اخبار و رویدادها

اخبار و رویدادهای فصل

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها

حذف فقه جعفری از دانشگاه بامیان
شماری از دانشجویان دانشکده شرعیات دانشگاه بامیان می‌گویند: تدریس فقه جعفری در این دانشکده متوقف شده و به‌جای آن فقه حنفی تدریس می‌شود. رییس دانشگاه بامیان این ادعا را رد کرده‌است. یکی از دانشجویان دانشگاه بامیان می‌گوید: او شش سمیستر فقه جعفری خوانده است؛ اما با حاکمیت گروه طالبان اکنون فقه حنفی جایگزین فقه جعفری شده است. این دانشجو به گزارش‌گر اینترنشنال افغانستان، می‌گوید: دانشجویان اعتراض شان را با رییس دانشگاه و رییس دانشکده شرعیات شریک کرده‌اند و هم‌چنین عریضه‌ای را عنوانی وزارت تحصیلات عالی نوشته‌اند، اما با کمال تاسف، از سوی مقامات این وزارت‌خانه، به خواسته‌ای آن‌ها تا کنون هیچ‌گونه توجهی نشده است. این دانشجویان با ناامیدی می‌افزایند: برای حل و رفع این مشکل، تلاش‌های زیادی کرده‌اند، اما نتیجه نگرفته‌اند.

پی‌گیری نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان
به گزارش گزارش‌گر افغانستان اینترنشنال، رینا امیری، نماینده ویژه‌ی آمریکا برای زنان افغانستان گفته است: وضعیت مردم هزاره افغانستان، به خصوص موضوع نسل‌کشی آنان را پی‌گیری خواهد کرد. خانم رینا امیری این اظهارات را روز چهار شنبه 16 ژوئن 2022م، در گفتگو با شماری از فعالان مدنی و اعضای شورای هزاره‌های بریتانیا در لندن گفته است. در همین حال منابع محلی در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می‌گویند: طالبان خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و مراکز صحی را برای خود پایگاه نظامی ساخته و در روستاهای این ولسوالی قیود شب‌گردی نیز وضع کرده‌اند.
منابع محلی امروز جمعه 10 سرطان 1401ش، به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند: طالبان برای شان گفته‌اند: در طول شب از خانه‌های شان بیرون نشوند. طالبان به آن‌ها هوش‌دار داده‌اند: اگر در طول شب از خانه‌های تان بیرون شدید، هدف قرار خواهند گرفت. به گفته‌ای یکی از این منابع، طالبان در روستای زو مکتب، در روستاهای جه و چوب حسینی کلینیک صحی، در روستای دوشاخ مکتب و در سایر روستاها نیز مکتب و مساجد را پایگاه نظامی ساخته‌اند.
در همین حال منابع می‌گویند: طالبان به زور از مردم سلاح جمع‌آوری کرده و در جریان تلاشی، از یک خانه در ساحه‌ای گلورز حدود 70 هزار افغانی را نیز با خود برده‌اند. هم‌چنین منابع محلی روز شنبه 11 سرطان 1401ش، می‌گویند: طالبان در این ولسوالی هنگام تلاشی و بارزسی خانه‌ها اموال غیرنظامیان به‌ویژه موترهای آنان را به‌عنوان غنیمت برای خود گرفته‌اند. این منابع می‌گویند: در جریان جنگ میان نیروهای طالبان و افراد وفادار به مولوی مهدی بیش از 1200 خانواده آواره شده‌اند.

وعده‌ی پی‌گیری نقض حقوق بشر
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل به خبرنگار (B.B.C) گفته‌است: در حال پی‌گیری نقض جدی حقوق بشر و خسارات وارد شده به غیرنظامیان در بلخاب ولایت سرپل در شمال افغانستان است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز، در بیانیه‌ای نیروهای طالبان را متهم کرده‌است که در بلخاب ولایت سرپل غیرنظامیان را تیرباران کرده‌است. در روزهای اخیر، رسانه‌های محلی افغانستان گزارش‌های متعددی از کشتار و فرار شمار زیادی از غیرنظامیان در پی ورود نیروهای طالبان به مرکز ولسوالی بلخاب نشر کرده‌اند. دفتر یوناما در کابل امروز 29 ژئن 2022م، در توییتی گفت: از گزارش‌های مربوط به آسیب‌ به غیرنظامیان، بی‌جا شدگان، ادعاها در مورد نقض جدی حقوق بشر و وارد شدن خسارات مالی در پی درگیری‌های اخیر در بلخاب ولایت سرپل در شمال افغانستان نگران است. در پی درگیری‌های اخیر در بلخاب که میان نیروهای مهدی مجاهد و طالبان رخ داد، تا کنون تیرباران شدن دست کم پنجاه غیرنظامی به دست طالبان در این شهرستان گزارش شده است.

کمک‌های بشردوستانه به آوارگان بلخاب
بیش از صدها خانواده از بیم و ترس کشتار دسته جمعی توسط گروه طالبان از ولسوالی بلخاب در کوه‌های مرتفع و قریه‌های ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان پنا برده‌اند. این خانواده‌های آواره از معرفی خود شان خودداری می‌کنند. این‌ خانواده‌ها هیچ‌گونه امکانات برای زندگی ندارند. در شرایط کنونی نیاز شدید به غذا و پوشاک به‌خاطر سپری کردن شب و روز و زنده ماندن شان دارند. اپنور به‌منظور کمک فوری به آوارگان بلخاب تیم امدادرسانی خود را در ولسوالی یکاولنگ اعزام کرده است. این تیم بیش از یک هفته در مناطق کوهستانی بند پیتاب با پای پیاده به‌خاطر کمک و امدادرسانی بشردوستان فوری در جستجو و شناسایی آوارگان پرداختند. در نهایت با وجود مشکلات و موانع و با توجه به امکانات موجود برای صد خانواده در بند پیتاب منطقه گنده‌جی، رسپی دره، توره باز، چشمه گاو، گل حسن و سوخته ولنگ بسته‌های مواد خوراکی را توزیع کردند. این نهاد خیریه به ریاست نجیبه وظیفه‌دوست دختر بامیانی مقیم استرالیا راه اندازی و تشکیل گردیده و فعالیت‌های بشردوستانه دارد.

تیرباران اسیران در لعل و سرجنگل
منابع محلی در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور می‌گویند: طالبان اسیران را بعد از بریدن اعضای بدن شان، دست بسته تیرباران کردند. تصاویر این کشته شدگان (شهدا) که روز پنج‌شنبه 9 سرطان 1401ش، به دسترس روزنامه 8 صبح قرار گرفته است، نشان می‌دهد که طالبان اعضای بدن این اسیران را بریده و سپس آن‌ها را تیرباران کرده‌اند. گفتنی است که در جریان حمله‌ی طالبان بالای خانه محمد مرادی، یک فرمانده پیشین خیزش‌های مردمی، این فرمانده با هفت تن دیگر که دو تن شان زن هستند، کشته شده‌اند.

کمک به نیازمندان در بامیان
منابع محلی در ولایت بامیان به گزارش‌گر روزنامه 8 صبح می‌گویند: موسسه خیریه اسلامیک ریلف، با ذبح 459 راس گاو در روزهای عید قربان، برای 6425 خانواده فقیر در نقاط مختلف شهر بامیان گوشت قربانی توزیع کرده است. بر بنیاد اطلاعات منابع محلی، نیروهای طالبان به شمول آمران حوزه این گروه در شهر بامیان در روند توزیع مداخله کرده و برای خود از گوشت قربانی که ویژه‌ای خانواده‌های فقیر است، سهم گرفته‌اند. دوتن از باشندگان مرکز بامیان که می‌خواهند از آن‌ها نام برده نشود، روز دوشنبه 20 سرطان 1401ش، با تایید این رویداد به روزنامه 8 صبح گفتند: این بار نخست نیست که نیروها و فرماندهان طالبان در روند توزیع کمک‌ها برای نیازمندان مداخله می‌کنند و خواهان سهمیه هستند. در همین حال رسانه‌های هندی از دزدیده شدن گندم‌های کمک دهلی‌نو به مردم افغانستان، توسط پاکستان خبر می‌دهند و می‌گویند: پاکستان مقدار زیادی از گندم‌های کمک شده دهلی‌نو را که از مسیر پاکستان به افغانستان ارسال شده بود، سرقت کرده است. گفته شده‌است: حالا هند می‌خواهد کمک‌های خود به افغانستان را از مسیر ایران به افغانستان بفرستد. طبق گزارش‌های افغانستان اینترنشنال، وزارت خارجه هند و ایران در این مورد به توافق رسیده‌اند.

سیلاب‌ها و خسارات بر مردم افغانستان
جاری شدن سیلاب در مناطق بهسود، پروان، شیخعلی، غزنی، نورستان و...، خسارت‌های سنگینی را بر مردم تحمیل کرد. در این میان در غزنی و نورستان علاوه بر خسارت‌های مالی تلفات و خسارت‌های جانی و انسانی نیز داشته است. به گفته‌ای مقامات محلی طالبان در غزنی سیلاب شب گذشته (12 ژوئیه 2022م)، در مرکز این ولایت 5 کشته و 2 مجروح و زخمی به جا گذاشته است. در همین حال بنا بر گزارش‌ها، سیلاب در نورستان نیز دست کم 9 کشته و 9 تن مجروح در پی داشته است. سیلاب زمین فوتبال مصنوعی در مرکز غزنی را نیز تخریب کرده‌است. گفتی است: بیش‌ترین خسارت‌های مالی در مالستان، جاغوری، ناهور، بهسود و دره‌ی ترکمن ولایت پروان وارد گردیده‌است.

زلزله در پکتیا
بنا بر گزارش‌ها در نتیجه زمین‌لرزه‌ای در ولایت پکتیا در جنوب شرقی افغانستان، ده‌ها خانه در مناطق دور دست و روتاهای این ولایت تخریب و از بین رفته است. خبرگزاری دولتی باختر که در کنترل گروه طالبان است، نوشته است که این زمین‌لرزه‌ای تلفات و خسارت‌های نیز در پی داشته‌است، اما جزئیات آن تا کنون مشخص نیست. سازمان زمین‌شناسی آمریکا نوشته است: این زلزله حدود ساعت چهار عصر به وقت محلی با قدرت 5.1 ریشتر و با عمق ده کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است. چند هفته قبل (اول سرطان/ تیر 1401ش) نیز در نتیجه زلزله‌ای در این ولایت، صدها نفر جان باختند و به چندین ولسوالی آسیب‌های جدی وارد شد.

حمله راکتی به نشست علما در کابل
نشست عالمان حامی طالبان که امروز 30 ژوئن 2022م، در کابل برگزار شده، مورد قرار گرفته است. در ویدئوهای همرسانی شده از نزدیک‌ترین محل رویداد، صدای شلیک سلاح‌های ثقیله و خفیفه شنیده می‌شود. شاهدان عینی هم می‌گویند: صدای انفجار و شلیک‌های پراکنده از محل رویداد شنیده می‌شود. به گفته‌ای این شاهدان، این درگیری تلفاتی نیز به همراه داشته است، اما آمار دقیق آن مشخص و معلوم نیست. در همین حال، یک گروه مسلح که خود را جبهه آزادگان افغانستان می‌خواند، ادعا کرده است: افراد مربوط به این جبهه حملات شان را بر نشست طالبان آغاز کرده است. این نشست امروز با تجمع عالمان حامی طالبان در خیمه‌ی لوی‌جرگه برگزار شده و زنان و رسانه‌ها از غایبان بزرگ این جرگه، محسوب می‌شود.
آمادگی چین برای بازسازی میراث‌های فرهنگی افغانستان
چین آماده‌ی بازسازی میراث‌های فرهنگی افغانستان است. ماستر خون او، مسؤول فرهنگی و اقتصادی چین برای افغانستان در دیدار با مولوی عتیق‌الله عزیزی، معاون هنر و فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته‌است: کشورش برای بازسازی میراث‌های فرهنگی و تاریخی افغانستان آماده است. عزیزی از هیئت چینی خواسته است: علاوه بر هم‌کاری‌های اقتصادی، تجارب خود را در بخش‌های فرهنگی، هنری و باستان‌شناسی با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز شریک کند.

مسابقه کتاب‌خوانی در جاغوری
یک منبع محلی به افغانستان اینترنشنال، گزارش داد: شماری از شهروندان ولسوالی جاغوری ولایت غزنین، در روزهای عید اضحی (قربان)، به‌منظور گسترش دانش و فرهنگ کتاب‌خوانی، در این ولسوالی مسابقه‌ای کتاب‌خوانی برگزار کردند. این رقابت با حمایت نهادی موسوم به بنیاد خیریه شهید جواد امیری برگزار شد و مردم محل از آن استقبال کردند. براساس ویدئویی که برگزار کنندگان این مسابقه‌ای علمی، فرهنگی در یوتیوب منتشر کرده‌اند، قرار است سه نفر به‌عنوان برگزیدگان مسابقه انتخاب و از سوی برگزار کنندگان جوایزی به دست آورند.

خروج گروهی سیک‌ها از افغانستان
رسانه‌های هندی گزارش می‌دهند: یک گروه از سیک‌های افغانستان که شمار شان به 11 تن می‌رسند، امروز پنج‌شنبه نهم جوزا به‌صورت گروهی، افغانستان را ترک کردند. براساس گزارش (ANI)، سیک‌های افغانستان که امروز افغانستان را ترک کرده‌اند، خاکستر «ساویندر سینگ» را که در رویداد تروریستی حمله بر درمسال هندوها در کارته پروان کابل کشته شده بود، نیز با خود برده‌اند. پس از حمله تروریستی داعش بر عبادت‌گاه اهل هنود و سیک‌ها در کابل، وزارت خارجه هند به بیش از 100 تن از اهل هنود و سیک افغانستان، ویزای فوری صادر کرد و بدین ترتیب همه‌ای افراد باقی مانده آنان، ویزای خروج از افغانستان را دریافت کردند.

دزدی میلیون دلاری برادر ملاعمر
روزنامه 8 صبح امروز 19 ژوئیه 2022م، نوشته است: عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه طالبان، بیش از یک میلیون دلار عواید اداره خط آهن و یک پایه جنراتور این اداره را در راستای اهداف شخصی‌اش به کار گرفته‌است. چندین منبع به این روزنامه گفته است: عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت فواید عامه طالبان و برادر ملا عمر، بنیانگذار این گروه، حاضر نیست یک میلیون دلار عواید ریاست خط آهن بندر آقینه را به اداره خط آهن بازگرداند. هم‌چنین منابع می‌گویند: سرپرست وزارت فواید عامه طالبان، یک پایه جنراتور بزرگ اداره خط آهن را که از آن برای تولید برق در این اداره استفاده می‌شود، به منزل شخصی‌اش انتقال داده است و از آن استفاده می‌کند.

بررسی روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان
مقام‌های امنیت آمریکا گفته‌اند: دولت این کشور در یکسالگی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، روند خروج این کشور را بررسی ‌کند. ان بی‌سی (n.b.c) نیوز، روز دوشنبه 11 جولای، گزارش داده است که شورای امنیت ملی آمریکا در تماسی از وزارت دفاع و خارجه آمریکا خواسته است که روند خروج از افغانستان را برای جلوگیری از تکرار اشتباهات انجام شده، بررسی کند. گزارش‌گر روزنامه 8 صبح افغانستان امروز 11 ژوئیه 2022م، می‌گوید: گفته می‌شود: این بررسی در حالی شروع شده است که مشاوران امنیتی بایدن باردیگر می‌خواهند به موضوع خروج از افغانستان که دولت بایدن را با موجی از انتقادها مواجه کرده‌است، تمرکز کنند.

واردات تیل/ نفت از ایران
در پی افزایش قیمت تیل در کشور، طالبان به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت تیل/ نفت، 350 هزار تن مواد نفتی از ایران وارد می‌کند. وزارت مالیه طالبان می‌گوید: به‌منظور کنترل و کاهش قیمت نفت و مواد سوختی در بازارهای افغانستان، قرارداد خرید 350 هزار تن مواد نفتی را با ایران به امضا رسانده است. این وزارت با نشر خبرنامه‌ای امروز 1 اسد/ مرداد 1401ش، نوشته است: قرارداد خرید 350 تن مشتقات نفتی در جریان سفر هیئتی از طالبان به ایران، با شرکت ایرانی به امضا رسیده و قرار است روند واردات آن طی روزهای آینده آغاز گردد. براساس خبرنامه‌ در ترکیب هیئت طالبان که به ایران سفر کرده است نمایندگانی از شرکت دولتی نفت و گاز، وزارت خارجه، وزارت تجارت، بانک مرکزی و اداره نورم و استاندارد حکومت طالبان حضور دارند. به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، امروز 23 ژوئیه 2022م، وزارت مالیه طالبان می‌گوید: این هیئت در جریان سفر به ایران با مقام‌های ایرانی درباره خریداری، کیفیت، قیمت و نحوه ترانزیت مواد نفتی و فراهم‌سازی دیگر تسهیلات لازم گفتگو کرده است.

وضعیت زنان در افغانستان زنگ خطری برای زنان جهان!
آلیسون دیویدیان، نماینده بخش زنان سازمان ملل برای افغانستان گفته‌است: وضعیت زنان در این کشور، زنگ خطری برای همه‌ی زنان در جهان است. او در بیانیه‌ای که دیروز دوشنبه 3 اسد/ مرداد 1401ش، منتشر شده گفته است: زنان در افغانستان تنها کشور در جهان نیست که حقوق زنان در آن نادیده گرفته ‌شده است، اما آن‌چه در این کشور اتفاق می‌افتد، زنگ خطری است برای همه ما؛ زیرا نشان می‌دهد که چگونه چندین دهه پیش‌رفت برای برابری جنسیتی و حقوق زنان می‌تواند ظرف چند ماه از بین برود. روزنامه اطلاعات روز افغانستان می‌نویسد: دیویدیان گفته است: مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان یک مبارزه جهانی برای حقوق زنان در همه جا است.

عضویت دختر هزاره در کمیسیون ورزش‌کاران کمیته بین‌المللی المپیک
معصومه علیزاده، دوچرخه سوار هزاره تبار اهل افغانستان، عضویت دختر هزاره در کمیسیون ورزش‌کاران کمیته بین‌المللی المپیک را کسب کرد. او اولین ورزش‌کار پناهنده عضو این کمیسیون است. خانم علیزاده، با تیم المپیک پناهندگان در بازی‌های 2021م، در توکیو حضور داشت. او در سال 2017م، به کشور فرانسه پناهنده شد. به گزارش رویترز، در کنار خانم معصومه علیزاده، سه قهرمان دیگر المپیک: آلیسون فلیکس آمریکایی، آلیستر براونلی بریتانیایی و اولوسی اسمیت کانادایی نیز شامل کمیسیون ورزش‌کاران کمیته بین‌المللی المپیک شده‌اند. هرچهار نفر توسط توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک، منصوب شدند و می‌توانند، تا هشت سال در این کمیسیون خدمت کنند. کمیسیون ورزش‌کاران کمیته بین‌المللی المپیک، به‌عنوان رابط میان ورزش‌کاران و کمیته بین‌المللی المپیک، عمل کنند و نظریات ورزش‌کاران را در مورد تصمیم‌های المپیک در نظر بگیرند.

ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شد
ایمن الظواهری رهبر القاعده، در یک حمله‌ای هواپیمای بدون سرنشین، در یک خانه‌ای مسکونی در منطقه شیرپور کابل پایتخت افغانستان، در دوم محرم 1444ق، برابر با 31 جولای 2022م، کشته شد. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در توییت شان نوشته است: دولت طالبان این حمله را به هردلیلی که صورت گرفته باشد، به شدت محکوم می‌کند و آن را سرپیچی آشکار از قوانین بین‌الملل و توافق‌نامه دوحه می‌داند. چنین حملاتی تکرار تجربه ناکام 20 سال گذشته و خلاف منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است. روز یکشنبه منابع محلی در کابل از وقوع انفجارها و رفت و آمد آمبولانس‌ها در شیرپور کابل خبر دادند. رحمت‌الله نبیل رییس اسبق امنیت ملی افغانستان نیز یکروز پیش گفت: بامداد روز یکشنبه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در حریم هوایی کابل ظاهر شد و به نقاط مختلف این شهر حمله کردند و به احتمال قوی هدف این حملات مخفی‌گاه‌های داعش بوده‌است.

آیین رونمایی از قصه‌های ناتمام
شبکه تحلیل‌گران بلاق با هم‌کاری انجمن فرهنگی کاتب هزاره، برنامه رونمایی ترجمه انگلیسی کتاب «قصه‌های ناتمام» (Unfinished Stories) از آقای حسن رضا چنگیزی و معرفی آرشیف نسل‌کشی هزاره‌ها (www.hazaragenocide.com) را با حضور و سخنرانی ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، داکتر سیما ثمر رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، داکتر ثریا دلیل وزیر پیشین صحت عامه، سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، داکتر انارکلی هنریار عضو پیشین پارلمان افغانستان و فعال حقوق بشر، عبدالاحد فرزام معین پیشین وزارت دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل افغانستان، حسن رضا چنگیزی نویسنده کتاب، محقق و عضو شورای رهبری شبکه تحلیل‌گران بلاق و فرمان کاکر استاد دانشگاه، محقق و منتقد کتاب «قصه‌های ناتمام» در روز اول اکتبر که روز همبستگی هزاره‌ها نیز نامیده شده‌است، برگزار می‌کنند.

خسارات سیلاب در مالستان
به گزارش پیک آفتاب، جاری شدن سیلاب در ولسوالی مالستان ولایت غزنین، خسارات جبران ناپذیری را بر باشندگان این ولسوالی وارد کرده است. باشندگان این ولسوالی، با ارسال تصاویری به پیک آفتاب، می‌گویند: «جاری شدن سیلاب عظیم که تا پای کوه‌ها را فرا گرفته است در این ولسوالی به‌ویژه روستای نوده، سرجلگه و پای‌جلگه مکنک، که در زمان برداشت گندم و محصولات دیگر و...، بوده است، خسارات زیادی وارد کرده‌است. به‌گونه‌ای که هیچ چیزی برای مردم باقی نمانده است. هم‌چنین در ولسوالی‌های جاغوری، ناهور و...، نیز خسارات ناشی از سیلاب‌های بی‌سابقه، جبران ناپذیر است.

بازداشت یک کودک توسط طالبان
منابع محلی در ولایت دایکندی می‌گویند: طالبان روز جمعه 7 اسد 1401ش، یک کودک ده ساله را که خالق نام دارد، به دلیل این‌که پدرش عضو نیروهای امنیتی حکومت پیشین بوده‌است، بازداشت و در قوماندانی امنیه ولسوالی ناوه‌میش ولایت دایکندی، زندانی کرده‌اند. براساس این گزارش، طالبان در برابر آزادی و رهایی این کودک، از خانواده‌اش سلاح و مهمات خواسته‌اند. براساس گفته‌های منابع محلی، در جریان سه روز اخیر طالبان در ولسوالی‌های کیتی و ناوه‌میش ولایت دایکندی یک بزرگ قومی و یک هم‌کار پیشین نیروهای آمریکایی را نیز بازداشت کرده‌اند.

شکایت بیماران از بی‌توجهی داکتران در شفاخانه بامیان

شماری از بیماران در بخش عاجل شفاخانه ولایتی بامیان از برخورد دوگانه و سلیقه‌ای داکتران این شفاخانه شکایت دارند.
یکی از بیماران به شرط محفوظ ماندن نامش به خبرنگار روزنامه 8 صبح می‌گویند: رأس ساعت 8 صبح روز دوشنبه 10 اسد 1401ش، در بخش عاجل این شفاخانه مراجعه کردم، تعداد مریض‌ها خیلی زیاد بود و بیش‌تر شان وضعیت صحی وخیمی داشتند که باید به‌صورت فوری به آنان رسیدگی می‌شد، اما سه ساعت گذشت و با سپری شدن سه ساعت هیچ داکتری در این بخش برای درمان بیماران مراجعه نکرد. یکی دیگر از بیماران نیز که نمی‌خواهد از او نام برده شود می‌گوید: عده‌ای از داکتران شفاخانه ولایتی بامیان با بیماران برخورد دوگانه و سلیقه‌ای دارند. اگر کدام نیروی طالبان مریض باشد دو تا چهار داکتر از او مراقبت می‌کنند، اما اگر افراد عادی و غریب مریض باشند، داکتران حاضر نیستند آنان را درمان کنند. تلاش کردیم تا در این مورد دیدگاه ریاست صحت عامه طالبان در بامیان را جویا شویم، اما مسؤولان این ریاست حاضر به پاسخ‌گویی نشدند. قبل از این نیز مراجعه کنندگان شفاخانه ولایتی بامیان، از برخورد دوگانه و سلیقه‌ای داکتران این شفاخانه با بیماران شکایت داشتند.

تبدیل شدن مکتب به محل نگهداری مواشی در ناهور
منابع محلی در ولسوالی ناهور ولایت غزنی روز پنج‌شنبه 27 اسد 1401ش، به خبرنگار روزنامه 8 صبح می‌گویند: کوچی‌ها در این ولسوالی ساختمان مکتب‌ها را به مکان نگهداری مواشی شان تبدیل کرده‌اند و از صنف‌های درسی و حیات آن‌ها به‌عنوان استراحت‌گاه گوسفندان شان استفاده می‌کنند. به گفته‌ای این منابع کار کوچی‌ها سبب اختلال در امور درسی دانش‌آموزان شده‌است. منابع می‌افزاید: کوچی‌ها در پاسخ به اعتراض مردم گفته‌اند: مکاتب مربوط به دولت است و آنان نیز بخشی از حکومت هستند و حق دارند، از اموال دولتی استفاده کنند. این موضوع بارها با مقامات محلی طالبان و ریاست معارف این گروه در غزنی در میان گذاشته شده‌است، اما آنان متاسفانه، هیچ واکنشی در این خصوص نداشته‌اند. این در حالی است که تنش‌ها میان کوچی‌ها و ده‌نشینان در یک‌ماه گذشته در ولسوالی ناهور، بار دیگر اوج گرفته‌است.

هزاره‌ها در معرض خطر جدی نسل‌کشی
گزارش تحقیقی که توسط چندین عضو پارلمان بریتانیا و گروهی از محققان در مورد وضعیت جامعه هزاره در افغانستان منتشر شده، نشان می‌دهد که هزاره‌ها در معرض جدی خطر نسل‌کشی توسط طالبان و داعش قرار دارد. در این گزارش که روز شنبه 12 سنبله 1401ش، منتشر شده آمده‌است: «در ماه‌های اخیر، شاهد خطر جدی و فزاینده نسل‌کشی هزاره‌ها بوده‌ایم.» در بخش دیگری این گزارش آمده‌است: «پس از تسلط طالبان، وضعیت هزاره‌ها در افغانستان، به‌گونه‌ی چشم‌گیری تحت تاثیر قرار گرفته است و حرکت و تحول 20 ساله آن‌ها از حاشیه‌نشینی و تبعیض به سوی پیش‌رفت را معکوس کرده‌است.» این گزارش بازگشت مجدد طالبان را به قدرت «اعمال خشونت‌آمیز قدرت وحشیانه علیه هزاره‌ها در سراسر افغانستان و بازگشت وحشت» برای این قوم ارزیابی کرده ‌است. تهیه کنندگان این گزارش هشدار داده‌اند: «اگر جنایات انجام شده علیه هزاره‌ها نادیده گرفته شود، وضعیت وخیم‌تر و بدتری پیش‌روی آنان است.» در این گزارش از سازمان ملل و دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته شده‌است تا اطمینان حاصل کنند که وضعیت هزاره‌ها به‌طور کامل بررسی و شواهد جنایات علیه این جامعه حفظ شود.» این گزارش غیررسمی پارلمان بریتانیا، به چندین مقام دولتی در بریتانیا، آمریکا، هلند و نمایندگان سازمان ملل متحد و دادگاه بین‌المللی کیفری جرایم تحویل داده شده‌است.
گفتنی است که این گزارش تحقیقی که دوره یک‌ساله، از آگست 2021 تا آگست 2022م، را در برمی‌گیرد، توسط پنج عضو پارلمان بریتانیا و شماری از کارشناسان تهیه شده‌است. در همین زمینه مجله آمریکایی «فوربس» نیز سه شنبه 15 سنبله 1401ش، در گزارشی به حملات هدفمند علیه هزاره‌ها طی یک‌سال گذشته و از جمله به هدف قرار گرفتن عبادت‌گاه‌ها، مکاتب، مدارس و دیگر اماکن عمومی محل حضور هزاره‌ها در افغانستان، اشاره کرده ‌است. به گزارش روزنامه 8 صبح، گروه طالبان تا کنون در باره این گزارش واکنشی نشان نداده ‌است.

کم‌ اعتبارترین پاسپورت جهان
براساس گزارش روزنامه اطلاعات روز افغانستان از فصل جدید شاخص «هنلی و شرکا» شرکت مشاوره شهروندی و اقامت جهان در لندن، سه کشور آسیایی که عبارتند از ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی، دارای معتبرترین پاسپورت هستند و در صدر فهرست قرار دارند. ژانن با امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای آسان به 193 کشور جهان، نسبت به دوکشور دیگر که هردو امکان سفر به 192 کشور را دارند، پیشی گرفته است. پس از این سه کشور آسیایی، تعداد زیادی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اسپانیا هردو با امکان سفر به 190 مقصد خارجی و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با 189 مقصد به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. کشور افغانستان بار دیگر در انتهای این فهرست قرار گرفت. اتباع این کشور می‌توانند، بدون اخذ ویزا تنها به 27 کشور جهان سفر نمایند. دلیل تهاجم روسیه به اکراین، دارندگان پاسپورت روسی بیش از هرزمان دیگر ارتباط شان با سایر نقاط جهان قطع شده است. در این شاخص، محدودیت‌های موقت یا بسته شدن حریم هوایی در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین، با این‌که پاسپوت روسی در حال حاضر با امتیاز 119 بدون ویزا یا بدون ویزا در هنگام ورود، در جایگاه 50 قرار دارد، اما واقعیت این است که شهروندان روسیه از سفر به بسیاری از نقاط محروم شده‌اند.
معتبرترین پاسپورت‌های جهان تا جولای 2022م
ژاپن با 193 مقصد (رتبه اول)، سنگاپور و کره جنوبی با 192 مقصد (رتبه دوم)، آلمان و اسپانیا با 190 مقصد (رتبه سوم)، فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورک با 189 مقصد (رتبه چهارم)، اتریش، دانمارک، هلند و سوئد با 188 مقصد (رتبه پنجم)، ایرلند، بریتانیا، پرتقال و فرانسه با 187 مقصد (رتبه ششم)، ایالات متحده، بلژیک، ناروی (نروژ)، نیوزلند و سوئیس با 186 مقصد (رتبه هفتم)، استرالیا، جمهوری چک، کانادا، مالت و یونان با 185 مقصد (رتبه هشتم)، مجارستان با 183 مقصد (رتبه نهم) و اسلواکی، پولند و لیتوانی با 182 مقصد (رتبه دهم) کشورهای جهان قرار دارند.
کم‌ اعتبارترین پاسپورت‌های جهان تا جولای 2022م
کره شمالی با 40 مقصد (رتبه 105)، نپال با 38 مقصد (رتبه 106)، سومالی با 35 مقصد (رتبه 107)، یمن با 34 مقصد (رتبه 108)، پاکستان با 32 مقصد (رتبه 109)، سوریه با 30 مقصد (رتبه 110)، عراق با 29 مقصد (رتبه 111) و افغانستان با 27 مقصد (رتبه 112) قرار دارد.

انتحار در مرکز آموزشی کاج
منابع محلی از وقوع انتحار شدیدی در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل جاده شهید مزاری(ره) خبر می‌دهند. این منابع به گزارش‌گر اینترنشنال افغانستان می‌گویند: صبح روز جمعه 8 میزان/ مهر 1401ش، زمانی این انتحار رخ داد که دانش‌آموزان برای سپری کردن امتحان آزمایشی کنکور، به آموزش‌گاه آمده بودند. بر بنیاد گفته‌های آنان مهاجم انتحاری ابتدا نگهبان این مرکز آموزشی را به گلوله بسته و سپس خود را به کلاسی‌که در آن امتحان آزمایشی کنکور، در حال برگزاری بود، رسانده و مواد همراهش را منفجر کرده‌است. دانش‌آموزان که از این انفجار سالم بیرون آمده‌اند، می‌گویند: به علت نشستن دختران در صف‌های اول کلاس، بیش‌ترین قربانیان دانش‌آموزان دختر هستند. در این حمله انتحاری مرگ‌بار بیش از صد تن دانش‌آموز شهید و زخمی شده‌اند. گفتنی است که مرکز آموزشی کاج در کوچه نقاش، از مربوطات حوزه سیزدهم امنیتی کابل واقع شده‌است. پیش از این در سال 1397ش، نیز که با نام مرکز آموزشی موعود فعالیت داشت، هدف حمله انتحاری قرار گرفته و صدها دانش‌آموز آن شهید و زخمی شده بود.

بازهم نسل افتخارآفرین، افتخار آفرید!
به گزارش مورخ 12 نوامبر 2022م، افغانستان اینترنشنال، خانم دکتر حمیرا رضایی رییس شورای جهانی هزاره و دختر هزاره تبار و دانشمندان همراهش، داروی برای درمان بیماری پری‌اکلامپیسیا را کشف کرده‌اند که می‌تواند سالانه جان صدها هزار نفر را نجات دهد. به گزارش روزنامه گاردین، آژانس نظارت بر دارو و فرآورده‌های بهداشتی بریتانیا (MHRA) به این دارو مجوز داده‌است.
شورای جهانی هزاره امروز شنبه 21 عقرب 1401ش، با نشر پیامی گفته‌است: دکتر حمیرا رضایی، پژوهش‌گر اصلی این تیم پزشکی بوده‌است. گروهی از دانشمندان در شرکت دارویی میرزایم بریتانیا باور دارند که این دارو در صورتی‌که از هفته بیستم بارداری به بعد استفاده شود، می‌تواند از بیماری «پری‌اکلامپیسیا» جلوگیری کند. این دختر هزاره، در حالی به چنین موفقیتی دست می‌یابد که در کشور زادگاهش، گروه طالبان بار دیگر به قدرت بازگشته و دختران همانند دوره‌ای که او افغانستان را ترک کرد، از حق تحصیل علم و دانش محروم هستند. خانم دکتر حمیرا رضایی، متولد 1372ش، در ولسوالی جاغوری ولایت غزنین است که در سن 13 سالگی، در دوره‌ای اول حکومت طالبان از افغانستان گریخت و تحصیلاتش را در رشته پزشکی در بریتانیا به اتمام رساند و اکنون به‌عنوان پژوهش‌گر، در یکی از شرکت‌های معتبر تولید دارو مشغول تحقیق است.

صدور قظع‌نامه سازمان ملل
در جلسه مورخ 20 عقرب/ آبان 1401ش برابر با 11 نوامبر 2022م، در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در مورد افغانستان قطع‌نامه‌ای به اتفاق آرا به تصویب رسیده‌است که از گسترش جرایم سازمان یافته و گروه‌های تروریستی در این کشور تحت حکومت طالبان ابراز نگرانی شدید کرده‌است.
زابا کروسی، رییس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه، زندگی مردم افغانستان تحت تسلط طالبان را شبیه آخرالزمان توصیف کرد. او گفت: جرایم سازمان یافته و سازمان‌های تروریستی بار دیگر در حال رشد است و افغانستان با چالش‌های پیچیده و درهم تنیده‌ای رو‌به‌رو است. طالبان نشان داده که قادر نیست یا نمی‌خواهد، این چالش‌ها را حل کند. این مقام سازمان ملل، از کشورها خواست تا کمبود 2.3 میلیاردی بودجه درخواستی 4.4 میلیارد دلاری این سازمان را برای کمک به افغانستان متعهد شوند. پس از بحث‌های نمایندگان کشورها این قطع‌نامه با 116 رأی موافق مجمع عمومی و 10 رأی ممتنع، از جمله بلاروس، بروندی، چین، کره شمالی، اتیوپی، گینه، نیکاراگوئه، پاکستان، روسیه و زیمبابوه به تصویب رسید.

نامه معترض زنان افغانستان
امروز در یک حرکت جمعی، صدنامه از طرف صد زن از افغانستان برای شورای امنیت سازمان ملل متحد، فرستاده می‌شود. این نامه‌ها به زبان انگلیسی نوشته شده‌است و متن نامه‌ها در باره کوچ اجباری، تعرض‌ها، نسل‌کشی، زندان‌ها، ربودن مردم، قتل‌های مرموز، شکنجه‌ها، فشار اقتصادی، تعطیلی مکاتب دخترانه، اختناق و دیکاتوری مطلق است. در همین حال منابع در غرب کابل به روزنامه صبح کابل، می‌گوید: افراد طالبان پس از چاشت امروز پنجشنبه 12 عقرب 1401ش، ساعت 30/3 دقیقه ظریفه یعقوبی و چهار هم‌کارش را بازداشت و با خود برده‌اند.

پیروزی تیم ملی افغانستان
تیم ملی فوتبال زیر 14 سال افغانستان در نخستین دیدارش در چهار چوب رقابت‌های قهرمانی مرکز آسیا (CAFA) طی یک بازی هیجان‌انگیزی که در تاجیکستان برگزار شده بود، توانست با نتیجه یک بر صفر، تیم ملی فوتبال زیر 14 سال ایران را شکست دهد و پرچم سه رنگ کشور را بالا برد. در این دیدار، علی زاهدی کاپیتان تیم ملی افغانستان فوق‌العاده هوشیار، مطمئن و با اراده ظاهر شد و تیمش را بسیار عالی رهبری کرد و هم‌چنین فعالیت‌های فردی‌اش از دفاع تا هافبک و تهاجم زیبا و عالی بود. زننده تک‌گول ما هم احمد ذکریا حسینی بود، نام آشنا. این پیروزی افتخارآفرین را به ملت شهیدپرور افغانستان، جامعه ورزشی کشور و ورزش دوستان تبریک گفته و برای تیم ملی فوتبال زیر 14 سال کشور، موفقیت‌های پیاپی در میادین ورزشی آرزومندیم.

برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در جاغوری
مسابقات کتاب‌خوانی در جاغوری برگزار گردید. گزارش‌گر محلی روزنامه 8 صبح کابل می‌گوید: این رقابت به تاریخ 21 نوامبر 2022م، در ساحه‌ای ناوه انگوری ولسوالی جاغوری برگزار شده و 800 دانش‌آموز از 18 مکتب این ولسوالی و یک مکتب از ساحه رسنه ولسوالی گیلان در آن شرکت کرده‌اند. این دانش‌آموزان چندین جلد کتاب را در چند هفته‌ای گذشته مطالعه کرده‌اند، تا بتوانند، در این آزمون رقابتی شرکت کنند. گفتنی است که در جریان ماه جاری، این دومین مسابقه و رقابت کتاب‌خوانی است که در این ولسوالی برگزار می‌شود.

رونمایی کتاب صدای هزارستان
به تاریخ 19 نوامبر 2022م، در شهر رم ایتالیا، با حضور فرهنگیان، اصحاب قلم و نخبگان، از کتاب «صدای هزارستان» رونمایی شد. این کتاب اثر آقای کلاودیو کانکاس نویسنده‌ای ایتالیایی تبار است. وی برای اولین‌ بار، در سن 14 سالگی در مدرسه با یک پسر پناهنده هزاره آشنا شد. بعد از مدت‌ها آن پسر هزاره به افغانستان سفر کرد و پس از بازگشت از افغانستان، در باره سر بریده شدن دو تن از دوستانش توسط طالبان در این سفر، با کلاودیو کانکاس صحبت کرد. او تصمیم گرفت تا در باره این جنایات کتاب بنویسد. وی کتابش را با مصاحبه با افرادی که جنایات نسل‌زدایی هزاره‌ها را در مزار شریف، دایکندی، بامیان و افشار کابل از نزدیک تجربه کرده‌اند، تکمیل کرد.
بدون شک، هیچ اثری خالی از کم و کاستی نیست، اما جایی بسی خرسندی است که کتاب «صدای هزارستان» به‌عنوان اولین منبع و اثر مکتوب به زبان ایتالیایی در باره تاریخ و فجایع تاریخی هزاره‌ها در افغانستان، زمینه آشنایی هرچه بهتر و بیش‌تر مردم ایتالیا را با هزاره و نسل‌زدایی هزاره‌ها، فراهم می‌کند.
آقای کلاودیو کانکاس می‌گوید: می‌خواهد زندگی‌نامه عبدالعلی مزاری را هم بنویسد. او در باره دلایل این تصمیم شان می‌گوید: «یکی از دلایلی‌که می‌خواهم زندگی‌نامه عبدالعلی مزاری را هم بنویسم، این است که در باره‌ای او معلومات اندک، اما غرض‌آلود و تبعیض‌آمیزی وجود دارد. در حالی‌که مزاری در ساختار حزبش به زنان زیادی عضویت، اختیارات و صلاحیت داده بود. این واقعیت می‌رساند که مزاری تا کنون به‌صورت درست در غرب معرفی نشده‌است. در حالی‌که کتاب‌های متعددی در مورد رهبران افغانستان به چاپ رسیده‌است.»

شهادت محمدزمان وکیلی


منابع محلی در ولسوالی مالستان ولایت غزنین، می‌گوید: طالبان یک روحانی جوان را در قریه مکنک مالستان با گلوله به شهادت رسانده‌اند. براساس گزارش این منابع، محمدزمان وکیلی دانش‌پژوه علوم دینی مدرسه علمیه نوآباد غزنی، شنبه شب مورخ 14 عقرب 1401ش، از سوی طالبان بدون جرم و گناهی به قتل رسیده‌است. طالبان جسد شهید وکیلی را به مرکز صحی در بازار شینیه‌ده انتقال داده و تا شام امروز 11 عقرب، به کسی اجازه نزدیک شدن به این مرکز را نداده‌اند. هنوز علت و انگیزه‌ای این رویداد تلخ و ناگوار روشن نیست. طالبان نیز در این مورد تا کنون چیزی نگفته‌اند. بنیاد علمی، فرهنگی صبا، ضمن محکوم کردن این جنایت و عرض تسلیت به خانواده داغدار او، از اداره گروه طالبان می‌خواهد: موضوع را پیگیری و عاملان آن را به سزای اعمال شان برساند.

چهارمین دور فراغت دانشجویان از موسسه تحصیلات عالی دایکندی
مراسم چهارمین دور فراغت دانشجویان از موسسه تحصیلات عالی دایکندی، امروز 5 دسامبر 2022م برابر با ش، برگزار شد. در این دوره 180 دانشجو که 118 نفر آن‌ها دختران هستند، از دانشکده‌های زراعت و تعلیم و تربیت فارغ شدند. محمدناصر حنظله رییس تحصیلات عالی ولایت دایکندی در این مراسم گفت: «دانشجویان که امروز فارغ می‌شوند، امید مردم و آینده ما است.» او خطاب به دانشجویان گفت: «به تحصیل تان ادامه دهید و آن‌چه را که آموخته‌اید، در راه خدمت به مردم به‌کار گیرید.»
امین‌الله عبید والی دایکندی نیز گفت: افغانستان خانه مشترک همه است و تحصیل‌کردگان وظیفه و مسؤولیت دارند تا در جهت پیش‌رفت کشور صادقانه تلاش کنند. سیدمصطفی صالح رییس اطلاعات و فرهنگ نیز نقش تحصیل‌کردگان را در جامعه مهم دانسته و گفت: جوانان باید در راستای کسب علم و استفاده از تخصص شان جهت پیش‌رفت کشور تلاش کنند. از سوی هم فاطمه حسینی، یکی از دانشجویان که امروز فراغت‌اش را جشن گرفته با ابراز خرسندی از پایان یک دوره تحصیلی می‌گوید: با آن‌که او و همقطارانش در طول دوران تحصیل با مشکلات زیادی مواجه بودند، اما توانسته‌اند، به تحصیل شان پایان دهند. او از حکومت می‌خواهد: از تحصیل دختران حمایت کند و برای تازه فارغ شدگان زمینه کار را فراهم کند.

 کسب رتبه دوم کشوری در بورد تخصصی توسط خانم دکتر اشرف‌زاده
خانم دکتر معصومه اشرف‌زاده، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، پس از موفقیت در دفاع از رساله‌ی دکتری پزشکی عمومی‌اش، بعد از تلاش و پشت‌کار قوی وارد مرحله سخت و دشوار دستیار تخصصی، در مهم‌ترین و معتبرترین دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران شد. خانم دکتر اشرف‌زاده، با دفاع موفقیت‌آمیز از رساله‌ی دکتری تخصصی‌اش، رتبه 2 کشوری در بورد تخصصی را از آن خود کرد و به‌عنوان نخستین بانوی مالستانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردید.

نمایش‌گاه بزرگ بین‌المللی سنگ در کابل
نمایش‌گاه بزرگ بین‌المللی سنگ، با حضور ده‌ها فابریکه سنگبری، امروز 2 دسامبر 2022م، برابر با 10 قوس 1401ش، در چمن حضوری کابل رسماً افتتاح گردید. این نمایش‌گاه در تالار عروسی ستاره شهر (یکی از پروژه‌های سنگ تراورتن ما) در ساحه چمن حضوری موقعیت دارد و از امروز 10 قوس تا 17 قوس، به مدت هفت روز به روی عموم بازدید کنندگان باز است. قابل یادآوری است که فابریکه سنگبری یاسر مالستان نیز همانند گذشته در این نمایش‌گاه بین‌المللی اشتراک کرده و سهم فعال در این نمایش‌گاه دارد.

افتتاح شفاخانه ولی‌عصر(عج) مالستان
افتتاح شفاخانه 90 بستر ولی‌عصر(عج) مالستان، روز جمعه 25 قوس/ آذر 1401ش، با حضور مسؤولان و پرسنل صحی آن، عالمان، طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان مکاتب و مردم قدرشناس مالستان در بازار بیوا در حصه‌ی اول ولسوالی مالستان افتتاح شد. این شفاخانه که دارای 90 بستر است و با هزینه چهارصد هزار دالر آمریکایی از کمک‌های خیّران به‌ویژه سنگبری‌داران مالستانی مقیم شهرک صنعتی هرات، مردم و حمایت‌های دفاتر مراجع عظام تقلید، ساخته شده‌است، در بخش‌های جراحی، زنان و زایمان، سونوگرافی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، دندان‌پزشکی و ارژانس، خدمات ارایه می‌کند.
این شفاخانه بخش زیادی از مشکلات مردم دور افتاده و به‌ویژه زنان و کودکان را در فصل سرد زمستان حل خواهد کرد. بنیاد علمی، فرهنگی صبا آغاز به‌کار این شفاخانه را به مردم شریف مالستان تبریک عرض می‌کند و دست بانیان و نیکوکاران گرامی را به گرمی می‌فشارد.

منبع: فصلنامه سخن صبا، تابستان و پاییز1401، ش43-42

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**