• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 444

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 356

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 412

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 388

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

گزارش ویژه مراسم سالگرد رهبر شهید در سراسر جهان - حوت 1401

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** گزارش و گفتگو




اشاره
ماه حوت، برای مردم دیگر کشورها، از جمله کشورهای همسایه افغانستان، قاصد و پیام‌آور بهار، شادابی، شادمانی و نو شدن طبیعت و شکوفایی است، اما برای مردم افغانستان، به‌ویژه هزاره‌های آن کشور، یادآور درد، رنج، خون، بارود، شکستن استخوان‌های انسان افغانستانی، است. حوت یادآور قیام‌های خونین سوم حوت 1357ش، چهارکنت ولایت بلخ، سوم حوت 1358ش، چنداول کابل، 24 حوت هرات و کشتار وحشیانه و دردناک‌تر از همه، یادآور 22 حوت سالروز شکست سنگر مقاومت عدالت‌خواهانه‌ای غرب کابل و شهادت مظلومانه‌ای رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یاران با وفایش است. بی‌جهت نبوده‌است که شاعر معاصر کشور، استاد خلیل‌الله خلیلی می‌سراید:
گویید! به نوروز که امسال نیاید
در کشور خونین کفنان ره نگشاید
بلبل به چمن نغمه‌ای شادی نسراید
ماتم‌زدگان را لبِ پرخنده نشاید
آره ماه حوت، ماه سوگواری، ماه محرم هزاره‌ها در سراسر جهان است؛ هزاره‌ها در این ماه یاد و خاطره‌ای مبارزات عدالت‌خواهانه‌ای پدر و پیشوایش را با برگزاری مجالس عمومی، نشست‌های علمی، تخصصی و سمینارها گرامی می‌دارند. باید گفت: خوش ‌بختانه هرسال با شکوه‌تر، با کیفیت و کمیت بهتر از سال‌های قبل این مراسم را در سراسر جهان برگزار می‌کنند. بنیاد علمی، فرهنگی صبا، براساس مسؤولیت خویش و طبق برنامه‌ای دایمی‌اش گزارش مراسم‌های سالگرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) را به‌منظور ثبت در صفحات تاریخ و انتقال به نسل‌های آینده مردم خود و فرزندان بابه مزاری، تهیه، تدوین و در اختیار خوانندگان محترم و ارجمند فصل‌نامه علمی، فرهنگی و اجتماعی سخن صبا قرار می‌دهد. امیدوار است موجب خشنودی ارواح شهدا به‌ویژه رهبر شهید بابه مزاری(ره) و رضایت خاطر خوانندگان گردد.


الف. ایران

1. قم- مجتمع آموزش‌عالی فقه
نشست علمی با عنوان «امکان‌سنجی نظام فدرالیسم در افغانستان با تاکید بر اندیشه شهید مزاری(ره)» از سوی بنیاد علمی، فرهنگی صبا، انجمن علمی فقه و حقوق قضایی، مجمع علما و طلاب بامیان و تشکل عمار (طلاب ولایت غور)، به تاریخ 21 حوت 1401ش، با حضور گرم و استقبال عالمان، طلاب و دانش‌پژوهان در سالن همایش‌های مجتمع مذکور برگزار گردید.
این نشست با تلاوت آیات از قرآن کریم توسط قاری محترم حجت‌الاسلام آقای محمدحسین احمدی آغاز و اجرای برنامه را آقای دکتر عزیزالله احمدی برعهده داشت. سخنران ویژه‌ای نشست دگرجنرال بازمحمد جوهری، معاون اسبق وزارت دفاع ملی افغانستان بود. وی در دوبخش سخن گفت؛ ویژگی‌های فردی و اجتماعی شهید مزاری(ره) و فعالیت‌ها و کارهای شهید مزاری(ره). آقای جوهری در باب ویژگی‌های شهید وحدت ملی، پای‌بندی به ارزش‌های اخلاقی، معنویت،تقوی سیاسی و مالی، توکل بر قدرت لایزال الهی، صداقت با مردم، تجارب قوی، فهم عمیق از مسایل مسلکی نظامی، تشکیلاتی بودن را از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های آن پیر فرزانه دانست و گفت: شهید مزاری(ره) به محض ورود به کابل شوراهای پنج‌گانه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را برای مدیریت غرب کابل ایجاد کرد و قطعات نظامی را نیز با همان نرم دولتی‌اش به‌وجود آورده بود. جنرال جوهری، در بخش دوم، تشکیل حزب وحدت را از مهم‌ترین فعالیت‌ها و کارهای رهبر شهید استاد مزاری(ره) عنوان کرد. به‌گونه‌ای بعدها یک آدرس قوی، محور قدرت‌مند سیاسی و نظامی و در پرتو آن غرب کابل به یک مرکز گفتمان ملی و ائتلاف‌های قدرت‌مند سیاسی و نظامی بزرگ تبدیل گردیده بود.


کارشناسان علمی نشست حجج اسلام آقایان: استاد سرور جوادی، دکتر محمدجواد اصغری و دکتر علی حلیمی و دبیر علمی محمدعلی حامدی بودند. ابتدا آقای جوادی در باره پیشینه‌ای فدرالیسم صحبت کرد. وی گفت: «ریشه‌های آن در نوشته‌های دکتر عبدالواحد سرابی، سلطان‌علی کشمند و لطیف پدرام دانست. اما فدرالیسم به‌صورت صریح با مکانیسم‌های حقوقی در غرب کابل توسط شهید مزاری(ره) طرح گردید.» آقای جوادی فدرالیسم را تنها راه حفظ کشور از تجزیه دانست و گفت: در صورت مقاومت گروه‌های تمامیت‌خواه، تجزیه کشور امر ناگزیر خواهد بود. پس برای حفظ تمامیت ارضی آن تنها راه تن دادن به فدرالیسم است.
دکتر اصغری نیز ضمن تبیین مزایا و موانع فدرالیسم، که اتحاد سیاسی، ایجاد ملت قوی، تقسیم قدرت، کارآمدی دولت، افزایش مشارکت از مزایا و جنگ قدرت، نابرابری اقتصادی، عدم انسجام و دولت تکراری را از معایب فدرال ذکر و گفت: علیرغم این معایب و چالش‌ها، اگر ما بخواهیم در آینده از بحران کشور جلوگیری کنیم، تنها راه فدرال است.


سومین کارشناس، دکتر حلیمی بود. ایشان در باره ظرفیت و موانع فدرالیسم سخن گفت و ماهیت دموکراتیک داشتن، خودمختاری محلی، تامین عدالت اجتماعی، منافع حداکثری و انطاف‌پذیری را از ظرفیت‌های فدرال دانست و گفت: در نظام فدرال انتخابات، مشارکت، تعیین سرنوشت و رأی مردم مطرح است و مشکل افغانستان نیز انحصارطلبی، زیاده‌خواهی و نفی دیگران است. با توجه به این مشکل، تنها راه درمان آن، تن دادن به نظام فدرال است؛ زیرا فدرال با همه‌ی نظام‌های سیاسی مختلف سازگار است و نمونه‌های عینی‌اش نیز در جهان وجود دارد.
آقای دکتر حلیمی با اشاره به فدرال در اندیشه شهید مزاری(ره) گفت: رهبر شهید سیستم فدرال و دموکراسی انجمنی یا تسهیمی را مکمل هم می‌دانست نه این‌که دو چیز متضاد بداند؛ چرا که در نظام اداری اصلاحات از پایین به بالا و در نظام سیاسی اصلاح از بالا به پایین است و این دو همدیگر را تکمیل می‌کند. پس از منظر رهبر شهید نظام غیرمتمرکز دموکراسی انجمنی در قالب سیستم فدرال راه‌حل بحران کشور و نجات آن از تجزیه است. این نسخه‌ای است که برای درد امروز جامعه افغانستانی نیز کارایی دارد.
در پایان دکتر عظیمی قطعه شعری را در وصف شهید مزاری(ره) قرائت کرد و مورد تشویق حاضران واقع شد. این نشست با دعای یکی از عالمان حاضر، پایان یافت.

2. قم- مجتمع آموزش‌عالی فقه
این نشست، با عنوان «شهید مزاری(ره)، ضرورت، چالش‌ها و راه‌کارهای تحقق فدرالیسم در افغانستان» به تاریخ 11 حوت 1401ش، از سوی مجمع علمی، فرهنگی جنبش عدالت‌خواهی افغانستان و تشکل فرهنگی بشارت، در مجتمع آموزش‌عالی فقه برگزار شد. کارشناسان نشست حجج اسلام آقایان: دکتر محمدجواد محسنی، دکتر غلام‌سخی احسانی، دکتر محمد حجتی و دبیر علمی آن حجت‌الاسلام آقای ابراهیمی بود.

3. قم- مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)
به تاریخ 18 حوت 1401ش، نشست علمی تحت عنوان «مسئله افغانستان و راه‌حل آن از دیدگاه شهید مزاری(ره)»، از سوی مجمع علمی، فرهنگی جنبش عدالت‌خواهی افغانستان و تشکل فرهنگی بشارت و با هم‌کاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سالن آن مجمع، برگزار شد. سخنران این نشست حجت‌الاسلام حسین صالحی مالستانی بود. کارشناسان علمی حجج اسلام دکتر یوسف عارفی و دکتر محمدجواد اصغری و دبیر علمی آن حجت‌الاسلام آقای ابراهیمی بود. مراسم با قرائت قاری نوجوان محمدرضا زکی آغاز شد. اجرای مراسم را نیز آقای محمدظریف اسحاق‌زاده برعهده داشت.

4. قم- مسجد امام زین‌العابدین(ع)
مراسم عمومی سالگرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) از سوی ستاد برگزاری مراسم به تاریخ 19 حوت 1401ش، با حضور گسترده مهاجران دردمند مقیم قم، عالمان، طلاب، دانشجویان و...، در مسجد امام زین‌العابدین(ع) قم، برگزار گردید.



سخنران مجلس جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد فیاض ارزگانی بود و اجرای آن را آقای دکتر علی حلیمی برعهده داشت. قرائت پیام‌های استاد خلیلی و حاج محمد محقق و اجرای شعر زیبا توسط دکتر محمدشریف عظیمی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

5. قم- مجموعه فرهنگی ملل
شب شعر عدالت‌خواهی از سوی انجمن ادبی کلمه با حضور شاعران از مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و...، در مجموعه فرهنگی ملل (تالار شهید آوینی) به تاریخ 19 حوت 1401ش، به‌مناسبت بیست و هشتمین سالیاد شهید وحدت ملی استاد مزاری(ره) برگزار شد. علیرغم همزمانی آن با مراسم عمومی سالگرد در قم، مورد استقبال قرار گرفت و حضور مردم در هردو برنامه قابل توجه و چشم‌گیر بود.

6. قم- انجمن علمی مدیریت
نشست علمی تحت عنوان «تعامل مردمی و سلوک مدیریتی شهید مزاری(ره)» قرار بود از سوی انجمن علمی مدیریت و معاونت پژوهش مجتمع آموزش‌عالی علوم انسانی، در روز سه شنبه 16 حوت 1401ش، با سخنرانی حجج اسلام غلام‌حسین ناصری، وکیل پیشین پارلمان افغانستان و دکتر محمدرضا رحیمی، در سالن اجتماعات آن مجتمع، برگزار گردد، اما متاسفانه، در دقایق آخر، از سوی مسؤولان مجتمع مذکور لغو شد.

7. قم- انجمن علمی علوم‌سیاسی
نشست علمی با عنوان «آینده اسلام سیاسی با تمرکز بر رویکرد شیعی» با سخنرانی آقایان: دکتر عبدالعلیم برهانی، عبدالغفور ناصری و مدیریت سلطان‌علی نائبی، از سوی انجمن علمی علوم‌سیاسی با هم‌کاری معاونت پژوهش مجتمع آموزش‌عالی علوم انسانی، پنجشنبه 25 حوت 1401ش، برگزار گردید. کارشناسان در این نشست نظام سیاسی مطلوب در اندیشه شهید مزاری(ره) را بررسی کردند.

8. قم- دانشگاه پردیس فارابی
نشستی تحت عنوان گفتمان عدالت اجتماعی در اندیشه شهید مزاری(ره) با سخنرانی دکتر امان‌الله فصیحی، اجرای گروه تئاتر قلب آسیا، موسیقی و برنامه‌های متنوع دیگر، در تالار فرهنگ دانشگاه پردیس فارابی به تاریخ 21 حوت 1401ش، از سوی ستاد دانشجویی سالیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره) برگزار گردید.

9. قم- دانشگاه قم
مراسم سالگرد شهید عدالت اجتماعی، به تاریخ 22 حوت 1401ش، از سوی ستاد برگزاری مراسم شهید مزاری(ره) و کانون اندیشه‌نو در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد. حجج اسلام آقایان: دکتر احمدحسین شریفی رییس دانشگاه قم و دکتر محمدعلی جویا، در این برنامه سخن گفتند. اجرایی گروه سرود اسرا، اجرای موسیقی ابراهیم رضایی، خاطره‌گویی، تقدیر از خانواده رهبر شهید، تقدیر از دانشجویان نخبه و برندگان نقاشی چهره شهید مزاری(ره) از برنامه‌های جذاب و منحصر به فرد این دانشگاه بود.
10. قم- مجتمع آموزش‌عالی فقه
نشست علمی، با عنوان «شهید مزاری؛ فدرالیسم و باز تعریف هویت ملی» به تاریخ 23 حوت 1401ش، در سالن همایش‌های مجتمع آموزش‌عالی فقه، از سوی جامعه روحانیت دایکندی، انجمن فرهنگی کوثر و بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. سخنران مراسم استاد محمدسرور جوادی، کارشناسان برنامه حجج اسلام آقایان: دکتر حیات‌الله رسولی، دکتر یوسف عارفی و الحاج توسلی غرجستانی بودند. اجرای برنامه را دکتر قربان‌علی هادی برعهده داشت و دبیر علمی آن آقای دکتر حسین فیاض بود.

11. قم- مدرسه امام‌حسین(ع)
نشست علمی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مدرسه امام‌حسین(ع) با تلاش‌های آقای اقبال صادقی، برگزار گردید. برنامه قبل از ظهر به یاران شهید مزاری(ره) اختصاص یافته بود که دکتر امان‌ا... فصیحی در مورد شهید ابراهیمی بهسودی، دکتر عبدالعلیم برهانی در مورد شهید سیدعلی علوی، لیاقت‌علی امینی در باره شهید ابوذر غزنوی، شخصی دیگری در باره شهید خادم‌حسین اخلاصی، الطاف زکی مجری، در ضمن اجرای برنامه در مورد شهیدان: حاج جان محمد ترکمنی و عباس جعفری لومانی، اشاراتی داشت و سپس استاد فیاض ارزگانی، سخنران مراسم، درباره شخصیت و اندیشه‌های شهید مزاری(ره) سخن گفت.
در پنل بعد از ظهر کارشناسان محترم آقایان: دکتر محمدجواد محسنی، دکتر یوسف عارفی و دکتر محمدعلی جویا با مدیریت دکتر غلام‌سخی احسانی، به سئوالات دبیر جلسه پاسخ گفتند. دکلمه‌ای یکی از دختر خانم‌ها و پذیرایی از مهمانان پایان‌بخش جلسه بود.

12. تهران- حرم امام خمینی(ره)
این مراسم به تاریخ 5 حوت 1401ش، از سوی بنیاد شهید وحدت ملی افغانستان رهبر شهید استاد مزاری(ره) و ستاد مرکزی، مردمی بزرگداشت شهید مزاری(ره) در تهران، با حضور عالمان، طلاب حوزه‌های علمیه تهران و قم، دانشجویان، نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید، معاون ریاست اتباع استانداری تهران و مسؤول فرهنگی آن اداره و اقشار مختلف مردم مهاجر، برگزار گردید. سخنران این مراسم استاد شفق بهسودی یار دیرین و همسنگر رهبر شهید بود. ایشان ضمن تبیین اندیشه شهید مزاری(ره) گفت: تنها رهبری که برای حل بحران جامعه افغانستان راه‌حل داشت، شهید مزاری بود. او برای نجات کشور از بحران و بن بست، نظام فدرال را پیشنهاد کرد و از آن دفاع نمود و قانون اساسی فدرال تدوین و عرضه کرد.

13. مشهد – مسجد جامع رضوی
این مراسم به تاریخ 12 حوت 1401ش، با حضور گسترده و با استقبال با شکوه و بی‌نظیر یا کم‌نظیر عالمان، طلاب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم مهاجر افغانستانی مقیم خراسان رضوی(ع) از سوی ستاد مردمی سالگرد مراسم رهبر شهید در مشهد، برگزار و سخنرانان آن دگرجنرال بازمحمد جوهری، معاون اسبق وزارت دفاع ملی افغانستان و محمدظاهر وحدت والی اسبق سرپل بودند.

14. کاشان- کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س)
این مراسم، به تاریخ 19 حوت 1401ش، در شهرستان کاشان از سوی ستاد مردمی بزرگداشت سالگرد رهبر شهید استاد مزاری(ره) و مهاجران افغانستانی مقیم شهرستان کاشان و حومه با حضور زن، مرد، پیر، جوان، دانشجو، طلبه و...، با اجرایی مجری توان‌مند صدا و سیمای ایران آقای محسن نظری، برگزار گردید و حجج اسلام آقایان: استاد محمدسرور جوادی و دکتر محمدجواد اصغری در مورد شخصیت، فعالیت‌ها و اندیشه رهبر شهید بابه مزاری(ره) سخنرانی کردند. برگزاری نمایش‌گاه فرهنگی کتاب، عکس، و...، با مشارکت دانشجویان افغانستانی مقیم کاشان، غرفه‌های پزشکی تست سلامت، نقاشی کودکان و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

15. اصفهان- مسجد حضرت قائم(عج)
مراسم گرامی‌داشت بیست و هشتمین سالگرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) به تاریخ 19 حوت 1401ش، با حضور گرم و با شکوه عالمان، طلاب، دانشجویان و مردم مهاجر مقیم اصفهان و شهرستان‌های آن، برگزار شد. سخنران این مراسم دگرجنرال بازمحمد جوهری، معاون اسبق وزارت دفاع ملی افغانستان، بود. قرائت مقاله، شعر و دکلمه از برنامه‌های متنوع، این مراسم بود.

16. شیراز- مسجد فاموری‌ها
این مراسم با حضور با شکوه اقشار مختلف مردم صلح‌دوست مقیم شیراز به تاریخ 19 حوت 1401ش، با سخنرانی دکتر امان‌الله فصیحی، پیرامون شخصیت، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اندیشه رهبر شهید استاد مزاری(ره) از سوی ستاد مردمی بزرگداشت سالگرد شهید مزاری(ره) در شیراز برگزار گردید.

17. دلیجان- سالن شهدای سوم خرداد
به تاریخ 19 حوت 1401ش، به‌مناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یاران صدیقش مراسم گرامی‌داشت از سوی ستاد مردمی بزرگداشت سالگرد شهید مزاری(ره) در شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی، با سخنرانی جناب حجت‌الاسلام علی ناطقی مدیر فرهنگی دفتر مرجع‌عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام‌عزه) در تهران، برگزار شد.

18. دماوند- مسجد جامع
مراسم سالیاد رهبر شهید استاد مزاری(ره) در روز 22 حوت 1401ش، با سخنرانی آقای اسدالله بادامچیان، حجج‌ اسلام دکتر محمدرضا امینی، اسلم شیوا، فتاحی دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند، اجرای گروه سرود اسرا و مداحی اسدالله عبداللهی، در شهرستان دماوند تهران با حضور مردم مهاجر مقیم دماوند و اطراف، برگزار شد.
سخنرانان مراسم در رابطه با اندیشه، فعالیت‌ها، خواسته‌ها و مطالبات شهید مزاری(ره) و جایگاه و عظمت آن شهید والامقام سخن گفتند.


ب. اروپا

1. آلمان- دانشگاه فرانک‌فورت
این نشست با عنوان «نسل‌کشی هزاره‌ها و حقوق زنان»، از سوی مرکز اتحاد هزاره‌ها، در دانشگاه فرانک ‌فورت آلمان، به تاریخ 11 مارچ 2023میلادی، با حضور زنان و مردان دردمند و آگاه برگزار شد.

2. آلمان- کسل
این مراسم روز یکشنبه مورخ 12 مارچ 2023میلادی، در شهر کسل آلمان، با حضور گرم اقشار مختلف رهروان خط عدالت‌خواهی شهید مزاری(ره) در این شهر و اطراف آن، برگزار گردید. سخنرانان این مراسم، آقایان: استاد نوروزعلی حمیدی و محمدرضا یوسفی، کارشناس امور اجتماعی و خانم‌ها: سیما نوری، فعال مدنی و حقوق زنان و ام‌البنین میرزایی، معاون شورای جهانی هزاره بود.

3. آلمان- هامبورک
این مراسم، روز شنبه 4 مارچ 2023 میلادی، در هامبورک آلمان، از سوی ستاد مردمی سالیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره)، با موضوعات: هزاره‌ها در مسیر تاریخ‌نوین، نقش دیاسپورا در تغییر وضعیت موجود در افغانستان، اصول فکری و آرمان مزاری برای افغانستان و وضعیت زنان افغانستان در زیر سلطه طالبان و راه‌های بیرون رفت از آن، با حضور کارشناسان و تحلیل‌گران برگزار گردید.

4. آلمان- دانشگاه دوسلدووف
این نشست علمی، با عنوان «شهید مزاری(ره)؛ عبور از بحران و تامین صلح پایدار در سایه عدالت اجتماعی»، از سوی ستاد مردمی سالگرد رهبر شهید در روز شنبه 11 مارچ 2023 میلادی در دانشگاه دوسلدووف آلمان، با حضور با شکوه و گرم مردم و مهاجران این منطقه برگزار گردید.

5. آلمان- مونیخ
مراسم گرامی‌داشت بیست و هشتمین سالیاد بابه شهید استاد مزاری(ره) در شهر مونیخ آلمان، با عنوان «چالش‌ها و مکانیسم عبور از بحران سیاسی- اجتماعی افغانستان» با حضور نخبگان علمی و کارشناسان سیاسی و استقبال گرم مردم، به تاریخ شنبه 18 مارچ 2023 میلادی از سوی ستاد مردمی گرامی‌داشت سالیاد بابه مزاری(ره) برگزار شد.

6. آلمان- برلین
به تاریخ 19 مارچ 2023 میلادی برابر با 28 حوت 1401ش، مراسم گرامی‌داشت بیست و هشتمین سالگرد رهبر شهید استاد مزاری(ره) و یاران شهیدش، در شهر برلین آلمان از سوی ستاد مردمی برگزاری سالیاد بابه مزاری(ره) در مرکز اسلامی افغان‌های شهر برلین، با حضور گرم و استقبال بی‌نظیر اقشار مختلف جامعه مهاجر مقیم برلین، برگزار گردید. سخنرانان و کارشناسان محترم در مورد شخصیت، فعالیت‌ها و اندیشه‌ی رهبر شهید استاد مزاری(ره) سخن گفتند.

7. اتریش- وین
مراسم و نشست علمی تحت عنوان «مزاری و بیداری مردم» و با حضور و شرکت مردم و سخنرانی داکتر ذاکرحسین ارشاد، از سوی ستاد مردمی برگزاری سالیاد بابه شهید استاد مزاری(ره) در شهر وین اتریش برگزار گردید.

8. اسپانیا
مراسم و نشست با عنوان «عدالت اجتماعی و حقوق زنان در اندیشه شهید مزاری(ره)» از سوی سازمان همبستگی افغانستانی‌های مقیم اسپانیا، به تاریخ 18 مارچ 2023 میلادی، با مشارکت و حضور مهاجران مقیم این کشور، برگزار گردید.

9. انگلیس- لندن
مراسم و نشست با عنوان «مزاری، گفتمان هزاره‌ها و عبور از بحران کنونی» از سوی ستاد مردمی بزرگداشت سالیاد شهید وحدت ملی در لندن، به تاریخ یکشنبه 19 مارچ 2023 میلادی برگزار شد. سخنرانان فارسی این نشست، دکتر امین احمدی، دکتر یوسف رحیمی و دکتر عارف سحر و سخنرانان انگلیسی آن، دکتر نجیبه ضیایی، حفیظ خرم، رحمان محمدی و خانم احسانی بودند.

10. انگلیس- منچستر
مراسم سالگرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یاران صدیقش، از سوی انجمن هزاره‌های مقیم این شهر، به تاریخ یکشنبه 12 مارچ 2023 میلادی، برگزار گردید. سخنرانان این مراسم، آقایان: علی رجبی و محمد گلزاری بودند.

11. ایتالیا- روم
مراسم سالیاد شهید عدالت اجتماعی بابه مزاری(ره) و یارا با وفایش، تحت عنوان «مزاری، نماد وحدت ملی» از سوی ستاد مردمی سالگرد در شهر روم ایتالیا با حضور پرشور مهاجران مقیم این شهر به تاریخ یکشنبه 19 مارچ 2023 میلادی برگزار گردید.

12. برزیل
مراسم سالگرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یاران صدیقش، با عنوان «یادواره یک مبارز؛ ضرورت بازخوانی اندیشه شهید مزاری(ره)» با سخنرانی آقایان: عبدالعدل دای‌فولادی، محمد سرور جعفری و الحاج محمد عبده، وکیل پیشین پارلمان کشور و خانم نوریه جعفری، از سوی مهاجران افغانستانی مقیم برزیل برگزار گردید.

13. بلجیم
بیست و هشتمین سالیاد بابه مزاری(ره) شهید عدالت اجتماعی و یارانش، با عنوان «شهید مزاری(ره)، محور وحدت و همبستگی» در کشور بلجیم، از سوی ستاد مردمی بزرگداشت شهادت استاد شهید مزاری(ره) و یاران با وفایش، با حضور گرم مهاجران به تاریخ یکشنبه 12 مارچ 2023 میلادی، برگزار شد.

14. سویس
سالیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره)، از سوی شورای هم‌کاری هزاره‌ها در سویس، با سخنرانی احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان، به تاریخ یکشنبه 12 مارچ 2023 میلادی، برگزار گردید و با استقبال گرم مردم از اقشار مختلف اعم از زن و مرد، پیر و جوان واقع شد.

15. سویدن
مراسم سالگرد رهبر شهید و یاران صدیقش، با عنوان «فدرالیسم و حقوق زنان از دیدگاه شهید مزاری(ره)» از سوی شورای جهانی هزاره نمایندگی سویدن به تاریخ یکشنبه 12 مارچ 2023 میلادی برگزار گردید.

16. فرانسه- پاریس
ستاد کمیته مردمی پاریس و کنگره ملی هزاره، به‌صورت مشترک مراسم بیست و هشتمین سالیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یاران شهید و فداکارش را به تاریخ شنبه 4 مارچ 2023 میلادی، برگزار کردند.

17. فنلاند- شهر وانتا
سالیاد رهبر شهید، از سوی ستاد مردمی سالیاد بابه مزاری(ره) در فنلاند، با حضور و سخنرانی دکتر ذاکرحسین ارشاد، استاد هم‌کار در دانشگاه بخاریست، حسین الطایی، وکیل پارلمان فنلاند و میزگرد با حضور و مشارکت نخبگان، به تاریخ شنبه 4 مارچ 2023 میلادی، در شهر وانتای کشور فنلاند برگزار گردید. شعر، مقاله، پخش ویدئو کلیپ، سرود و...، از برنامه‌های متنوع این مراسم مردمی بود که با استقبال گرم و پرشور مهاجران افغانستانی مقیم این شهر و حومه، واقع گردید.

18. ناروی- اسلو
سالیاد رهبر شهید، از سوی ستاد مردمی سالیاد بابه مزاری(ره) در شهر اسلو کشور ناروی (نروژ) تحت عنوان «شهید مزاری(ره) و فرهنگ مطالبه‌گری» با حضور مهمان ویژه خانم زینب مزاری، تنها یادگار شهید مزاری(ره) در حسینیه سیدالشهدا(ع) از سوی ستاد مردمی برگزاری سالگرد رهبر شهید استاد مزاری(ره) برگزار گردید.

19. هلند- بیفرویک
از بیست و هشتمین سالیاد بابه مزاری(ره) شهید عدالت اجتماعی و یارانش، از سوی مرکز فرهنگی فیض محمدکاتب هزاره، در شهر بیفرویک کشور شاهی هلند با حضور تنها یادگار رهبر شهید بابه مزاری(ره) خانم زینب مزاری و مهمانان ویژه از آمریکا، کانادا و اروپا، به تاریخ یکشنبه مورخ 5 مارچ 2023 میلادی، تجلیل به عمل آمد.

ج. استرالیا

1. استرالیا- آدلاید

سالیاد رهبر شهید، از سوی ستاد مردمی سالیاد بابه مزاری(ره) در شهر آدلاید استرالیا، با حضور گسترده اقشار مختلف مهاجران افغانستانی مقیم این شهر، از سوی مرکز فرهنگی و دینی ولی‌عصر(عج) به تاریخ یکشنبه مورخ 18 مارچ 2023 میلادی، گرامی داشته شد.

2. استرالیا- سیدنی
در شهر سیدنی استرالیا نیز، مراسم گرامی‌داشت سالیاد بابه مزاری(ره) و یاران شهیدش، از سوی انجمن کاتب هزاره، با سخنرانی استاد عزیزالله شفق بهسودی، آقایان: محمد جواد سلطانی و داکتر علیرضا یونس‌پور، به تاریخ یکشنبه مورخ 18 مارچ 2023 میلادی، با حضور گرم و استقبال بی‌نظیر مردم مهاجر مقیم سیدنی، برگزار گردید.

3. استرالیا- ملبورن
سومین مراسم گرامی‌داشت سالیاد شهید بابه مزاری(ره) و یاران شهیدش، نیز از سوی ستاد مردمی بزرگداشت شهادت شهید وحدت ملی استاد مزاری(ره) در شهر ملبورن استرالیا، برگزار گردید. سخنرانان ای مراسم آقایان: استاد شفق بهسودی، جنرال مراد علی مراد و داکتر علیرضا یونس‌پور و کارشناسان پنل، آقایان: جواد سلطانی، داکتر عباس فراسو و دکتر ابراهیمی بودند.

د. آمریکا

1. آمریکا- واشنگتن دی‌سی

همایش مزاری و گفتمان حقوق زنان، از سوی ستاد مردمی سالیاد رهبر شهید در واشنگتن دی‌سی آمریکا، با سخنرانی انجنیر اکرم گیزابی، داکتر راحله کویر، زهرا یگانه و سی هوم کیم (Se Hoom Kim) به تاریخ یکشنبه 5 مارچ 2023 میلادی برگزار شد.

2. آمریکا- شیکاگو
مراسم دیگری در شهر شیکاگوی آمریکا، به‌مناسبت بیست و هشتمین سالیاد رهبر شهید و یارانش، تحت عنوان «شهید مزاری(ره)، وحدت سیاسی و نسل‌کشی هزاره‌ها»، با حضور و سخنرانی مهدی راسخ، وکیل پیشین پارلمان کشور، به تاریخ یکشنبه 5 مارچ 2023 میلادی، برگزار گردید.

3. آمریکا- واشنگتن
سومین مراسم سالیاد شهید مزاری(ره) و یارانش، از سوی انجمن هزاره‌های ایالت واشنگتن تحت عنوان «گفتمان مزاری(ره)؛ وحدت، برابری و توجه به حقوق زنان» با سخنرانی آقای عبدالعدل دای‌فولادی به تاریخ 19 مارچ 2023 میلادی، برگزار شد.

4. آمریکا- ایالت تگزاس
ستاد مردمی سالیاد بابه مزاری(ره) در تگزاس آمریکا، مراسم سالیاد آن شهید و یارانش را در مرکز فرهنگی اسلامی ایلم سنتر، به تاریخ یکشنبه 19 مارچ 2023 میلادی، با حضور گرم و مشارکت فعال مهاجران افغانستانی مقیم این ایالت، برگزار کرد.

5. آمریکا- تگزاس (شهر هیوستن)
مراسم سالیاد رهبر شهید، از سوی ستاد مردمی بزرگداشت سالیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره) با عنوان «رسالت‌نو در راستای اندیشه شهید مزاری(ره)» با حضور و سخنرانی آقای مهدی راسخ و داکتر علیرضا سرور، به تاریخ یکشنبه 19 مارچ 2023 میلادی، در شهر هیوستن ایالت تگزاس آمریکا برگزار گردید.

6. آمریکا- کلورادو

مراسم سالیاد رهبر شهید، از سوی ستاد مردمی بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری(ره) به تاریخ شنبه 11 مارچ 2023 برگزار گردید.

7. آمریکا- مرکز المهدی(عج)
از بیست و هشتمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری(ره) به تاریخ 12 مارچ 2023 میلادی، در مرکز المهدی(عج) از سوی نهاد هزاره فاوندیشن آمریکن، با حضور و استقبال گرم مهاجران مقیم آن منطقه، تجلیل و گرامی‌داشت، به‌عمل آمد.

ه. پاکستان- کویته

سالیاد رهبر شهید باب مزاری(ره)، از سوی ستاد مردمی بیست و هشتمین سالگرد شهادت بابه مزاری(ره) و یارانش در مسجد و امام بارگاه شهید مزاری(ره) واقع در هزاره تاون شهر کویته پاکستان، با حضور و استقبال پرشور مردم اعم از زنان و مردان برگزار گردید.

و. ترکیه- ترابزون

بیست و هشتمین سالگرد شهادت رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یارانش، از سوی انجمن فرهنگی و همبستگی هزاره‌های افغانستان مقیم ترکیه، با عنوان «کوچ‌های اجباری و تغییر ساختار جغرافیایی در افغانستان» با حضور کارشناسان: پروفسور مشکوره یلماز، با موضوع «حذف و گم‌نامی زنان در افغانستان»، داکتر بابک جوان‌شیر، با موضوع «گذشته، حال و آینده ترک‌های افغانستان»، داکتر آصف مبلغ، با موضوع «هزاره‌ها بعد از استاد مزاری»، فاضل سانچارکی، با موضوع «ویژگی‌های شخصیتی شهید مزاری(ره)» و گردانندگی پروفسور بلگیهان آتسز گوکداع استاد دانشگاه کرک قلعه، در سالن کنفرانس شهرداری، به تاریخ 12 مارچ 2023 میلادی برگزار گردید.

ز. روسیه- مسکو

بیست و هشتمین سالگرد شهادت رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یاران شهید و با وفایش، در شهر مسکو روسیه نیز از سوی ستاد مردمی برگزاری مراسم سالیاد بابه، با حضور اقشار مختلف مهاجران افغانستانی اعم از زنان و مردان مقیم مسکو، به تاریخ 18 مارچ 2023میلادی، تجلیل شد.

ح. کانادا

1. کانادا- تورنتو
مراسم سالیاد رهبر شهید باب مزاری(ره)، از سوی ستاد مردمی بزرگداشت سالیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره) به تاریخ 12 مارچ 2023 میلادی، در جامعه اسلامی افغان‌های مقیم کانادا، با حضور گرم مهاجران مقیم شهر تورنتو برگزار شد.

2. کانادا- کلگری
مراسم تجلیل از بیست و هشتمین سالگرد رهبر شهید استاد مزاری(ره) و یاران صدیقش در شهر کلگری کانادا با عنوان «جایگاه زن در اندیشه شهید مزاری(ره)» به تاریخ 18 مارچ 2023 میلادی، از سوی ستاد مردمی سالگرد و نهادهای هم‌کار برگزار شد.

3. کانادا- ونکوور

مراسم دیگری به‌مناسبت گرامی‌داشت بیست و هشتمین سالیاد شهادت رهبر شهید بابه مزاری(ره) و یارانش، در شهر ونکوور کانادا، از سوی ستاد مردمی برگزاری سالگرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) روز شنبه 11 مارچ میلادی برابر با 20 حوت 1401ش، برگزار گردید. این مراسم با استقبال گرم مهاجران مقیم شهر ونکوور واقع شد.

ط. آنلاین (رسانه‌ای)

1. رسانه- هزارستان

این نشست رسانه‌ای با موضوع بررسی مبارزات عدالت‌خواهانه رهبر شهید استاد مزاری(ره) روابط حزب وحدت اسلامی و حزب جنبش ملی اسلامی، با حضور آقایان: جعفری باران، آگاه مسایل سیاسی، محمدعلم جویا، رییس بنیاد رهبر شهید بابه مزاری(ره)، داکتر فدا محمد پیکان، آگاه مسایل سیاسی و قربان‌علی فصیحی، آگاه مسایل سیاسی، با میزبانی انجنیر سلطانی، بانو شجاعی و بانو شریفی به تاریخ 3 مارچ 2023 میلادی برابر با 12 حوت 1401ش، برگزار گردید.

2. خبرگزاری صدای شهروند
نشست رسانه‌ای دیگری با عنوان «مزاری و گفتمان فدرالیسم» به تاریخ 14 مارچ 2023م، با میزبانی خبرگزاری صدای شهروند و کارشناسی آقایان: دکتر اکرم گیزابی و دکتر غلام‌سخی احسانی و گردانندگی آقایان: نصرالله محسن و کاپلا برگزار گردید.

تهیه و تنظیم: محمدعوض اعتمادی

منبع: فصلنامه سخن صبا، 1401، ش44

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**