جغرافیا و طبیعت

افزایش ۶۰ درصدی صادرات افغانستان

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها

وزارت تجارت و صنایع کشور می‌گوید، میزان صادرات کشور در سال جاری ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مسئولان در این وزارت می‌گویند، هر‌چند ارزش دقیق صادرات ما معلوم نیست، اما در جریان بیش از یک دهۀ گذشته، بیش از یک میلیارد دالر، کالا به خارج صادر شده است.

مزمل شینواری، معین وزارت تجارت و صنایع می‌گوید، بخش اعظم صادرات افغانستان را میوه‌های خشک و تازه تشکیل می‌دهد؛ اما صنایع دستی، مثل قالین و سنگ‌های قیمتی کشور نیز در جهان بازار خوبی دارند.

آقای شینواری می‌گوید: «در مجموع، صادرات، ۴۰ در‌صد افزایش یافته؛ اما این افزایش در بخش اقلام زراعتی ۶۰ درصد بوده است. امیدواریم که در سال جاری که ارقام رسمی از سوی ادارۀ احصائیه منتشر می‌شود، درآمد صادرات ما ۶ تا ۷ صد میلیون دالر باشد؛ اما معتقدم که صادرات حقیقی ما از میلیارد دالر بیشتراست.»

آقای شینواری این اظهارات را دیروز (سه‌شنبه، ۱۶میزان) در مراسم افتتاح نمایشگاه تولیدات افغانی که به مناسبت فرا‌رسیدن عید قربان، در کابل برگزار شده بود، ابراز داشت. در این نمایشگاه که از سوی ادارۀ انکشاف  صادرات افغانستان راه‌اندازی شده، میوه‌های خشک و تازه، صنایع دستی؛ مانند قالین، قره‌قل، دست‌دوزی و سنگ‌های قیمتی به نمایش گذاشته شده است. در عین حال، مسئولان در وزارت تجارت و صنایع می‌گویند که تلاش‌ها برای افزایش صادرات نوشیدنی‌ و نوشابه‌های غیر‌الکلی تولید افغانستان نیز ادامه دارد.

از سوی دیگر، تاجران و صادرکنندگان افغان از وجود مشکلاتی در حوزۀ حمل‌و‌نقل و ترانزیت با پاکستان، نبود سردخانه‌ها و زمینۀ بسته‌بندی معیاری برای تولیدات‌شان شکایت دارند. حاجی‌حسن، رییس اتحادیۀ صادرکنندگان افغانستان می‌گوید، تا حالا هم برای لاری‌های آنان اجازه داده نمی‌شود که از پیشاور به کدام شهر دیگر پاکستان بروند.

او می‌افزاید: «برای لاری‌های ما محدودیت‌هایی را تعیین کرده‌اند که در هیچ جای جهان شبیه‌اش وجود ندارد، با این‌حال، لاری‌های آنان که به کشور ما می‌آیند، هیچ محدودیتی برای آنان وجود ندارد.» 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**