صبا 1

سرمقاله شماره اول

????**نوشته شده توسط ali halimi**. ???? **ارسال شده در** صبا 1

سخن نخست

ای صبا با خبر مقدم یار آمده ای     خیر مقدم! که نسیم تو روان بدن است

 

در روزگار معاصر، پژوهش و تحقیق در زمینه های گوناگون علمی و اجتماعی، از جایگاه و منزلت ویژه برخوردار است از این ‏رو، کشورهای توسعه یافته در این راه، هزینه‏های بسیار نموده و با بهره جستن از شیوه‏های عالمانه، کاربردی و کارساز روز، نیروی فراوان صرف می‏کنند.

بی‏گمان، پژوهش‏گران و اندیشمندان، سهمی بنیادین در توسعه همه جانبه کشورهای خویش بر عهده دارند و بی‏یاری آنان، نیل به کمال و شکوفایی و بالندگی در همه زمینه‏های انسانی، ناممکن و آرزویی بی‏فرجام است؛ زیرا ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در هر جامعه ای از طریق انتقال از نسلی به نسل دیگر تداوم می یابد. تداوم فرهنگ و تمدن هر جامعه در گرو جریان انتقال فرهنگی درست در آن جامعه است. جریان این انتقال همیشه و در تمام جوامع یکسان نبوده و این انتقال از نسلی به نسل دیگر بدون تغییر و کامل صورت نمی گیرد.

بدیهی است هر نسلی کاملا از ارزش ها و هنجارهای نسل گذشته پیروی نمی کند. به همین دلیل باید پذیرفت که تداوم فرهنگی به معنای تغییر ناپذیری و انتقال بدون تغییر نیست حتی در جوامع سنتی، نسل جدید ارزش ها و هنجارهای نسل گذشته را به طور کامل نمی پذیرند و برخی از آنها را مردود می شمارند و در بعضی دیگر نوآوری هایی ایجاد می کنند. اما آنچه مهم است مدیریت تغییرات فرهنگی به طور مستمر و مداوم است که روند تغییرات از مسیر ارزش های اصلی جامعه منحرف نگردد. چنانکه، امروزه پیشرفت های مختلف در علوم و فنون، بر چگونگی روابط و مناسبات درون خانواده و در بین نسل ها اثر گذارده است.

افغانستان کشوری است که درآن، روند رو به رشد تحولات، تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، رشد رسانه های خصوصی و باز بودن فضای تبلیغات مسموم رسانه ی، بر روند فرهنگی مردم متدین و شریف افغانستان اثر گذاشته است و ما شاهد تغییرات بسیار سریع در نحوه زندگی، روابط زن و مرد و نحوه نگرش آنان به مسایل دینی و اعتقادی و... هستیم.

بنابراین، در شرایطی که مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی جامعه افغانستان در چالش با عناصر نوین فرهنگی قرار گرفته، تحکیم و تقویت عقلانیت همســو با آمــوزه های دینی، ضرورتی مضاعف پیدا می‏کند، عقلانیتی که در پرتو آن به تقویت مبانی فرهنگی و تبیین صحیح آنها و مواجهه معقول و منطقی با اندیشه و فرهنگ نوین بپردازیم. شناخت خلأ و نیازهای جامعه از ضروری ترین مسایلی است که می طلبد طلاب و پژوهشگران محترم تلاش کنند تفکرات حاکم بر جامعه را به سوی تعادل سوق داده و از افراط ها و تفریط ها برهانند در غیر این صورت، جامعه ی ما با تشدید فاصله ی فرهنگی میان اقشار و گروه‏های مختلف مواجه گردیده و در نتیجه خسارتهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

بازگشت به گذشته و نوع برخورد دینداران با اندیشه‏های برون مرزی چون ارسطو, افلاطون و نوافلاطونیان, حقایق بسیاری را بر ما نمایان می‏سازد. دین می‏تواند اندیشه‏ای را تحت تأثیر خود قرار داده و بخش‏های ناسازگار و غیر متقن آنرا به کناری نهاده و از جنبه‏های عمیق آن جهت تعمیق افکار دینی بهره ببرد.

وظیفه علما، طلاب و آگاهان جامعه، در قبال مدیریتِ روند تغییرات فرهنگی بیش از پیش احساس می گردد. و می طلبد که با تمام توان در نقد رسومات غلط و انحرافی و پیراسته کردن ارزش های دینی از خرافات، حل شبهات و پاسخ گویی به نیازهای نسل جوان همت گمارند؛ زیرا عقلانیت همسو با آموزه های دینی توجه به اصالت‏های فرهنگی جامعه و یافتن خلأ و ضعف‏های آن است.

با توجه به اینکه اکثر نشریه هایی که توسـط طلاب و فضـلای گرانقـدر افغانستانی منتشر می گردند رویکرد پژوهشی صرف دارند. با اینکه ضرورت های جامعه ی ما صرفا در گرو انجام این نوع از تحقیقات نمی باشد گرچند همه آنها را به دیده قدر می نگرند.

«بنیاد علمی فرهنگی صبا» متشکل از عده ی از طلاب حوزه علمیه است که با توجه به ضرورت های اجتماعی و تربیتی، رفع شبهات اعتقادی و پاسخ گویی برای نسل جوان و خانواده های معزز، در جامعه دینی، لازم دیدند در کنار پژوهش های علمی صرف، به جنبه-های فرهنگی و تربیتی جوان و خانوده پرداخته و به اندازه ی توان، نشریه جامعی که بتواند متناسب با نیازهای روز نسل جوان و خانواده ها باشد، منتشر نمایند.

بر این اساس، نشریه «سخنِ صبا» بیش از آنکه یک نشریه پژوهشی صرف در حوزه علوم دینی باشد یک نشـریه فرهنگی ـ اجتماعی است که در تلاش است نیــازهای اسـاسی جامعـه بـه خصوص نسل جوان امروز را کشف و در صدد ارائه راه حلی برای آن باشد.

امید است که نشریه «سخنِ صبا» با عنایت حق تعالی، اهتمام و دقت نظر فرهیختگان فرهنگی و صاحبنظران عرصه اندیشه، حرکت خود را در جهت مزبور مستحکم‏تر و سریع‏تر به پیش برد.

سخنِ صبا، مأمور بیداری و آگاهی بخشی است که از بستر مهر به بیداری جامعه و مردم خود بر خواسته است تا توسعه ی علمی، فرهنگی و اجتماعی مردم خود را شاهد باشد

«صادِ» صبا، نماد صبح است و صبح گاهِ بیداری، آغاز روشنایی، فرود ظلمت شب و محو سیاهی است؛ نسیم ملایمی است که روح و جان آدمی را طراوت بخشیده و پیام آور امید، نشاط و زندگی است. «و الصبح اذا تنفس»

«بای» صبا، نشان بیداری است؛ بیداری همزاد صبح است و از جنس معرفت، آگاهی و هوشیاری؛ و ابزاری از جنس قلم و کاغذ می خواهد آنگونه که خالق صبح و بیداری فرموده است:«ن و القلم و ما یسطرون»

«الفِ» صبا، نماد اندیشه و خرد است که بزرگترین هدیه و نعمت خداوند برای انسان است و هر از گاهی که خداوند خواسته است از عظمت انسان یاد نماید به همین ویژگی او اشاره کرده است«وَ عَلَّم اَلاِنسانَ ما لَم یعلَم»

نویسندگان سخنِ صبا داغدیده ی ستمی است که در طول تاریخ بر کشور و جامعه ی شان روا داشته شده است و جایی برای نشر اندیشه و افکار شان نداشته اند و شخصیت های بی نظیری به جرم سخن گفتن و ابراز اندیشه و تفکر شان به بند و زندان ستم رفتند و برای آزادی، عدالت و حق خواهی برای مردم خویش، ردای شهادت را بر دوش کشیدند

«بنیاد علمی فرهنگی صبا» با اعتقاد و باور عمیق به اصول دین مقدس اسلام و برنامه های سعادت بخش آن و باورمندی به ضرورت ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی بر مبنای آموزه‌ها، ارزشها و هنجارهای دین مبین اسلام به عنوان تنها راه دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی و مسؤلیت همه‌ی اعضای اجتماع نسبت به یكدیگر و ضرورت امر به معروف و نهی از منكر و نیز اعتقاد به مسئولیت خطیر روحانیت برای ساختن جامعه ای سالم، اخلاقی و پویا و ضرورت دفاع از ارزش‌های دینی، مذهبی و ملی و حضور فعال دین در همه ی عرصه های اجتماعی و سیاسی، اقدام به نشر فصلنامه ی علمی فرهنگی، اجتماعی و تربیتی "سخن صبا" با اهداف ذیل نموده است:

1. تبیین مبانی و اصول ارزش های اسلامی

2. تجزیه و تحلیل مسائل و پدیده های علمی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی با رهیافت اسلامی.

3. تبیین عقلانی و توجیه منطقی باورهای دینی و اصلاح روابط اجتماعی و اخلاقی در جوانان و خانواده.

4. پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی، استحكام فرهنگ دینی، ثبات معنوی و پرورش فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوای الهی.

5. تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی، ترویج احكام الهی در جامعه، پاسخگویی به شبهات، مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه و تنویر افکار عمومی.

6. احیا و تقویت باورهای دینی در جوانان و نوجوانان و جهت دهی منطقی و درست آنها.

7. هم اندیشی و استفاده از اندیشه های طلاب و فضلاء، احساس مسئولیت، ترک انزوا و بی تفاوتی نسبت به مسائل مهم، دینی، اعتقادی و سرنوشت ساز جامعه.

8. حفظ، پاسداری و انتشار ارزش های فرهنگی و اجتماعی مردم متدین منطقه؛ معرفی علما و شخصیت های تأثیر گذار منطقه و نقش آنان در جهاد و مقاومت افغانستان، ارج گذاری از مقام شامخ شهدای گرانقدر؛ به خصوص شهدای مالستان از طریق نشر زندگینامه ی آنان.

هدف از انتشار این نشریه، اطلاع‏رسانی در زمینه‏های گوناگون فرهنگی، پژوهشی، اجتماعی و تربیتی است.

نشریه «سخنِ صبا‏» بر آن است که به خواست الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج)، به سهم خود نقشی را در باز تاب دادن اندیشه‏ها و طرحها و نظریه‏های پژوهش‏گران ایفا نماید و با طرح مباحث منطقی، سهـمی در زمینـه های فرهنگی و اجتماعی جامعه ی شان بر عهده گیرد. در این زمینه محتاج همکاری و طرح نظریات و نقدهای عالمانه و ارزشمندِ فضلا و اندیشمندان بزرگوار در جهت پر بار شدن هرچه بهتر این نشریه خواهد بود.

 

 همره باد صبا نافة مشک ختن است

یا نسیم چمن و بوی گل و یاسمن است

 

ورنه حرفیست از آن خسرو شیرین دهنان

همرهت پیرهن یوسف گل پیرهن است

 

شده شام دل آشفتة غمگین خوشبوی

مگر از طرف یمن بوی اویس قرن است

 

یا مسیحا نفسی می رسد از عالم غیب

که دل مرده دلان تازه تر از نسترن است

 

نفخه ای می وزد از عالم لاهوت بلی

نه نسیم چمن است و نه ز طرف یمن است

 

ای صبا با خبر مقدم یار آمده ای؟

خیر مقدم! که نسیم تو روان بدن است

 

گر از آن سرو چمان نیست ترا تازه بیان

بلبل نطق من از چیست که شیرین سخن است

 

گر ندارد خبری زان لب لعل شکرین

طوطی طبع من از چیست که شکر شکن است

 

دیدة دل شده روشن مگر ای باد صبا

صفحه روی زمین بهر چه صحن چمن است

 

(كلیات دیوان آیت ا... محمد حسین کمپانی, ص22) 

سخن صبا 1

????**نوشته شده توسط ali halimi**. ???? **ارسال شده در** صبا 1

  سخن صبا

فصلنامه علمي، فرهنگي و اجتماعي

سال اول / شماره‌ اول/ زمستان 1389

صاحب امتياز:

بنياد علمي فرهنگي صبا

مدير مسئول:

ناصر علي رحماني

سردبيران:

علي حليمي ـ حسين صالحي

شوراي نويسندگان به ترتيب الفبا:

حسن علي افتخاري (لیسانس حقوق) چمن شاه اعتمادی (وکیل پارلمان افغانستان) حسین صالحی( فوق لیسانس فلسفه و کلام اسلامی) خالقداد ناصري (لیسانس فقه و معارف اسلامي) رمضان اکبري (فوق لیسانس کلام اسلامي) سلمان نوري (فوق لیسانس کلام اسلامي) عبدالحکيم عادلي (فوق لیسانس حقوق) عبدالعزيز صادقي (فوق لیسانس کلام اسلامي) عبدالله محمدي (فوق لیسانس مديريت) علی حلیمی( فوق لیسانس مدیریت) غلامرضا فروغي (فوق لیسانس فلسفه و کلام) محمد ابراهيم شفق (فوق لیسانس علوم قرآن) محمد شريف عظيمي (فوق لیسانس فلسفه) محمد عوض اعتمادي (فوق لیسانس حقوق) محمد نبي اميني (فوق لیسانس  علوم قرآن)  ناصر علی رحمانی( فوق لیسانیس علوم سیاسی) نجيب الله حکيمي (فوق لیسانس علوم قرآن) نوروزعلي محسني (دانش پژوه فلسفه و کلام)

مدير اجرايي:

محمد موسي اکبري

طراحي جلد:

روح الله فرهنگ

ويراستاري و صفحه آرايي:

اداره نشريه


نشاني:

کابل: شهر نو، کلوله پشته، مسجد امام رضا(ع)، محمد اميني/ تلفن: 0799633582

غزني: نوآباد، مدرسه علميه محمديه.

مالستان: بازار بيوا، جنب مسجد جامع، کتابخانه عمومي المهدي(عج)

هرات: مدرسه علميه جعفريه، محمد حسين حسني تلفن: 077513968

ايران: قم، بلوار امام موسي صدر، کوچه 51، بن بست شهيد محسن حيدري، پلاک 49/ تلفن: 09127588160

سايت: www.bonyadesaba.com

ايميل: **این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید**


در اين شماره مي‌خوانيد:

سر مقاله/ سردبير

فرهنگ و معارف ........................

سنت­هاي اجتماعي در قرآن/ محمد نبي اميني

شفاعت در قرآن و سنت/ عبدالعزيز صادقي

پيامبر اکرم(ص) در نگاه عرفاني امام خميني(ره)/ حسين صالحي

سياست و اجتماع..........................

پيامبر(ص) و حکومت/ محمد عوض اعتمادي

دين و توسعه/ رمضان اکبري

پست مدرنيسم و اسلام/ ناصرعلي رحماني

تربيت و خانواده.............................

روشهاي ايجاد انگيزه درسي در دانش آموزان/ علي حليمي

چالش­هاي تربيتي نوجوانان/ خالقداد ناصري

سيري در مباحث خانواده از نظر فقه و حقوق/ عبدالحکيم عادلي

گوناگون.........................................

گزارش شانزدهمين مراسم سالگرد شهيد استاد عبد العلي مزاري(ره) در قم و اصفهان

شعر

با شهدا و فرزانگان:

زندگينامه حجت الاسلام والمسلمین شهيد استاد بصير مالستاني(ره)

پندهاي عبرت آموز

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**