جغرافیا و طبیعت

گزارش دومین یادواره شهدای مالستان در تهران

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** مالستان

گزارش از دوّمین «یادواره شهدای مالستان» در تهران؛ با حضور آقای چمن شاه اعتمادی وکیل پارلمان افغانستان


مراسم یادبود شهدای مالستان توسط هیأت های مذهبی مالستانی های مقیم تهران , امروز، جمعه، تاریخ 24/8/92 در منطقه «سیزده آبان», در «مسجد سیّدالشهدا» به صورت باشکوه و با حضور گسترده مردم و مهاجرین مالستانی مقیم تهران، برگزار گردید. این برنامه از ساعت 2 بعد از ظهر با اجرای  آقای محمدنبی امینی و تلاوت آیات کلام الله مجید توسط آقای حسن زاده بغرا آغاز گردید, بدنبال آن برنامه با نوحه خوانی توسط نوحه خوانان از هیأت های مختلف از جمله نوحه خوانی و روضه خوانی زیبایی آقای شریف عظیمی تداوم یافت.

بدنبال آن مقاله ی توصیفی از قیام عاشورا توسط آقای نجیب الله حکیمی به خوانش گرفته شد. سپس حجت الاسلام آقای رجایی بغرا ازجانب هیأت میزبان (هیأت چهارده معصوم قریه بغرا) به بیان خیرمقدم و ایراد سخن پرداخت و به اهمیت تجلیل و یادآوری نام شهدای مالستان اشاره نمود. وی به معرفی شخصیت گمنام شهید بصیر مالستانی پرداخت و خاطره ی از شهید مزاری در مورد شهید بصیر بیان نمود که در دورانی که رهبر شهید به عنوان هیأت از طرف حزب وحدت به ایران آمده بود و در هتل لاله تهران اقامت داشت, به ما خبر دادند که ایشان به دنبال آشنایان شهید بصیر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شهید بزرگواراست و هنگامی که یادداشت های شهید بصیر را خدمت ایشان تقدیم کردیم, ایشان با مطالعه این یادداشت ها, اشک از چشمان شان جاری شد و فرمود: کاش چنین افرادی که دارای فکر و اندیشه و ایده هستند, می بودند, که از آنان بهره می بردیم.

وی در مورد مسایل جاری کشور و مسئله انتخابات پرداخت و سوال هایی را پیرامون انتخابات مطرح کرد. از جمله این که: چرا سیاست مداران ما در انتخابات ریاست جمهوری، به سِمَت معاونت دوم اکتفا می کنند؟ در حالی که دیگران با جمعیت کمتر ساختار شکنی نموده و برای معاونت اول اقدام می کنند.

سخنران دوم نشست آقای چمن شاه اعتمادی وکیل مردم مالستان پارلمان بود که به اتفاق هیأت همراه در مجلس حضور یافته بود. همراهان وی عبارت بودند از: آقای حیدر محقق نماینده وزارت مهاجرین در امور مهاجرین ایران، آقای شریفی عضو شورای مشورتی میدان وردک، و آقای شفیعی، عضو شورای علمای سرتاسری افغانستان.

آقای اعتمادی در ابتدا هدف از سفر رسمی هیأت را به ایران،  رسیدگی به مشکلات مهاجرین ایران در حوزه های گوناگون عنوان نمود و گفت با مسؤلین مختلف استانی دولت ایران در شهرهای  مشهد، اصفهان، قم، البرز، تهران ارتباط برقرار نموده ایم و در مورد برخی مشکلاتی که مهاجرین از آن رنج می برند، گفتگو نموده و به توافقات و وعده های نسبتاً خوبی رسیده ایم. وی بیان داشت که حل مشکلات مهاجرینی که فاقد مدرک اند از توان این هیئت خارج است.

 اعتمادی، سپس به مسایل داخلی کشور اشاره نمود و در مورد انتخابات سال آینده مطالب خویش را بیان نمود.

وی در مورد سوال مطرح پیرامون معاونت دوم، گفت: ازبک ها بخاطر وحدت درونی شان، آقای دوستم با وعده سه میلیون رأی قطعی به میان آمده و ساختار شکنی را با پشتوانه رأی مردمی خویش انجام داده است. امّا در میان مردم باتوجّه به تجربه ی انتخابات های قبلی و پراکندگی آرا، امکان چنین ساختار شکنی وجود ندارد. وی گفت: در همین انتخابات قبلی  آقای بشردوست رای مردم مارا گرفت امّا  آن را انکار کرد و گفت من چنین رای را قبول ندارم . در طول این چندسال از سوی حکومت به مسؤلین رده بالای ما میگفتند: ما شما را معاون کردیم نه این که شما ما را به ریاست جمهوری رسانده باشید!.

وی حضور معاونین هزاره را در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کارشناسی شده دانست و گفت: ماه ها کار کارشناسی صورت گرفته تا در این مرحله مردم با بازی برد و باخت روبرو نباشند و بلکه با بازی برد برد، روبرویند، اگر مردم ما کاندیدای واحد می داشتند، امکان شکست و باخت وجود داشت.

در ادامه برنامه آقای حیدر محقّق به ایراد سخن پرداخت و در مورد مشکلات مهاجرین و راه حل آن مطالبی را بیان کرد.

وی ابتدا در مورد آمار مهاجرین و نوع مدرک اقامتی آنان سخن گفت و حضور مهاجرین را در ایران به چهار دسته تقسیم نمودند:

1- دارنده گان کارت آمایش.

2- دارندگان پاسپورت و اقامت یک ساله.

2- دارندگان پاسپورت و اقامت موقت سه ماهه.

4-مهاجرین فاقد مدرک.

وی در مورد دسته اول تعداد آن را حدود 800 هزار نفر بیان کرد که روند کاهشی دارند و در سال حدود 100 هزار نفر ایران را به مقصد کشورهای دیگر ترک می کنند.

دسته دوم شامل شامل دانشجویان حدود 4هزار نفر , طلبه ها حدود 8 هزار نفر، شاگردان مدرسه حدود هزار نفر و تاجران ...هستند.

دسته ی سوّم را نیز تعداد شان  حدود 500 هزار نفر اعلام کردند و تعداد فاقدین مدرک حدود یک میلیون تخمین زدند.

وی گفت ما در مورد فاقدین بی مدرک مشکلات فراوان با دولت ایران داریم و چون خلاف قانون حضور دارند هیچ کاری را قانونا نمی توانیم انجام دهیم. جز التماس از دولت ایران از این که اینان را به صورت دسته جمعی رد مرز نکنند و خوراک رسانه های داخلی و خارجی را فراهم نکنند که موجب تیرگی روابط دیپلماتیک بین دو کشور می گردد.

وی گفت: وزارت مهاجرین با ایران به توافق رسیده که در مورد فاقدین مدرک، کشور ایران به صورت رسمی 20000 ویزای کار و اقامت یک ساله به مهاجرین بدهد تا بتوانند به راحتی به کار و عبور و مرور قانونی بپردازند، که اگر این کار عملی شود مشکلات تا حدودی کاهش می یابد.

وی در مورد اعتراضات مردم از برخورد نادرست کارمندان سفارت افغانستان با مهاجرین افغانی نیز گفت: اساس کار ما در سفارت رسیدگی به مسایل حقوقی مهاجرین است نه این که بیاییم پاسپورت یا نکاح نامه و غیره صادر نماییم. این موارد مربوط به بخش وزارت خارجه است که ما هم نسبت به آنان همیشه اعتراض داریم و هر روز با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم. این بخش با گزارش های نادرست شان به داخل کشور، مشکلات فراوانی را برای مهاجرین خلق می کنند. نمونه اش تظاهراتی بود که چندی قبل علیه اینان صورت گرفت و با فشار وارد کردن از داخل توسط استاد خلیلی و دفتر ایشان، مشکل مدرسه بسیاری از مردم حل شد.

آقای حیدر محقق، راهکار حل مشکلات سفارت را اعتراض علیه آنان دانست که توسّط خود مردم و رسانه ها باید صورت گیرد. وقدرت رسانه های مجازی امروزه بسیار کارگشا است و باید به آن اهتمام جدی ورزید.

در پایان برنامه، بیانیه نهایی یادواره شهدای مالستان قرائت گردید و در آن خواستار وحدت و همدلی و هماهنگی بیشتر هیات های مذهبی در میان مهاجرین گردید. در بند دوم آن به انتخابات ریاست جمهوری و توجه مردم به حضور آگاهانه، بدور احساسات و با رعایت مصالح عامه مردم در انتخابات شده بود و در بند سوّم  به مسئله ی انتخابات شورای ولایتی اشاره شده بود و از کاندیدای محترم مالستان جدّاً تقاضا نمودند که به خاطر حفظ رای مردم و جلوگیری از پراکندگی آرا، تعداد کاندیدان کاهش یابد.

در بند چهارم بیانیه از وکلای پارلمان و وزارت مهاجرین در خواست جدی صورت گرفت که برای رفع مشکلات مهاجرین اقدام فوری نمایند. و در آخر خواستار تداوم برگزاری یادواره ی شهدای مالستان در سال های آتی گردید.

محفل با سپاس گذاری از حضور با شکوه مردم و هیأت های مذهبی و میهمانان محترم و با دعای پایانی مراسم توسّط  حجت الاسلام الحاج صادقی تلخک به پایان رسید.

قابل یاد آوری است سال گذشته نیز در روز سیزدهم محرم اولین یادواره شهدای مالستان در تهران برگزار شده بود و میزبان آن هیأت چهارده معصوم قریه مکنک و خوردک زاییده بود.

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**