مراکز علمی و فرهنگی

پس ازاعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری؛ ادامه بحران یاختم آن؟!

**نوشته شده توسط داوودناجی**. **ارسال شده در** اجتماع و سیاست

 عبدالله عبدالله می‌گوید، اعلام نتایج قبل از بررسی اراء مشکوک را نمی پذیرد

هفته گذشته به دنبال تغییر لحن هردو نامزد انتخابات، تاخیر اعلام نتایج ابتدایی، سفر جان مک‌کین و دیدار هیات آمریکایی با هردو نامزد، امیدها برای حل بحران انتخابات بیشتر شده بود.

تاخیر اعلام نتایج دست کم فرصتی را برای مذاکرات سیاسی در سطوح مختلف ایجاد کرد.

در این مدت، یونس قانونی و کریم خلیل معاونان رئیس جمهور کرزی از یک طرف، سفرای خارجی و یان کوبیش، نماینده خاص سازمان ملل متحد در کابل از طرف دیگر، تلاش کردند تا راه‌حلی برای شکستن بن‌بست کنونی انتخابات پیدا کنند. اما ظاهرا به نظر می‌رسد این تلاشها دستکم تاکنون راه بجایی نبرده‌اند.

هرچند امروز (یکشنبه ۱۵ سرطان/تیر) آقای عبدالله در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این مذاکرات هنوز ادامه دارد، اما تاکید او بر اینکه "نتایج را بدون تفکیک آراء پاک از آراء تقلبی" نمی پذیرد، نشان می‌دهد که او خود نیز امید زیادی به نتایج مذاکرات ندارد.

احتمالا یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات، نیز بیشتر از این منتظر نخواهد ماند؛ چرا که وی امروز (یکشنبه) در حضور رسانه‌ها گفت که فردا نتایج ابتدایی را اعلام می‌‌کند.

در چنین وضعیتی اگر نتایج اعلام شود، به نظر می‌رسد، سکوت حاکم برفضای سیاسی افغانستان در دو هفته گذشته، خواهد شکست.

اشرف غنی احمدزی بر اعلام نتایج مطابق جدول زمانی از قبل اعلام شده، تاکید دارد

نشانه‌هایی از شکستن سکوت را از همین حالا می‌شود دید، مثلا یونس قانونی، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته است: "بی‌گمان افغانستان وارد یکی از حساس‌ترین مرحله‌های حیات سیاسی خود شده است. سهل انگاری و نادیده گرفتن بحران، اشتباه جبران ناپذیر خواهد بود."

از آن طرف عباس نویان، از سخنگویان ستاد تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی دیگر نامزد انتخاباتی، در مصاحبه با تلویزیون طلوع تاکید کرد، نتایج ابتدایی باید فردا دوشنبه (۱۶ سرطان/تیر) اعلام شود، اعلام نتایج یک اقدام قانونی است و تیم تحول و تدام از آن استقبال می‌کند.

اینها نشانه‌هایی از شکستن سکوت در فضای سیاسی کنونی است اما اینکه پژواک آن در چه حدی می تواند باشد، قابل پیش‌بینی نیست.

پس از دو هفته چانه زنی سیاسی و مذاکرات در سطوح مختلف، تیم تحول و تداوم به راهکارهای قانونی و حل بحران از طریق نهادهای انتخاباتی تاکید می‌کنند و تیم اصلاحات و همگرایی کماکان رابطه‌اش با این نهادها قطع است و می‌گویند به این نهادها اعتماد ندارند.

این یعنی، بازگشت بحران به نقطه آغاز. حالا چشم ها دوباره به کمیسیون انتخابات دوخته شده است. آیا فردا نتایج اعلام خواهد شد؟ اگر اعلام شود پیامدش چه خواهد بود؟ پایان بن بست انتخابات یا پایان فرصت مذاکرات سیاسی برای حل بحران؟

فضای سیاسی افغانستان در این شب و روز چنان مه‌آلود و ملتهب است که به سختی می‌شود پاسخ روشنی برای این سوال پیدا کرد.

 

 

 

 

 

 

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**