جغرافیا و طبیعت

درخواست توشیح قانون تحصیلات عالی ازسوی دانشجویان بلخ

**نوشته شده توسط بخش خبر**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها

 

شماری از دانشجویان ولایت بلخ که در یک نشست در شهر مزارشریف مرکز این ولایت گردهم آمده‌اند از رئیس جمهور کرزی می‌خواهند که قانون تحصیلات عالی افغانستان را توشیح کند.

این نشست با حضوری برخی از آموزگاران و دانشجویان دانشگاه بلخ در تالار کمیسیون مستقل حقوق بشر شمال در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ امروز یکشنبه (۱۵ سرطان) برگزار شده است.
«سید محمد یزدان‌پرست» مسئول مرکز هماهنگی دانشجویان ولایت بلخ که در این نشست صحبت می‌کرد، گفت: «ناامیدی از مجلس نمایندگان بوجود آمد که قانون تحصیلات عالی را تصویب نکرد پس ما دانشجویان از حامد کرزی رئیس جمهور می‌خواهم که این قانون را توشیح کند.»
نبود صنوف معیاری در دانشگاه‌ها، کندی روند ساخت ساز تاسیسات دانشگاه و نیز تصویب نشدن قانون تحصیلات عالی از چالش‌های است که به گفتهٔ شرکت کنندگان این نشست در برابر دانشجویان در کشور وجود دارد.
این دانشجویان از دولت آینده می‌خواهند که برای از میان برداشتن چالش‌های موجود برنامه ریزی‌های مشخص را در نظر داشته باشند تا دانشجویان با خاطر آرام به تحصیل شان ادامه دهند.
در این نشست یک قطعنامهٔ ۴ ماده‌ای نیز به خوانش گرفته شد.
۱. از رئیس جمهور افغانستان انتظار داریم که در آخرین روزهای کاری شان منحیث یک رهبر ملی عمل نموده قانون تحصیلات عالی را که اسیر واژه‌های در پارلمان شده است با درج واژه‌های دانشگاه و دانشکده در متن دری و پوهنتون و پوهنحی، مطابق ماده ۷۹ قانون اساسی افغانستان توشیح نموده گام موثر را در راستای ریشه کن ساختن تبعیض‌های زبانی بگزارند.
۲. روند ساخت و ساز تاسیسات دانشگاه بلخ با کندی به پیش می‌رود از نظام بعدی انتظار داریم تا عمران نهادهای آموزشی مانند مکاتب و دانشگاه را اولیت کاری خویش سازند.
۳. از وزارت تحصیلات عالی تقاضامندیم تا مقرارت ویژه را به منظور پذیرش دانشجو در یک صنف وضع نمایند تا به این ترتیب گامی در راستای معیاری ساختن روند آموزش در کشور گذاشته شود.
۴. از وزارت تحصیلات عالی تقاضامندیم تا به آنانیکه دانشجویان را مجبور می‌سازند تا از لحاظ جنسیتی در صنف‌های جداگانه باشند برخورد نموده، لوایح و مقرارت این وزارت را در تمام دانشگاه‌ها به شکل یکسان و بدون درنظر داشت مصلحت تطبیق نمایند.
گفتنی است که از چند سال به این‌سو قانون تحصیلات عالی کشور به دلیل اختلافات واژهٔ در مجلس نمایندگان در حالت تعلیق در آمده است و تصویب نشده است.

 

 

 

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**