• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 445

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 357

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 412

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 389

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

فصلنما؛ اخبار و رویدادها

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها

تهیه و تنظیم: محمدعوض اعتمادی


نجیب هزاره لقب سفیر صلح دریافت کرد

نجیب هزاره نماینده‌ی جامعه هزاره در اتریش، به‌عنوان سفیر صلح انتخاب شد. روز جمعه سوم فبروری 2023م، فدراسیون جهانی صلح کنفرانس را تحت عنوان هفته جهانی هماهنگی بین ادیان؛ چرا ادیان و فرهنگ‌ها در گفت‌وگو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مهم هستند؟ با حضور نهادهای بین‌المللی و سفیران کشورهای آلبانی و پاکستان در مقر سازمان ملل متحد، ترتیب داده بود. در این کنفرانس نجیب هزاره به نمایندگی از جامعه هزاره در اتریش، لقب سفیر صلح را دریافت کرد.
نجیب هزاره از سال 2017م، بدین‌سو، نمایندگی جامعه هزاره در اتریش را در نهادهای بین‌المللی در اتریش، به عهده دارد و در راستای تامین صلح در افغانستان و برگزاری کنفرانس‌های مختلف فعالیت داشته است. این لقب، به‌خاطر تلاش‌های او به وی اعطا شده‌است. آقای فرهاد دریا هنرمند افغانستانی در سال 2014م، این لقب، را دریافت کرده بود.

دومین اجلاس کنگره ملی هزاره
دومین اجلاس کنگره ملی هزاره، به مدت دو روز به تاریخ 15 و 16 دلو 1401ش، برابر با 4 و 5 فبروری 2023م، در شهر ویانا پایتخت اتریش، برگزار گردید. در این کنفرانس، صدها تن از نخبگان جامعه هزاره از اقشار مختلف؛ سیاسیون، دانشمندان، نمایندگان احزاب سیاسی، شوراها و نهادهای مدنی، اصحاب قلم و رسانه، از زنان و مردان اشتراک کرده بودند و روی مسایل حیاتی امروز کشور، بحث و تبادل نظر کردند. این اجلاس با قرائت آیات از کلام وحی توسط محمدصادق شیرزاد آغاز شد و سپس آقای محمدرفیعی عضو کنگره، به حاضران خوش‌آمد و خیر مقدم گفت و بعد داکتر یحیی بیضا رییس شورای اجرایی کنگره، بیانیه افتتاحیه را قرائت کرد وانگهی سخنرانان اجلاس صحبت‌های خود را در پنل‌های مختلف قبل و بعد از ظهر طی دو روز ارایه کردند. اسامی کسانی‌که در این اجلاس سخنرانی کردند، عبارتند از: دکتر یحیی بیضا؛ رییس شورای اجرای شورا و استاد دانشگاه، دکتر حسین یاسا؛ سخن‌گویی شورای مقاومت ملی برای نجات و نماینده حزب وحدت مردم افغانستان، دکتر رسول طالب؛ نماینده حزب عدالت و آزادی افغانستان، دکتر عباس بصیر؛ معاون حزب وحدت اسلامی افغانستان و وزیر سابق تحصیلات عالی کشور، خانم دکتر راحله کویر؛ رییس شورای جهانی هزاره، خانم ذکیه محقق؛ مدافع حقوق زنان و فعال اجتماعی، خانم صابره سخی؛ عضو کنگره ملی و رییس نهاد کلبه دوستی، خانم بتول حیدری؛ استاد دانشگاه، دکتر ذاکرحسین ارشاد؛ استاد دانشگاه، انجنیر امیرمحمد شیرزی؛ عضو شورای سراسری هزاره‌های اهل‌سنت افغانستان، دکتر علی باقری؛ رییس کمیته روابط شورای جهانی هزاره، دکتر غلام قادر نورزاد؛ رییس حزب عدالت اجتماعی، عبدالهادی سهرابی؛ از موسسان کنگره، جنرال رضا امینی قوماندان سابق فرقه 96 حزب وحدت اسلامی، بسم‌الله تابان؛ رییس عمومی مبارزه با جرایم جنایی دولت پیشین، لطیف فیاض؛ فعال سیاسی، اجتماعی و عده‌ای دیگر از نخبگان جامعه هزاره.
پایان‌بخش اجلاس، قطع‌نامه پایانی اجلاس و کنفرانس بین‌المللی بود که در آن از جامعه جهانی خواسته شده بود که افغانستان را از وضعیت بحرانی و ناگوار کنونی و دستیابی به آشتی ملی و پایان دادن به چرخه‌ای خشونت یاری نماید. محوری‌ترین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته‌، در این قطع‌نامه پیشنهاد و تاکید بر نظام فدرالی به‌عنوان گزینه‌ی مناسب برای کشور، در آینده بود.

کسب مقام اول پزشکی، توسط پزشکان هزاره‌تبار
دکتر صدیقه حسن و دکتر سادیه حسن فرزندان کربلایی غلام‌حسن خان هزاره، از میان صدها محصل در یکی از شفاخانه‌های بزرگ اسلام آباد پایتخت پاکستان، نمرات عالی را کسب کرده و ممتاز شناخته شده‌اند. این دو دکتر جوان هزاره‌تبار پاکستانی، در بخش جراحی اعصاب و روان، در بین هم مسلکان پاکستانی خود، نمرات اول را کسب کرده و ممتاز شده‌اند. دکتر صدیقه حسن و دکتر سادیه حسن، در کنار پدر عزیز، مهربان و دل‌سوز شان جناب آقای کربلایی غلام‌حسن خان هزاره، موفقیت و پیروزی شان را جشن گرفته و در این نگاره این موفقیت شان را ماندگار کرده‌اند.

اعلام موجودیت جنبش جهانی زنان هزاره
جنبش جهانی زنان هزاره، در شهر وین کشور اتریش، طی نشست رسمی با حضور خانم دکتر راحله کویر رییس شورای جهانی هزاره اعلام موجودیت کرد. جنبش جهانی زنان هزاره، متشکل از شماری از زنان فعال هزاره در عرصه‌های حقوق بشر، حقوق زنان و فعالیت مدنی از کشورهای مختلف جهان است. بیانیه این جنبش توسط خانم صدیقه مشتاق قرائت گردید. در این بیانیه ایجاد چتر حمایتی برای زنان هزاره، اقلیت‌های قومی و قربانیانی‌که به دلیل وابستگی‌های قومی، نژادی، زبانی، جنسیتی و...، مورد ستم، ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی قرار می‌گیرند، از اهداف این جنبش دانسته شده‌است. نظارت بر حقوق بشری افراد، دادخواهی و حمایت از آنان در راستای بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...، شان از فعالیت‌های عمده جنبش قلمداد گردیده‌است.

خبرنگار سال افغانستان
مرکزخبرنگاران افغانستان، در آستانه‌ی روز ملی خبرنگار، سه خبرنگار را به‌عنوان خبر نگاران سال افغانستان اعلام کرد. این مرکز روز چهارشنبه 24 حوت 1401، اعلام کرد: خانم مرجان وفا محمدی، خبرنگار رادیو کلید، عارف یعقوبی خبرنگار تلویزیون افغانستان اینترنشنال و محمدیوسف حنیف، خبرنگار تلویزیون طلوع، به‌صورت مشترک برنده‌ای دهمین دور جایزه خبرنگاران سال افغانستان شده‌اند. خانم مرجان وفا محمدی خبر نگاری است، که به جرم زن بودن از کنفرانس خبری گروه تروریستی طالبان در هرات اخراج شده بود.

گروه دوستان پارلمانی هزاره‌ها
تعدادی از اعضای پارلمان استرالیا با جمعی از فعالان جامعه هزاره در این کشور، تشکیل گروه دوستان پارلمانی هزاره‌ها را اعلام کردند. این گروه که آغاز کارش به‌ صورت رسمی در مقر پارلمان استرالیا اعلام شد، متشکل از بیست تن نماینده مجلس و سنای استرالیا و تعدادی از فعالان هزاره است. اندرو چارلتون، نماینده ایالت نوساوت‌ولز در پارلمان عضو حزب کارگر استرالیا که ریاست این گروه را بر عهده دارد، در این نشست گفت: «‌گروه دوستان پارلمانی هزاره‌ها، متشکل از قانون‌گذاران کنونی استرالیا است که دست به دست هم داده‌اند تا از جامعه هزاره حمایت کنند و برای تحقق خواست‌های مشترک کار کنند.» او افزود: «این روشی است که رابطه‌ی هزاره‌ها را با پارلمان استرالیا نزدیک می‌کند و فرصت می‌دهد تا صدای آن‌ها در میان قانون‌گذاران استرالیا شنیده شود.

عابده مالستانی قربانی آب‌های ایتالیا
منابع محلی از کشته شدن عابده جعفری مالستانی، در حادثه دل‌خراش سواحل ایتالیا خبر می‌دهند. خانم عابده جعفری مالستانی که با برادرش به قصد رسیدن به اروپا دل به دریا زده بود، همراه 200 تن مسافر دیگر، ترکیه را به مقصد ایتالیا ترک کردند که کشتی آن‌ها با برخورد به یک صخره غرق و در اثر 80 تن شهروند افغانستانی، جان باختند. از جمله آن خانم عابده جعفری مالستانی است. خوش‌بختانه برادرش نجات یافته است. رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده است که سرنشینان این کشتی شهروندان افغانستان، ایران و پاکستان بوده‌اند. به گفته‌ای پایگاه مالستان نیوز (Malistan News) خانم عابده جعفری مالستانی زاده‌ای شیرداغ مالستان ولایت غزنین است. خانم عابده جعفری مالستانی، از فعال مدنی و حقوق بشری در کابل بود. وی پس از تسلط گروه طالبان بر کشور افغانستان، در یک معامله خائنانه توسط آمریکایی‌ها و تحویل دادن حکومت توسط اشرف غنی، ناگزیر به ترک کشور و مهاجرت به کشورهای دیگر، شد.

مرتضی بهبودی در اسارت طالبان
مرتضی بهبودی، خبرنگار برجسته‌ای خبرگزاری فرانسه بعد از 48 ساعت از ورودش به کابل، بازداشت گردید و بیش از یک‌ماه است که در زندان گروه طالبان به سر می‌برد. خانم فرانسوی تبار آقای بهبودی در مصاحبه‌ی گفت: گروه طالبان زندانی بودن او را انکار می‌کنند. در حالی‌که ما می‌دانیم که او در زندان طالبان است.
آقای مرتضی بهبودی، خبرنگار حرفه‌ای بود که با چندین خبرگزاری هم‌کاری داشت. وی در یک گزارشی با عنوان «دختران جوان افغانستانی‌که برای زنده ماندن فروخته می‌شوند.» پرده از وضعیت رقت‌بار و نابسامان مردم افغانستان به‌ویژه قشر زنان جامعه برداشت. این گزارش توسط شبکه‌ای فرانس2 پخش شد. هم‌چنین در سال 2022م، جایزه «بایو» را دریافت کرده‌است.

توزیع مواد غذای برای خانواده‌های نیازمند
شورای سراسری هزاره‌های اهل‌سنت اعلام کرد: از سوی «بنیاد خیریه شهدا»، برای 160 خانواده نیازمند و فقیر هزاره‌های اهل‌سنت، مواد غذای توزیع گردیده‌است.
این خانواده‌ها توسط رهبری شورای سراسری هزاره‌های اهل‌سنت افغانستان، شناسایی و پس از سروی خانه به خانه، مستحقان واقعی، به بنیاد معرفی گردیدند و از کمک‌های بنیاد بهره‌مند شدند.
رهبری این شورا افزود: «این کمک‌ها علاوه بر دست‌گیری و کمک به نیازمندان در این فصل سرمای تاقت‌فرسای افغانستان، اتحاد، همدلی و صمیمیت را میان هزاره‌های افغانستان مستحکم‌تر می‌نماید. از این‌رو، رهبری شورای سراسری هزاره‌های اهل‌سنت افغانستان، از هیئت مدیره و دست اندرکاران بنیاد خیریه شهدا مقیم شهر سیدنی استرالیا که سخاوت‌مندانه هم‌چون: قطرات باران همه را تحت پوشش قرار می‌دهد، صمیمانه تشکر می‌کند.

منبع: فصلنامه سخن صبا، 1401، ش44

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**