مراکز علمی و فرهنگی

سفیر سابق ایران می‌گوید: اسکان تی‌تی‌پی در شمال افغانستان ژئوپولیتیک منطقه را تغییر می‌دهد

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها


ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در کابل هشدار داد که طالبان با انتقال جمعیت وزیرستان پاکستان به شمال و غرب افغانستان «ژئوپلیتیک منطقه را تغییر می‌دهد».

به گفته ابوالفضل ظهره‌وند نیروهای تکفیری با خانواده‌های‌شان به عنوان پیشخوان در شمال افغانستان جابجا می‌شوند.

آقای ظهره‌وند در یک گفت‌وگوی طولانی که روز یکشنبه (۲۸ جوزا) در یوتیوب منتشر شد، گفت که با طالبان توافق شده که تحریک طالبان پاکستانی را به غرب افغانستان، یعنی در مرز با ایران نیز بیاورند. به گفته او، اولویت فعلی بدخشان است، ولی انتقال آنها بعدا به سوی فاریاب و مزارشریف ادامه خواهد یافت.

به گفته این دیپلومات ایرانی، در حال حاضر چند هزار مدرسه طالبانی در پاکستان فعال هستند که مراکز تولید جریانات تکفیری و طالبانی شمرده می‌شوند. او افزود که طالبان در حال حاضر اعضای این مدارس را به داخل افغانستان منتقل می‌کنند.
به گفته آقای ظهره‌وند، این نیروها عمدتا پشتون هستند، لذا تغییر در ترکیب جمعیتی شمال افغانستان «برای پاکستان می‌تواند گامی باشد که از درون همجوشی ایجاد کند.»

گسترش مرزهای وزیرستان تا بدخشان

او افزوده که جابجایی اعضای طالبان پاکستان در شمال افغانستان از این نظریه نیرو گرفته است که وزیرستان شمالی خودش را گسترش می‌دهد. به گفته آقای ظهره‌وند، بعد از انتقال تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان، چیزی به نام مرز دیورند نخواهیم داشت، بلکه وزیرستان شمالی خودش را تا بدخشان و نواحی آن می‌رساند.

این نخستین باری نیست که تیوری بدل شدن افغانستان به «وزیرستان شمالی» به طور علنی مطرح می‌شود. پیش از این شماری از سیاسیون مطرح افغانستان در دهه هفتاد خورشیدی از جمله نجیب‌الله، رئیس‌جمهور پیشین و احمدشاه مسعود، رهبر جبهه مقاومت ضد طالبان هم گفته بودند که پاکستان قصد دارد افغانستان را به «صوبه پنجم» خود تبدیل کند.

سفیر پیشین ایران گفت: «در شمال افغانستان از پنجشیر تا واخان، عوارضی وجود دارد که اگر پاکستان بتواند نیروهایی را در آنجا جابجا کند، می‌تواند در این منطقه تا سال‌های سال بجنگد. یعنی این منطقه به سیاهچاله‌ای علیه آسیای میانه بدل خواهد شد.»

او افزود: «نیروهای پیشرانی که به شمال افغانستان منتقل می‌شوند هم ظرفیت تکفیری دارند و هم می‌توانند مسلح شوند و خانواده‌های‌شان نیز با آنها بروند و نوار مرزی با آسیای میانه را تحت کنترول داشته باشند.»

پیش از این گزارش‌های متعددی از انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان در رسانه‌ها منتشر شده است، اما این نخستین بار است که یک دیپلومات ایرانی صحت این گزارش‌ها را تایید و از تغییر ترکیب جمعیت در شمال افغانستان ابراز نگرانی می‌کند.


پاکسازی قومی در شمال افغانستان

ابوالفضل ظهره‌وند در این مصاحبه از کشته شدن فرماندهان تاجیک طالبان در بدخشان به عنوان «پاکسازی قومی» نام برده و گفته کسانی که هم‌محلی‌ با برهان‌الدین ربانی، رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان بودند و در این حزب پیشینه عضویت داشتند، در حال «پاکسازی» هستند.

او معتقد است که پاکسازی فرماندهان غیرپشتون طالبان، برای زمینه‌سازی تغییر ترکیب جمعیت در شمال افغانستان انجام شده است.

آقای ظهره‌وند معتقد است که طالبان تاجیک با انگیزه‌های مذهبی در کنار طالبان آمده بودند، ولی این «وجوه شئونیستی است که طالبان را تعریف می‌کند.»

روز ۱۶ جوزا نثاراحمد احمدی، معاون والی طالبان در بدخشان با راننده‌اش براثر انفجار بمب‌هایی که در موترش کار گذاشت شده بود، کشته شد.

دو روز بعد انفجار دیگری در مراسم فاتحه‌خوانی آقای احمدی رخ داد که در آن نزدیک به بیست نفر از جمله صفی‌الله صمیم، فرمانده امنیه پیشین طالبان در ولایت بغلان کشته شدند.

پیش از این گروه داعش خراسان مسئولیت هر دو انفجار را به عهده گرفته بود.

پیش از این افراسیاب ختک، عضو پیشین سنای پاکستان نیز هشدار داده بود که انتقال اعضای طالبان پاکستان به شمال افغانستان آشکارا باعث تنش قومی در افغانستان خواهد شد.

آقای ختک روز شنبه (۲۷ جوزا) در توییتی گفته بود این امر باعث گسترش جغرافیای جنگ از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی هم خواهد شد.

اکنون ابوالفضل ظهره‌وند، دیپلومات ایرانی، ادعا کرده که اولویت غرب این است که آسیای مرکزی را برهم بریزد و اگر این امر اتفاق بیفتد، طرح «یک جاده یک و کمربند» چین به باد فنا می‌رود.

به گفته آقای ظهره‌وند، امریکایی‌ها در پی تغییر ژئوپولیتیک منطقه هستند. به گفته او، احتمال دارد پاکستان نیز در تغییراتی که شکل بگیرد فرو بپاشد، چرا که چهار ایالت مختلف پاکستان غیر از اسلام و مخالفت با هند وجه مشترک دیگری با همدیگر ندارد.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**