قوماندانی غزنی و سایر  همرزمانش از مسجد سرور کائنات تا قبرستان نو آباد غزنی تشییع، و سر انجام در قبرستان نو آباد به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی!

در پایان لازم می­بینم از همکاری نوید (مهدی) مؤید در تهیه و تنظیم زندگی­نامه شهید محمد هادی موید تشکر و سپاسگزاری نمایم.

منبع: فصلنامه سخن صبا شماره 25 تابستان 95

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**