رمضان اكبری

بازتاب شخصیت مزاری (ره) در فضای مجازی

**نوشته شده توسط روح الله فرهنگ**. **ارسال شده در** بابه مزاری

 

 

 

بازتاب شخصيت رهبر شهيد بابه مزاري(ره)

در فضاي مجازي

 

مقدمه

در آستانه هفدهمين سالگرد شهادت قائد شهيد «مزاري»، بر آن شديم يادماني تهيه شود تا انديشه­ ها و ابعاد گوناگون شخصيت آن بزرگوار واکاوي گرديده و در اختيار علاقه­مندان و عاشقان خط سرخ مزاري به ويژه نسل جوان که شهيد مزاري را نديده و عصرش را درک نکرده­اند، تقديم گردد. طرحي که جديد و ابتکاري به نظر مي­­رسد، بازتاب شخصيت شهيد مزاري در فضاي مجازي انترنت است، که موضوع شخصيت مزاري در سايت­ها، وبلاگ­ها، فوتو، بلاگ­ها چه جايگاهي دارد. گزارش­ها، تحليل­ها و تفسيرهاي که راجع به انديشه و شخصيت شهيد مزاري در فضاي مجازي صورت گرفته منبع بسيار وسيع و گسترده است که مي­تواند مورد استفاده پژوهشگران عزيز قرار گيرد.

شهيد مزاري در فضاي مجازي

اگر واژه (عبدالعلي مزاري) يا (شهيد مزاري) يا (رهبر شهيد مـزاري) را در يـکي از مـوتور­هاي جستجوگر صفحات وب در انترنت مثل گوگل جستجو کنيم، صدها سايت، وبلاگ فتو بلاگ، سايت يا پايگاه­هاي انترنتي ظاهر مي­شود، که حاوي زندگي نامه، مصاحبه، مقاله، شعر، متن ادبي، تحليل و تفسير، عکس و فيلم و درباره شخصيت رهبر شهيد مزاري است. در اين فضا عکس­ها، سخنراني­ها، گزارش­ها، همايش­ها، سيمنارها و پيام­ها و بيانيه­هاي شخصيت­ها به مناسبت سالگرد شهادت شهيد مزاري که در افغانستان و ديگر کشورهاي جهان برگزار شده، نشر شده است. اين سايت­ها به صورت فردي يا گروهي ايجاد گرديده و حد اکثر توسط جواناني مديريت مي­شوند که اصلا شهيد مزاري را نديده، تنها از طريق ديدن عکس و فيلم، و خواندن و شنيدن سخنراني­ها و مصاحبه­هاي رهبر شهيد با او آشنا شده­اند. اگر تاريخ مردم خود را مرور کنيم بدين باور مي­رسيم که حقيقتا رهبرشهيد(ره) يک منجي­اي بود که پس از کله منار شدن­ها و قتل عام­هاي گسترده­اي که بيش از60 % مردم هزاره حذف و نابود گرديد، ظهور کرده است. اگر با ديد انصاف نگريسته شود، سخن از مزاري و کارنامه­ي درخشان و شخصيت کاريزماتيک اين بزرگ مرد تاريخ افغانستان هيچ ربطي به جانبداري جناحي ندارد؛ زيرا امروزه يقينا بيش از 90 % مردم هزاره او را به عنوان رهبر شهيد خود مي­شناسند. اين استقبال انبوه و بي­نظير، آيا معنايش اين است که همه حزبي هستند؟ اگر هم فرض کنيم چنين باشد چه بهتر که همه­ي مردم ما زير لواي يک انديشه و جريان حق خواهي و عدالتخواهي قرار گيرد. ما هيچ داوري­اي از خودمان نمي­کنيم و همه را يکسره به تاريخ مي­سپاريم چون که تاريخ بهترين داور است. ما جواناني که بابه را نديده­ايم حالا از بهترين رهروان او شده­ايم بر خود مي­باليم و اينک سايت­ها، وبلاگ­ها و... را مرور مي­کنيم.

الف: سايت­هاي خبرگزاري.

1ـ خبر گزاري رسا  rasanews.com

مسؤول انجمن علمي و فرهنگي طلاب افغانستان در گفت و گو با خبرگزاري رسا، از برگزاري همايش مولفه­هاي همبستگي ملي در افغانستان به همت انجمن طلاب افغانستان و با مشارکت بيش از بيست تشکل علمي فرهنگي، در تاريخ 22 اسفند ماه در تالار قدس مجتمع بين المللي آموزش عالي امام خميني(ره) در شهر قم خبر داد.

وي اظهار داشت: سخنراني دکتر عبيدالله عبيد سفير جمهوري اسلامي افغانستان در تهران و ميزگرد با حضور دکتر جعفر مهدوي؛ نماينده پارلمان و...، دکتر حيات الله رسولي؛ مدرس و پژوهشگر علوم سياسي، داکتر ذاکر حسين ارشاد؛ رئيس گروه علوم سياسي دانشگاه ابن سينا در کابل از برنامه­هاي اين همايش است.

2ـ خبر گزاري فارس khabarfarsi.com

بخش گروه بين الملل 21/12/89 . 16 سال پيش در22 اسفند سال73، عبدالعلي مزاري، يكي از مجاهدان افغان و رهبر حزب "وحدت اسلامي افغانستان" به دست گروه طالبان به شهادت رسيد. اين خبرگزاري در ادامه‌ي گزارش خود به شرح مفصل زندگي‌نامه‌ي رهبرشهيد بابه مزاري پرداخته است.

خبر گزاري صداي افغان (آوا) avapress.com

1. گزارش تصويري مراسم سالگرد رهبر شهيد مزاري در لندن.

2. از شانزدهمين سالروز شهادت استاد عبدالعلي مزاري دبير کل حزب وحدت اسلامي افغانستان، طي مراسم باشکوهي در مشهد مقدس تجليل به عمل آمد. اين مراسم روز جمعه با اشتراک قشرهاي مختلف مردمي، جمعي از علما، فضلا، انديشمندان، شخصيت­هاي برجسته‎ي فرهنگي و علمي، اساتيد دانشگاه و دانشجويان در مسجد رضوي شهر مشهد مقدس برگزار شد. .

3ـ مراسم پانزدهمين سالگرد شهيد مزاري در کابل. امروز 22 حوت برابر با پانزدهمين سالروز شهادت عبدالعلي مزاري بود كه با حضور پر شكوه مردم شهر كابل تجليل شد. مارشال محمد قسيم فهيم معاون اول رياست جمهوري، محمد كريم خليلي معاون دوم، محمد محقق رئيس حزب وحدت اسلامي مردم افغانستان، داكتر عبدالله عبدالله و تعداد ديگر از رهبران و شخصيت­هاي جهادي و مردمي ازجمله سخنرانان اين گردهمايي بودند. در اين مراسم پيام رئيس جمهور حامدكرزي توسط داكتر صادق مدبر به خوانش گرفته شد.

خبرگزاري پامير pamirperess.com  

هزاران تن از شهروندان هرات با بر پايي همايشي از شهامت و جايگاه شهداي دلير کشور تجليل نمودند      

مراسم شانزدهمين سالروز شهادت عبدالعلي مزاري رهبر جنبش عدالتخواهي مردم افغانستان با حضور شخصيت­هاي ديني، علمي، مقامات دولتي و شماري از شهروندان هرات برگزار شد.

خبرگزاري بُخدي  bokhdinews.af

به مناسبت شانزدهمين سالگرد شهادت استاد مزاري، سيمينار موسوم به "مزاري، عدالت و حق خواهي" از سوي جمعي از فرهنگيان و قلم بدستان باميان با حضور پر شکوه مردم اين ولايت برگزار گرديد.

خبر گزاري افغان ايرکا afghanirca.com

مراسم بزرگداشت سيزدهمين سالگردشهيد استاد عبدالعلي مزاري در مسجد رهبر شهيد شهر باميان و پرده برداري از تنديس شهيد مزاري در چوک شهداي 23 حوت برگزار شد. سيزدهمين سالگرد شهادت شهيد عبدالعلي مزاري، با حضور خانم داکتر حبيبه سرابي والي اين ولايت، مقامات و روساي دواير حکومتي، سران قبايل، روحانيون، ريش سفيدان، هزاران تن از مردم باميان و جمع کثيري از خبرنگاران تجليل شد....

ب: سايت­ها و پايگاه هاي اطلاع رساني

1. مرکزبررسي­ هاي استراتژيک رياست جمهوري ايران www.css.ir

اين سايت که مقدمه زيباي در باره شهيد مزاري آورده است مي­خوانيم «مزاري چهره تابناک تاريخ و عصاره تلاش مردمي بود که پس از سيصد سال محروميـت براي گسترش آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع از مستضعفان افغانستان بپاخاست. شجاع مردي بود که با پذيرفتن مسووليت سنگين رهبري توانست با پاکي و راستي فرياد عدالت خواهي و حق‌جويي مردم خويش را به گوش جهانيان برساند و در اين راه، نداي «ارجعي» پروردگارش را به دست تبهکاران روزگار لبيک گويد؛ تا خون شود و در رگ‌هاي ميهن خود جاي گيرد، تا فرياد عدالت و حق‌خواهي و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي شود و جاودانه در گلوگاه زمان بپيچده و هميشه بر زبان­ها تکرار شود!  مزاري يک دنيا بود و زندگي زنده و شتابنده­اش نيز يک دريا، که اينک به قدر تشنگي از آن مي­چشيم و به نسبت توان خويش از آن توشه بر مي­گيريم».

 سپس به بررسي زادنامه، زندگي‌نامه و تلاش­ها و مبارزه­ها، انديشه‌ها و راهبردها و فرازهاي از کلمات زيباي رهبر شهيد را آورده است. بررسي حادثه‌ي شهادت استاد شهيد و ديدگاههاي چهره­ هاي معاصر نسبت به ايشان از ديگر بخشهاي اين سايت است.

2. پايگاه حوزه (حوزه نت(hawza.net

سيزدهمين سالگرد شهادت استاد مزاري، از رهبران شيعه جهادي افغانستان، طي مراسمي در مدرسه خاتم الانبياء(ص) کابل، با حضور شخصيت­هاي سرشناس افغانستان؛ همچون احمد ضياء مسعود، معاون اول و سر پرست رياست جمهوري، استاد خليلي، معاون دوم رياست جمهوري و رهبر حزب وحدت اسلامي افغانستان و شماري از اعضاي کابينه و اقشار مختلف مردم گرامي داشته شد. سپس پيام حامد کرزاي، رئيس جمهوري اسلامي افغانستان، توسط صادق مدبر، معاون اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران و رئيس هيأت رهبري حزب انسجام ملي افغانستان قرائت گرديد. حامد کرزي در پيام خود شهيد مزاري را مجاهد دلير و هدف‌مند، انديشمند سياسي­اي دانست که انديشه و راهش هنوز هم مي تواند بنياد وفاق ملي افغانستان باشد. پس ازآن احمد ضيا مسعود و استاد خليلي به سخنراني پرداختند.

پرده برداري از تنديس شهيد مزاري : به مناسبت سيزدهمين سالگرد شهادت شهيد عبدالعلي مزاري، مراسمي با حضور مقامات سياسي و مذهبي افغانستان و هزاران تن از اقشار مختلف مردم در مسجد رهبر شهيد شهر باميان برگزار شد. در ادامه، از تنديس شهيد مزاري(ره) پرده برداري و در چوکي (ميدان) که به نام ايشان نام­گذاري شده است نصب گرديد.

افتتاح بناي يادبود استاد شهيد عبدالعلي مزاري

بناي ياد بود شهيد مزاري که به ارتفاع بيش از 12 متر، در چهار طبقه با هزينه‌ي بالغ بر 6 ميليون و يکصد هزار افغاني ساخته شده بود، امروز طي مراسمي با حضور جمعي از مقامات افغان و عموم مردم در کابل، توسط استاد خليلي معاون رئيس جمهور پرده برداري شد.

3ـ سايت خاورانkhawaran.com

گزارشي از سيمينار"شهيد مزاري و مصالحه ملي" ـ اسلو  بلژيک 23 اسفند 1388.

به همت ستاد برگزاري مراسمهاي سالگرد رهبر شهيد بابه مزاري(ره) در پانزدهمين سالگرد شهادتش، سيمينار با شکوهي تحت عنوان" رهبر شهيد و مصالحه ملي" در يکي از تالارهاي بزرگ شهر اسلو برگزار گرديد. درين سيمينار بيش از پنجصد تن از شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي، سياسي کشور، دانشجويان، زنان و جوانان و نيز سفير و ديپلمات­هاي سفارت کبراي دولت جمهوري اسلامي افغانستان در کشور­هاي اسکاند يناوي؛ کاردار و ديپلمات­هاي سفارت جمهوري اسلامي ايران و مهماناني از کشورهاي هالند، دنمارک و سويدن شرکت نموده بودند.

4ـ سايت شهروند shahrwand.net

امروز جمعه ۲۰ حوت ۱۳۸۹ هزاران نفر از شهروندان کابل به مناسب شانزدهمين سالگرد شهادت رهبر شهيد استاد مزاري، به مقام بلند او اداي احترام کردند.

در مراسم امروز، عبدالرؤف ابراهيمي رئيس ولسي جرگه، استاد خليلي معاون رئيس جمهور، استاد محقق رهبر حزب وحدت اسلامي مردم افغانستان و نماينده پارلمان، صبغت الله مجددي رئيس پيشين مجلس سنا، جنرال عبدالرشيد دوستم رهبر جنبش ملي افغانستان، سيد منصور نادري رهبر اسماعيليان کشور و امرالله صالح رئيس پيشين امنيت ملي افغانستان حضور داشتند. در اين مراسم پيامهاي رئيس جمهور کرزي، جنرال دوستم رهبر حزب جنش ملي اسلامي افغانستان و سيد منصور نادري که بدين مناسبت صادر شده بود، قرائت شد. خليلي، محقق، صبغت الله مجددي سخنراني کردند.

 5ـ نواي آزادي جاويدان jawedan.com 

همايش مزاري و آشتي ملي در لندن جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۸۸.

بتاريخ 7 مارچ 2010 مرکز مطالعات افغانستان در لندن گردهمايي بزرگي را  به مناسبت پانزدهمين سالگرد شهادت استاد عبدالعلي مزاري رهبر شهيد حزب وحدت اسلامي افغانستان در سالن کنفرانس هوتل "Holiday Inn Hotel" واقع در غرب شهر لندن داير نمود. در اين همايش جمعيتي بالغ بر ششصد نفر اشتراک نموده بودند که در ميان مهمانان  خارجي  همايش مي­توان از آدام هولووي(Adam Holloway)  عضو مجلس عوام بريتانيا و عضو گروه سياست گزاري اين مجلس در مورد افغانستان، آقاي آصف دراني معاون سفير پاکستان در بريتانيا و آقاي عزت الله همتي معاون سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن نام برد.

6ـ شبکه اطلاع رساني افغانستان afghanpaper.com

1ـ زندگي نامه شهيد مزاري را بطور مفصل از ولادت تا شهادت منتشر کرده است.

2ـ مراسم شانزدهمين سالگرد رهبر شهيد مزاري را در هرات باستان بطور کامل گزارش داده است.

3ـ به نقل از روزنامه‌هاي ملت، انيس و افغانستان، در اين رابطه نوشتند در مراسمي كه با شركت مقامات دولتي و دهها هزار نفر از طرفداران اين شهيد برگزار شده بود، محمد قسيم فهيم معاون اول رييس جمهوري گفت که اكنون جاي شهيد مزاري به عنوان بهترين هم­قطار دوران جهاد در ميان ما خالي است، ولي اهداف و آرمان­هاي او توسط افغان‌ها دنبال مي‌شود. همچنين اين روزنامه‌ها به نقل از محمد كريم خليلي معاون دوم حامد كرزي نوشتند که مزاري اولين قرباني تروريسم در افغانستان بود.

4ـ همچنين گردهمايي بزرگي را که بتاريخ 7 مارچ 2010 بمناسبت پانزدهمين سالگرد شهادت استاد عبدالعلي مزاري رهبر شهيد حزب وحت اسلامي افغانستان و نيز بررسي تحولات افغانستان در سالن کنفرانس هوتل"Holiday Inn Hotel" واقع در غرب شهر لندن از طرف مرکز مطالعات افغانستان داير نموده بود، گزارش داده.

5ـ به گزارش از پانزدهمين سالگرد شهيد استاد عبد العلي مزاري روز جمعه طي مراسمي در کابل با حضور مارشال فهيم، کريم خليلي، دکتر عبدالله، داکتر سيد عبدالله سادات، رئيس شوراي مرکزي جنبش ملي برخي از اعضاي کابينه و نمايندگان پارلمان، شخصيت­هاي جهادي، علما و روحانيون، رهبران و نمايندگان جريان­هاي سياسي و دهها هزار نفر از دوستداران آن شخصيت ملي کشور حضور داشتند بزرگداشت بعمل آمد.

7- سايت پاتوق کتاب  bookroom.ir

يادمان شهيد مزاري در پنجاه و نهمين شماره ماهنامه شاهد ياران با موضوع شهيد «عبدالعلي مزاري» از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران منتشر شد.

لينک­ها:

  1. www.rasanews.ir/NSite/FullStory/SendToFriends/?Id=100366
  2. khabarfarsi.com/ext/405047
  3. www.avapress.com/vglcmmqs.2bqe125aasl82.,.html
  4. www.avapress.com/vdceef8z.jh8pfi9bbj.html
  5.  www.pamirperess.com
  6. www.afghanirca.com/news/?id=
  7. www.css.ir/?p=537
  8. www.hawzah.net/fa/MagArt.html?MagazineArticleID=71411&MagazineNumberID=6358&SubjectID=82114
  9. www.khawaran.com
  10. shahrwand.net/Report.aspx?id= 113
  11. http://jawedan.com/پيامِ-امر-الله-صالح-به-مناسبت-سالروز-شهادت-عبدالعلي-مزاري
  12. http://jawedan.com/همايش-مزاري-و-آشتي-ملي-در-لندن
  13. www.afghanpaper.com/info/saran%20siasi/mazari.htm
  14. www.afghanpaper.com/nbody.php?id=20075
  15. http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=8557
  16. http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=8644
  17. http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=8542
  18. http://bookroom.ir/part,showEntity/id,7536/lang,fa/fullView,true/
  19. http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/SendToFriends/?Id=100366
  20.  http://khabarfarsi.com/ext/405047
  21.  http://www.avapress.com/vglcmmqs.2bqe125aasl82.,.html
  22.  http://www.avapress.com/vdceef8z.jh8pfi9bbj.html
  23.  www.pamirperess.com
  24.  http://www.afghanirca.com/news/?id=
  25. http://www.css.ir/?p=
  26. http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html?MagazineArticleID=71411&MagazineNumberID=6358&SubjectID=82114
  27.  http://www.khawaran.com
  28.  http://shahrwand.net/Report.aspx?id= 113
  29.  http://jawedan.com/پيامِ-امر-الله-صالح-به-مناسبت-سالروز-شهادت-عبدالعلي-مزاري
  30.  http://jawedan.com/همايش-مزاري-و-آشتي-ملي-در-لندن
  31.  http://www.afghanpaper.com/info/saran%20siasi/mazari.htm
  32.  http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=20075
  33.  http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=8557
  34.  http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=8644
  35.  http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=8542
  36.  http://bookroom.ir/part,showEntity/id,7536/lang,fa/fullView,true/

 

 

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**