• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 444

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 355

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 412

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 388

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

آزادی 19 تن از 31 نفر ربوده شده؛ آزادشده گان به ولسوالی جاغوری رسیدند

**نوشته شده توسط ali halimi**. **ارسال شده در** اخبار و رویدادها

۱۹ تن از ۳۱ ربوده‌شده به ولسوالی جاغوری رسیدند

سه‌تن از مسافران رهاشدهبعد از نزدیک به سه‌ماه، از میان ۳۱ مسافری‌که از بزرگ‌راه قندهار-کابل ربوده شده بودند، ۱۹ تن آنها به بازار محلی قریۀ پاتو در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی رسیده‌اند.

یک مقام محلی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، رسیدن این تعداد افراد به محل یادشده را تأیید کرد، ولی از گرفتن نامش خودداری کرد.

به گفتۀ او باقی افراد زنان و کودکان هستند که هنوز به محل نرسیده، ولی قرار است در روزهای آینده آنها نیز به جمع خانواده‌های بپیوندند.

هادی بشارت، یکی از باشندگان محل در تماس با روزنامۀ جامعه‌باز خبر رهایی این افراد را تأیید کرد و افزود که آنها حدود نیم‌ساعت پیش وارد منطقۀ پاتو شده‌اند. قریۀ پاتو با مناطق پشتون‌نشین مرز مشترک دارد.

ظفر شریف، ولسوالی جاغوری نیز ضمن تأیید تحویلی این افراد به مسئولان و مردم محل افزود که آنها از محل مبادله حرکت کرده و از مسیر گم‌قول به طرف مرکز ولسوالی جاغوری در حرکتند. او گفت  کسانی‌که در مبادلۀ این افراد دخیلند، قول داده‌اند تا متباقی افراد را ظرف روزهای آینده تحویل دهند.

یکی از ساکنان منطقه نیز به روزنامه گفت، مبادلۀ ربوده‌شدگان با زندانیان طالبان در منطقۀ موسوم به «اولوم» انجام شده است. این منطقه در مرز میان پاتو و مناطق پشتون‌نشین واقع است.

حکومت مدعی شده است که برای رهایی این افراد، هزینۀ هنگفتی کرده است. محمداشرف غنی، در جلسه‌ای در تهران گفت که حکومت در تلاش برای رهایی این افراد ۶ میلیون دالر هزینه کرده است.

اعتراض‌ها علیه حکومت به دلیل آنچه بی‌توجهی در قبال سرنوشت این افراد خوانده می‌شود، در داخل و خارج از کشور در این مدت ادامه داشته است. خیمۀ اعتراضی که شماری از وابستگان افراد ربوده‌شده نیز در میان آنها اند، در پارک زرنگار شهر کابل برپا شده است.

گفته می‌شود که این افراد در بدل رهایی شماری از اسیران شبه‌نظامی گروه طالبان که در زندان‌های دولت به سر می‌برند، آزاد شده‌اند.

جزییات خبر به زودی اعلام می‌شود. روزنامۀ جامعه باز تلاش دارد تا این خبر را با به دست‌آوردن اسنادی که نشان از رهایی این افراد داشته باشد، موثق کند.

07

نفر اول از راست؛ اسماعیل کیهان، پسر یکی از آزادشدگان

خنده بر لب مادر یکی از ربوده‌های رهاشده،

محل مبادله ربوده‌شدها

سه‌تن از مسافران رهاشده

سه‌تن از مسافران رهاشده

موترهای حامل گروگان‌های رهاشده

موترهای حامل گروگان‌های رهاشده

دانش‌آموزان برای استقبال از اسیران صف کشیده‌اند.

دانش‌آموزان برای استقبال از اسیران صف کشیده‌اند.

دانش‌آموزان مکتب محلی در استقبال از ربوده‌شدگان رهاشده

دانش‌آموزان مکتب محلی در استقبال از ربوده‌شدگان رهاشده.(روزنامه جامعه باز)

سروردانش: ۱۹ نفر از ۳۱ گروگان زابل آزاد شدند

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان تایید کرده که ۱۹ نفر از ۳۱ مسافری که دو و نیم ماه پیش در زابل گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده‌اند.

آقای دانش در پیامی گفته است: "پس از روزها تحمل اسارت گروگان‌ها و نگرانی خانواده‌های آنان، اکنون خوش‌بختانه ۱۹ تن از ۳۱ نفر گروگان بر اثر تلاش‌های مستمر و موفقانه مقامات مسئول و نیروهای امنیتی کشور آزاد شده‌اند."

پیشتر ظفر شریف، ولسوال جاغوری ولایت غزنی به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که این ۱۹ نفر با وساطت ریش‌سفیدان آزاد شده و به مرکز این ولسوالی رسیده‌اند.

آقای شریف وضع سلامت افراد آزاد شده را خوب توصیف کرد، اما از اظهار نظر درباره چگونگی آزادی آن‌ها خودداری کرد.

او گفت که تلاش‌ها برای آزادی ۱۲ گروگان باقیمانده جریان دارد.

پسر یکی از افراد آزاد شده به بی‌بی‌سی گفته که از آزادی پدرش در جمع این ۱۹ نفر آگاه شده، اما تا زمانی که صدایش را نشنیده یا خودش را ندیده، نمی‌تواند باور کند که او واقعا آزاد شده است.

پسر یکی دیگر از گروگان‌ها با ناراحتی گفت که در گفتگوی تلفنی با یکی از ۱۹ نفر آزاد شده شنیده که پدرش در بین آنها نیست.

این ۳۱ نفر که عمدتا هزاره هستند، روز چهارم حوت/اسفند زمانی که از هرات به سوی کابل سفر می‌کردند، در ولایت زابل از سوی افراد مسلح به گروگان گرفته شدند.

سرور دانش، معاون رئیس جمهوری گروگان‌گیران را "تروریست" خوانده و افزوده که همه مقام‌های دولتی دست به کار شدند و زیر فشار افکار عمومی و اعتراض‌های مدنی، کار سختی انجام دادند.

او افزوده: "واقعیت این است که متاسفانه سروصداهای رسانه‌ای و غوغا به پا کردن در شبکه‌های اجتماعی در برخی از مراحل، به پروسه آزادسازی گروگان‌ها صدمه زد و این امر را به تاخیر انداخت. جلب توجه عمومی و ایجاد بلوا از اهداف اساسی تروریست‌ها است."

این گروگانگیری در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و محافل مدنی بازتاب گسترده‌ای داشته و در چند هفته اخیر شماری از خانواده‌های این ۳۱ گروگان در خیمه‌ای در پارک زرنگار در مرکز شهر کابل به رسم اعتراض تحصن کردند.

معترضان دولت وحدت ملی را متهم به "سکوت" در برابر این گروگان گیری کردند و خواستار تلاش‌های بیشتر آن‌ها برای آزادی گروگان‌ها شدند. (bbc)

غنی: برای آزادی گروگان‌ها پولی نپرداختیم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که دولت این کشور برای رهایی ۱۹ گروگانی که امروز از بند آدم‌ربایان آزاد شدند، پولی پرداخت نکرده است.

این افراد که از جمله ۳۱ شهروند افغان بودند که حدود دو ماه و نیم پیش، در شاهراه هرات-کابل و در نزدیکی ولایت جنوبی زابل به دست یک گروه مسلح به گروگان گرفته شده بودند، صبح امروز در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، به مقام‌های محلی، تحویل داده شدند.

آقای غنی روز دوشنبه، ۲۱ ثور/اردیبهشت، در واکنش به خبر آزادی این گروگان‌ها، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که دولت او، "سیاست مبادله زندانی با گروگان" را دنبال نمی‌کند و در آینده نیز دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر مبادله ۲۲ عضو زندانی خانواده‌‌های شماری از جنگجویان وابسته به حرکت اسلامی ازبکستان، با این ۱۹ گروگان منتشر شده بود.

اما آقای غنی گفت که هیج فردی که جرم او در نهادهای قضایی افغانستان ثابت شده باشد، آزاد نشده است.

او گفت زمانی که در زمستان گذشته، نیروهای امنیتی و گروه‌های امدادرسانی برای کمک به قربانیان برف‌کوچ به بدخشان رفتند، بعضی از "تروریست‌های بین‌المللی"، که در این مناطق بودند، تصمیم گرفتند خود را منفجر کنند.

به گفته آقای غنی کودکانی که از این افراد باقی مانده بودند، "سرپرست نداشتند و در حفاظت امنیت ملی افغانستان بودند که در جریان مذاکرات برای رهایی گروگان‌ها، ارتباطات این کودکان پیدا و برای آینده آنها اقدام صورت گرفت."

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت از همان ابتدا عملیات آزادسازی این گروگان‌ها با نظارت خود او پیش رفته است.

شماری از نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی، در بیش از دو ماه گذشته، از سکوت و عدم اطلاع‌رسانی دولت افغانستان در مورد سرنوشت افراد ربوده شده به شدت انتقاد کرده بودند.

اما آقای غنی با اشاره به این انتقادها گفت که حفظ جان این افراد برای دولت در اولویت قرار داشت. او گفت که این حادثه "به ما آموخت تا در چنین مواردی خونسرد باشیم و حوصله داشته باشیم."

به گفته آقای غنی، گفت‌وگوها برای آزادی ۱۲ گروگان باقیمانده، "با دقت و تعمق" ادامه خواهد یافت تا این افراد نیز "بدون اینکه آسیبی ببینند، آزاد شوند."

اسدالله کاکر، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده با گروگان‌گیران نیز به دیوید لاین، خبرنگار بی‌بی‌سی در افغانستان گفته که این گفت‌وگوها تا زمان رهایی بقیه گروگان‌ها ادامه خواهد یافت.

به گفته دیوید لاین، انتظار می‌رود این گروگان‌ها در بدل رهایی ۶ زن ازبک که در اختیار دولت افغانستان هستند، آزاد شوند.(bbc)

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**