گوناگون

اخلاق انتخاباتی

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اجتماع و سیاست

 مردم افغانستان به زودی برای دومین بار در سال جاری پای صندوق های رای شتافته و رئیس جمهور مورد نظر خود را گزینش خواهند کرد. برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری علی رغم داشتن مشکلات احتمالی، این فرصت را برای شهروندان مساعد می سازد که بتوانند برای یکبار دیگر، در تعیین سرنوشت سیاسی خود برای پنج سال آینده تصمیم درست بگیرند و شخصی را در راس امور تصمیم گیری و اجرای بر گزینند که بر اساس منافع ملی و مصالح مردم اندیشه و عمل می کند. 
دور دوم انتخابات همچنین می تواند فرصتی برای جبران اشتباه احتمالی مرتکب شده در انتخابات ماه حمل سال جاری باشد و کسانیکه احیانا تحت تاثیر عواطف و هیجانات زودگذر رای خویش را به صندوق انداخته است،و اما این بار می توانند پس از تامل و تعمق مبتنی بر عقلانیت و خرد سیاسی، بر معیارها و خصوصیات عقل پسند رای دهند و با رای خویش بر سرنوشت و مقدرات سیاسی کشور اثر گزار باشند. نفی قوم گرایی و گریز از انتخاب که بر اساس گرایش های ناسالم و غیر منطقی صورت گرفته، بخشی از فرصتی است که در این دور بازهم برای جبران اشتباه احتمالی در گذشته، فراهم می گردد.
همچنین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برای آنعده از شهروندان که در انتخابات ماه حمل نخواستند و یا نتوانستند رای بدهند، این بستر را مساعد می سازد که از حقوق خویش برخوردار شده و از آن استفاده کنند. بدون تردید، حماسه به یاد ماندنی دور اول انتخابات سال جاری وشگفتی جهان از صحنه آفرینی های زیبایی مردم افغانستان در این دور، بسیاری را تشویق خواهند کرد تا دیدگاه خویش را تغییر داده و در دور دوم با اکثریت همگام شوند.

اصول رقابت نامزدان ریاست جمهوری
قطعا- با توجه به محدود بودن تعداد کاندیدا- روند رقابت میان هر دو نامزد تنگاتنگ و بسیار فشرده خواهد بود؛ به همین دلیل ممکن است برخی از هوا داران هر دو طرف، معیارها وموازین رقابت را در نظر نگیرند و تخطی های بسیاری را مرتکب شوند. تهیج احساسات قومی، متهم کردن همدیگر و هتک حریم شخصی و خصوصی جانب مقابل، نشر شایعه و اکاذیب، جو سازی منفی، تشدید حملات لفظی و توهین به شخص و جناح رقیب و... از مواردی هستند که می شود به راحتی در بستر اجتماعی و رسانه ی افغانستان پیشبین بود و از هم اکنون نیز کم و بیش این حرکات زننده محسوس است. 
عدم پایبندی هردو کاندید و هسته های مرکزی آنها به موازین و اصول اخلاقی رقابت، مسلما نه تنها باعث رشد و تقویت دمکراسی در کشور- که از اهداف محوری انتخابات هست- نخواهد شد، بلکه ضربات مهلک و بنیان بر افگنی بر ریشه های مردم سالاری واخلاقی شدن سیاست در افغانستان وارد کرده و بهانه ی مجدد برای ویرانی کشور و کشت بذر نفاق و اختلاف میان مردم خواهد شد.
بنابراین لازم است که موارد ذیل به عنوان اهم اصول اخلاقی رقابت هر دو تیم در نظر گرفته و رعایت شوند:
*رعایت اصول جوانمردی در رقابت و پرهیز از اتهام بی مورد به جانب مقابل.
*پایبندی به حفظ حقوق شخصی، حریم خصوصی و خانوادگی رقیب.
*پرهیز از دامن زدن به اتفاقات گذشته و حساسی که به نفاق ملی منجر می شود.
*اجتناب از هتک حرمت هوا داران و حامیان کاندیدای رقیب.
*پرهیز از سردادن شعارهای کاذب که عملی کردن آنها در توان حکومت آینده نیست.
*شفاف ساختن هزینه های مالی تبلیغات و محل تامین آنها برای مردم و نهادهای مسول.
*پایبندی به رعایت قانون اساسی و قانون انتخابات و اجتناب از ارتکاب تقلب.
*تلاش جدی برای پرهیز از قومی شدن انتخابات.
*و...
البته همانطوریکه کمیسیون مستقل انتخابات اعلان کرده با کاندیدای متخلف برخورد خواهند کرد، جدا انتظار می رود که نهادهای مرتبط با امر انتخابات و تطبیق قانون، هرگونه محافظ کاری و مصلحت گرای موقتی را کنار گذاشته ، از قانون و منافع ملی محافظ کنند و باهر تیم که خطوط سرخ قانون و منافع ملی را رعایت نکرد، برخورد جدی صورت گیرد.

اصول و موازین گزینش رئیس جمهور
در افغانستان نیز -مانند هر کشور دیگری- رای دادن نه تنها نشان دادن کمیت و کیفت سیاست های قومی نخواهد بود، بلکه فرصتی برای گذاشتن سنگ بنا و ساختن چهار دیواری و سقف جدید برای شروع نو و آینده بهتر برای کشور است. مردم افغانستان بخصوص در انتخابات دور اول ریاست جمهوری سال روان نشان دادند که بخوبی به این نکته واقف هستند و مسولیت های شهروندی خود را به درستی درک می کنند. حضور میلیونی آنها در پای صندوق های رای، نشان داد که تهدیدها و خطرها در حال بی اثر شدن هستند و مردم تصمیم گرفته از حق رای دادن برای تعیین سرنوشت سیاسی خویش، خود گام بردارند. 
در این میان اما تنها حضور شهروندان در پایی صندوقهای رای کافی نبوده و از آنها سلب مسولیت نمی کند بلکه انتخاب آگاهانه و براساس موازین عقلانی است که می تواند صلاح و فلاح کشور را تامین کرده و مایه آرامش و شادمانی شهروندان شود.برخوردار بودن از تحصیلات تخصصی، نداشتن پیشنه و سابقه بد، عدم گرایش های قومی، منطقه ی و سمتی و زبانی، نداشتن تعصبات مذهبی،تعهد به منافع ملی افغانستان و عدم دلبستگی به کشور ثانی و... از جمله معیارهای است که حتما می بایست در انتخاب و گزینش رئیس جمهور بعدی درنظر گرفته شوند و تلاش شود تا با انتخاب رئیس جمهور صالح و سالم، مسیر عبور افغانستان از بحران های کنونی، هموار و امن تر گردد وتحقق این امر با حرکت متفقانه مردم ممکن و شدنی است.

 

 

 

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**