جغرافیا و طبیعت

اعلام نتایج آراء وضرورت آرامش

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اجتماع و سیاست

بی تردید تلاشهای تبلیغاتی مخالفان آرامش و ثبات افغانستان و ضعف های مدیریتی دولت مردان طی سالهای گذشته سبب تسلط نوعی "ابهام" و سردر گمی در فضای کشور شد که تمام زوایا و ابعاد زندگی مردم و جامعه را تا حد زیادی مختل ساخته است. کاهش سرمایه گزاری ها، فرار مردم و بخصوص نسل جوان و نخبگان به کشورهای دیگر، توسعه و تدوام جنگ اشباح، فربه تر شدن فساد اداری و چپاول دارای های عامه و... نمونه های بارز از فضای ابهام آلود و فقدان یک چشم انداز روشن و با ثبات برای افغانستان است و دقیقا به همین دلیل، مردم خود دست به کار شدند و با وجود همه تهدیدها و مشکلات، در روز برگزار انتخابات ریاست جمهوری سال جاری به پای صندوق های رای شتافتند تا برای بقا و زندگی خویش مبارزه کنند. حضور گسترده مردم در انتخابات نشان داد مهمترین اولویت افغانستان کنونی ، ایجاد، توسعه و حفظ آرامش و از بین بردن التهاباتی است که زندگی شهروندان را مختل کرده است. آمارهای منتشره در سالها و ماهای اخیر نیز نشان می دهد که پایین آمدن رشد اقتصادی افغانستان، ادامه مهاجرت شهروندان به کشورهای دیگر و حتی کاهش بخشی از کمک های خارجی به افغانستان، ناشی از شرایط نا امید کننده و ابهاماتی فزاینده ی است که چشم انداز یک افغانستان امن، مقتدر و مستقل را با شک و تردید های بسیاری روبرو ساخته است.

از سوی دیگر؛ حضور گسترده و غافلگیر کننده مردم به پای صندوق ها و تامین امنیت به بهترین صورت ممکن از سوی نیروهای امنیتی افغانستان، با اینکه نشانه های خوبی از حرکت به افغانستان به سمت آینده درخشان به حساب می رود، اما با این هم، به نظر می رسد فضای شدیدا فشار آلود و حساسی برجامعه حاکم است و همه منتظر چگونگی مدیریت شدن فضای سیاسی جامعه پس از اعلان نهایی نتایج آرا می باشند؛ اتفاقی که در صورت عدم مدیریت درست و برخورد عاقلانه نهادهای مرتبط و بخصوص نامزدان انتخابات، می تواند بر تشدید و توسعه فضای نامناسب کنونی جامعه کمک کند.

اعلام نتایج، آرزوی شهروندان و مسولیت نهادهای مرتبط

قرار است کمیسیون مستقل انتخابات،نتایج ابتدایی انتخابات را اعلان کند؛ لحظه ی که شهروندان افغانستان و کشورهای دوست و دشمن افغانستان به آن چشم دوخته اند و بدون تردید، انتظار می رود که نتایج آن هرچه باشد، آرامش و امید را به افغانستان به ارمغان بیاورد؛ همان چیزی که زن و مرد و پیر و جوان این سرزمین را به پای صندوق های رای کشانید و اکنون نیز انتظار می رود این در گرانبها از صندوق های رایی سر بیرون بیاورد.

بنابراین، از نهادهای مرتبط و مسول انتظار می رود که مانند روزهای قبل و بعد از برگزاری انتخابات تدابیر جدی و خاصی را روی دست بگیرند تا مبادا آرامش خاطر و ثبات عمومی بیش از این در افغانستان صدمه بیبند. در این میان مسولیت و رسالت رسانه های همگانی بیش از همه، خطیر و ظریف است. رسانه ها با گزینش نوع الفاظ، اصطلاحات و زمان پخش که برای نشر خبر نتایج ابتدایی انتخابات و نیز چگونگی انعکاس واکنش برنده و بازنده احتمالی نتایج انتخابات، تاثیر قابل ملاحظه ی بر تقویت و یا تضعیف ثبات و آرامش عمومی جامعه و اذهان شهروندان دارند و به همین دلیل انتظار می رود که دست اندرکاران رسانه ها، با درک و پذیرش این مسولیت خطیر، مانند گذشته، مدبرانه و سنجیده اطلاع رسانی کنند و به نوبه خویش به تقویت فضای امید بخش کمک نمایند.

کمسیون مستقل و نهاد های دیگر مرتبط با امر انتخابات نیز مسئولیت کمتر و حساس تر از رسانه های ارتباط جمعی ندارند و مسلما در کنار انجام مکلفیت های قانونی، موظف هستند تدابیری اساسی برای جلوگیری از اقدامات احتمالی برخی از اعضا در سلب آرامش افکار عمومی، روی دست بگیرند. نشر اخبار و ادعای های متفاوت با موضع گیری های رسمی این نهادها توسط برخی از اعضای آن، می تواند تاثیرا مخرب و یا حتی اتفاقات غیر قابل جبرانی را به وجود بیاورد.

 در سوی دیگر، واکنش سیاسمتداران بخصوص برندگان و بازندگان احتمالی انتخابات هستند که چگونگی موضع گیری آنان در قبال کار کمیسیون انتخابات، می تواند بر ثبات و آرامش جامعه بشدت تاثیر گزار باشد. عدم احترام و پایبندی به قوانین، کشانیدن نتایج انتخابات به کوچه و بازار و تحریک احساسات طرفداران و اظهارات نا بخردانه آنها می تواند هزینه های سنگینی بر دوش ملت افغانستان تحمیل کند و در نهایت، ممکن است برآیند انتخابات به گونه ی رقم بخورد که دستاورد های بزرگ مردمی در 24جوزای 93 با مخاطره و تهدید روبرو شود.

این رو، انتظار می رود جوانب مختلف درگیر در امر انتخابات، بخصوص نهادهای فوق الذکر، تدابیر عاقلانه اتخاذ کرده و در قبال عملکرد خویش شدیدا مسولیت پذیر باشند.

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**