جغرافیا و طبیعت

همکاری اقتصادی افغانستان و روسیه

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها

 

 

 

افغانستان و روسیه دو توافق نامه همکاری های اقتصادی و تجاری را امضا کردند. این توافقنامه ها میان معین وزارت انرژی و آب روسیه و وزارت اقتصاد افغانستان به امضا رسید. این هیات فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری در افغانستان را مطالعه خواهند کرد و گفته که سرمایه گذاران روسی علاقمند سرمایه گذاری در کشورما هستند. در متن توافقات هیات روسی و افغان، همکاری در عرصه های انرژی وآب، تجارت  و صنایع، سرمایه گذاری روی استخراج معادن، ترانسپورت، زراعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت عامه، اطلاعات و فرهنگ و انکشاف شهری ذکرشده است. همچنان هیات روسی گفته اند که بندهای برق نغلو و درونته را نیز بازسازی می کنند.

روسیه از جمله کشورهای می باشد که اخیرا پس از شروع روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان علاقمند سرمایه گذاری و همکاری در بخش های مختلف با دولت افغانستان است. این کشور در دو سال اخیر کمک های فراوانی در عرصه های بازسازی و نظامی افغانستان کرده است. سال گذشته روسیه قول کمک پنجاه فروند هیلکوپتر نظامی به وزارت دفاع ملی سپرد که بخش عمده از این هیلکوپتر ها داده شده است. همچنان این کشور در بخش های توسعوی و اقتصادی نیز با افغانستان تعهد کمک های زیاد داده و مشارکت فعال در بازسازی افغانستان داشته است. علاوه برآن تاجران و دولت روسیه علاقمندی زیادی برای سرمایه گذاری روی معادن و دیگر ظرفیت های اقتصادی افغانستان دارند. این کشور در کنار چین می خواهد در آینده ی پس از خروج نیروهای ناتو سهم فعال و پررنگی در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی افغانستان داشته باشد. با اینکه دولت مردان روسیه خروج زودهنگام نیروهای ناتو از افغانستان را خطرناک و زیان بار پنداشته و همواره از پیامدهای منفی آن روی امنیت منطقه ابراز نگرانی می کنند، اما با آنهم چشم انداز پس از 2014 افغانستان را مثبت ارزیابی کرده و تلاش می نمایند دراین فصل حضور فعال در عرصه های اقتصادی افغانستان داشته باشد. به همین ترتیب شرکت ها و سرمایه گذاران چینی، روسی و هندی بیشترین مشارکت را در داوطلبی های پروژه های اقتصادی افغانستان داشته و بیشترین سرمایه گذاری را روی معادن، نفت و گاز و دیگر ظرفیت های اقتصادی افغانستان کرده اند.

 مشارکت روسیه و چین در امور اقتصادی افغانستان جدا از از اهمیت اقتصادی آن، از اهمیت سیاسی نیز برخوردار می باشد. این امر جای خالی کشورهای منطقه را در معادله "افغانستان – ناتو و منطقه" را پر می کند. عدم توازن با کشورهای منطقه و متحدین غربی، یکی از مهمترین ضعف ها و مشکلات در سیاست خارجی افغانستان می باشد؛ خصوصا جای خالی کشورهای روسیه و چین به عنوان بازیگران موثر و ذینفوذ در افغانستان و منطقه، در این معادله بیش از هر چیز دیگر محسوس و برجسته می باشد. پروسه مبارزه با تروریسم و بازسازی افغانستان که موضوع اصلی این معادله می باشد، به عنوان برنامه آمریکایی و غربی طرح و به پیش برده شد و دیدگاه های کشورهای همسایه و خصوصا دو کشور موثر منطقه، روسیه و چین در نظر گرفته نشد. در حالیکه مبارزه با تروریسم به عنوان یک موضوع منطقه ای بیش از بیش همکاری و مشارکت تمامی کشورها را می طلبید و نیز برنامه بازسازی و انکشاف افغانستان به همکاری و مشارکت جدی قدرت های اقتصادی منطقه نیازمند بود.  بنابراین حضور و مشارکت روسیه و چین در بازسازی، امنیت، اقتصاد و تجارت افغانستان مهم و تاثیر گذار بوده و نمی توان بدون حضور آنها یک معادله منطقه ای با ثبات را طراحی کرد. 

(روزنامه افغانستان)

 

 

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**