• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 468

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 382

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 438

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 425

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

گفتگوی اختصاصی با آقای محمدنعیم توحیدی نماینده محترم مردم مالستان در شورای ولایتی غزنی؛

**نوشته شده توسط محمدنبی امینی**. **ارسال شده در** گزارش و گفتگو

گفتگوی اختصاصی مجله «سخن صبا»، با آقای محمدنعیم توحیدی نماینده محترم مردم مالستان در شورای ولایتی غزنی؛

 

تهیه و تنظیم: محمدنبی امینی

اشاره:

آقای توحیدی یکی از چهره‌های محبوب، فداکار، مجاهد، دلیر، شجاع، مؤمن و متعهد مالستان می‌باشد. ایشان در بدترین و سخت‌ترین شرایط، در کنار مردم حضور داشته و جهت دفاع از ارزش‌های دینی، مذهبی و ملی در برابر تجاوز ارتش تا به دندان مسلح شوروی سابق تفنگ به دست گرفته، در قالب تشکیلات «سازمان نصر افغانستان» مردانه در جبهات عزت، غرور و اقتدار مردم شتافت.

پس از پیروزی جهاد و مبارزات مسلحانه‌ی مردم ما این بار در سنگر مبارزه با جهل شتافته و خود را وقف تعلیم و تربیت اولاد وطن نموده، شبانه روزی برای آموختن سواد به فرزندان مردم تلاش نموده است. ایشان در دور سوم انتخابات «شوراهای ولایتی» شرکت کرد و مردم قدر شناس مالستان نیز او را شایسته‌ی نمایندگی خویش دانسته و با رأی خود ایشان را راهی «شورای ولایتی» غزنی کردند.

بنیاد علمی فرهنگی صبا ضمن تبریک این موفقیت به ایشان و مردم آگاه و فهیم مالستان و آرزوی توفیق خدمت برای وی، افتخار دارد؛ گفتگوی اختصاصی را که جناب آقای امینی سر دبیر مجله «سخن صبا» ترتیب داده است، به منظور قدر دانی از چهره‌های فعال، خدمتگذار و محبوب منطقه، همچون ایشان و نیز آشنایی با شخصیت و فعالیت‌های وی به خوانندگان عزیز «سخن صبا» تقدیم می‌کند.  (اداره سخن صبا)

امینی:

با سلام و عرض ادب خدمت شما و تشکر از این که در این گفتگو شرکت نمودید. در ابتدا علاقه‌مندیم که با زندگی‌نامه شما آشنا شویم. لطفا در این زمینه و در مورد تحصیلات و فعالیت‌های سیاسی اجتماعی که انجام داده اید، توضیح بفرمایید.

توحیدی:

به‌نام خداوند دانا و توانا؛ با اهدای درود به روان پاک شهدای به خون خفته ملت مظلوم و رنجدیده ما. این جانب «محمد نعیم توحیدی» فرزند محمدعلی سکونت اصلی و فعلی ام قریه «چهار قلعه نوده» مربوطه خوردک زاییده مالستان است. تحصیلات ابتدایی را با آموزش علوم دینی در آوان کودکی نزد ملا امام قریه آغاز نمودم و بعدا شامل مکتب رسمی دولتی گردیده و تحصیلاتم را از صنف اول تا صنف هشتم در مکتب متوسطه شینه ده واقع در «پنج برجه» تکمیل نموده و صنف نهم شامل لیسه میرادینه گردیدم که در آن هنگام در «نی قول» قرار داشت. صنف نهم من در سال 1357 مصادف بود با به قدرت رسیدن رژیم ترکی. در جریان سال 57 بنابر اختناق و تفتیش که رژیم تازه به قدرت رسیده ی ترکی در منطقه به اجرا درآورده بود؛ در همه جا، جاسوسان رژیم به‌دنبال مردم بودند. بزرگان اقوام، علما، طلبه‌های مدارس علمیه و حتی شاگردان مکاتب نیز تحت تعقیب آن‌ها قرار داشتند و از تمامی گشت و گزارها و گفتارهای آنان به سردمداران شان راپور می‌دادند. بنا به راپور جاسوسی عوامل خلقی‌ها چندتن از کارکنان ولسوالی که عبارت بودند از: قاضی، معلم شیرمحمد و من را شبانه گرفتار و راهی زندان «کوه باد» غزنی کردند و تقریبا سه ماه در آن زندان به سر بردم در حالی که سن من پانزده سال بیش‌تر نبود. صنف نهم را در لیسه میرادینه تکمیل نمودم و در سال 1358 که در صنف دهم مشغول تحصیل بودیم، خیزش‌های مسلحانه مردمی بر ضد رژیم مزدور خلقی‌ها آغاز گردید و در نتیجه فعالیت مکاتب همگی متوقف و مسدود شد. تا آن که در سال 1369 با ایجاد لیسه فیض محمد کاتب در شینه ده از طرف کمیته امدادی جاپانی‌ها، صنف 10، 11 و 12 را در این لیسه تکمیل نموده و سند فراغت صنف دوازده را به‌ دست آوردم.

امینی:

لطفا در مورد فعالیت‌های که در دوران جهاد انجام داده‌اید توضیح بفرمایید.

توحیدی:

این‌جانب از آغاز جهاد دوشادوش مجاهدان و سنگرداران دلیر مردم مالستان سهم فعال داشته ام. در جبهات داغ جهاد و مقاومت علیه رژیم مزدور خلقی¬ها، همراه مجاهدان اشتراک فعال داشته ام که می‌توان از اشتراک در جبهه مالستان، جاغوری، زرکشان مقر، قیاق، زاولی ارزگان، قره باغ و سایر جاها نام برد.

از این دوران خاطرات بسیار تلخ و شیرین با همرزمان و همسنگران خود به‌خصوص «شهید ابوذر» و دیگر راد مردانی که اکنون در قید حیات نیستند و جام شهادت نوشیده اند دارم که نمی‌توان به هریک از آن‌ها در این مجال اشاره نمود.

با برادران «سازمان نصرافغانستان» از ابتدایی تأسیس و افتتاح دفتر سازمان نصر در مالستان تا آخرین روزهای فعالیتش؛ در همه عرصه‌های مربوطه همکاری و فعالیت داشته ام. از آن روز به بعد در جریان حزب وحدت بوده و فعالیت می‌کنم. در سطح مالستان در طول همین سال‌ها فعالیت‌های اجتماعی و نیز در اجرای حل معضلات و مشکلات و منازعات مردم با علما و بزرگان داشته‌ام.

در عین زمان مدت هفت سال به‌ حیث«معلم» و به مدت ده سال مامور اداری لیسه نسوان شینه ده بودم که سال قبل از این سمت استعفاء داده ام و از سال 1382 – 1392 نماینده قوم «خوردک زاییده» در شورای ولسوالی نیز بوده‌ام.

امینی:

مردم افغانستان در دهه دموکراسی سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را در سال جاری تجربه نموده‌اند. لطفا دیدگاه خویش را در این مورد  و نحوه حضور مردم درپای صندوق‌های رأی بیان بفرمایید.

توحیدی:

انتخابات سال جاری اعم از ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که در دور اول همزمان صورت گرفت، از شور، اشتیاق و اشتراک زاید الوصف مردم برخوردار بود. مردم با علاقه‌مندی و هوشیاری و با انگیزه جدی پای صندوق‌های رأی می‌رفتند و رأی شان را به صندوق‌ها می‌ریختند و مطمئن بودند که رأی شان هدر نمی‌رود. خصوصا حضور مردم مالستان فوق العاده پرشور و جمعی بود. زن و مرد با علاقه مندی در حوزه های رأی‌گیری حضور یافتند و رأی دادند. اما اتفاقاتی که بعدا به وجود آمد، پروسه انتخابات را زیر سوال برد و ماهیت انتخابات را در اذهان مردم پوچ و بی اهمیت ساخت و مردم را نسبت به آینده بدبین، مأیوس و بی‌باور نمود. مردم دانستند که پروسه انتخابات، دموکراسی و مردم سالاری اصلا برای کسانی که تا هنوز با زور و دیکتاتوری  برمردم حکومت کرده‌اند، معنا و مفهومی ندارد.

امینی:

انگیزه و هدف شما از کاندیداتوری در شورای ولایتی چه بود و چه برنامه های را برای مردم مطرح نموده و چه شعارهای را در این راستا انتخاب نمودید و به چه میزان رأی به‌دست آوردید؟

توحیدی:

یگانه انگیزه و هدف من از کاندیداتوری در شورای ولایتی؛ خدمت  به مردم، دفاع و حراست از حقوق مردم در سطح وظایف و صلاحیت‌ها در این شورا بوده و نه کدام هدف دیگر.

در مورد برنامه‌ها؛ باید عرض کنم که برنامه‌های فردی و شخصی نمی‌تواند در این راستا (شورای ولایتی) بگنجد. چون شورای ولایتی صلاحیت‌های محدود دارد و هر وکیل نمی‌تواند پلان جداگانه داشته باشد. اما نظر به پلان‌های کلان و عمومی در سطح ولایت، از حقوق مردم و ولسوالی مربوطه دفاع خواهم کرد.

شعارهای انتخاباتی این جانب خارج از توان و صلاحیت من نبوده و نخواهد بود. «صداقت و خدمت به مردم»؛ «دفاع و حراست از حقوق مردم در حد صلاحیت و توان» از جمله شعارهای من بود که در لوایح کامپاین ام درج گردیده بود. در مورد میزان رأی این‌جانب؛ رأی خالص و پاک و بی‌آلایش من از تمام سطح ولسوالی مالستان 7500 رأی بود. تعدادی رأی در خارج از ولسوالی مالستان، در حدود 2000 رأی از مناطق ناهور، سرآب و مرکز غزنی نیز داشتم.

امینی:

به نظر شما فعالیت‌ها در مالستان در کدام چوکات و قالبی، مانند: حزبی یا فراحزبی؛ قومی یا فراقومی، مفید و مؤثر واقع می‌شود؟

توحیدی:

فعالیت‌های حزبی در چوکات حزب که دارای برنامه و اساسنامه مدوَن باشد و اعضای آن بدون امتیاز و تبعیض در کنارهم برای به‌دست آوردن هدف و مرام که جزء خدمت به مردم و اجتماع و ارزش‌های اسلامی نباشد، فعالیت نماید. نه آن که به صورت مقطعی و به‌دنبال منافع و چوکی و مقام باشند، این نوع فعالیت قطعا مؤثر و مفید است. اما در شرایط کنونی به نظرمن فعالیت‌های فراحزبی به نفع مردم خواهد بود. چون هیچ گونه عکس العمل و واکنشی از طرف مردم صورت نخواهد گرفت.

امینی:

دیدگاه شما در مورد شخصیت و اندیشه رهبرشهید استاد عبدالعلی مزاری(ره) چیست؟

توحیدی:

استاد مزاری شهید، شخصیت برازنده‌ی کشور و رهبر ما بود که تمام خوبی‌ها در وجودشان جمع بود. او عالم، مجاهد، مبارز، سیاست مدار، صادق در گفتار و قاطع در عمل، مدیر، مدبر، دانشمند و الگوی یک رهبر واقعی برای مردم بود که در میان مردم زیست و جان عزیزش را به‌خاطر دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی و دفاع از مردم مظلوم ما، فدا کرد. مردم ما؛ به ویژه رهبران فعلی جامعه ما باید پاکی، وقار، عزت، غیرت، جان نثاری و فداکاری را از او یاد بگیرند. من معتقدم سیره، روش، عقاید، افکار، اندیشه‌ها و نظرات رهبرشهید مزاری بزرگ در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...، راهگشاست و در همه شرایط و زمان‌ها می‌تواند مفید و موثر باشد. از جمله هدف و شعارهای استاد شهید مزاری(ره)؛ عدالت اجتماعی و مشارکت سیاسی مردم و اقوام افغانستان در سرنوشت و تصمیم سازی‌های آینده کشور بود که این ایده و طرح در اجلاس «بن آلمان» از سوی جامعه جهانی برای حل معضل افغانستان و به عنوان راه برون رفت از بحران سیاسی کشور پذیرفته شد و امروزه تمام روشنفکران و سیاست‌مداران از آن به‌خاطر محبوبیت شان در نزد مردم استفاده می‌نماید.

امینی:

سخن پایانی شما با مردم مالستان و حوزه نمایندگی تان چیست ؟ در صورت موفقیت در انتخابات چه کارهای را برای مردم انجام می‌دهید؟ آیا فقط برای منطقه و قوم خویش فعالیت می‌کنید یا این که تمام مردم را یک‌سان در نظر می‌گیرید؟

توحیدی:

در صورت موفقیت همان طوری‌که شعارم بود عمل خواهم کرد. خدمات صادقانه برای مردم، حراست و دفاع از حقوق آن‌ها در حد توان و صلاحیت در رفع هرگونه معضل و مشکل مردم خود متعهدم. چه برای آنانی که به من رأی داده اند و چه آنهای که رأی نداده اند. هیچ فرق و امتیاز نخواهد بود. حتی این خدمت صادقانه و خالصانه را به فرد فرد ساکنان ولایت غزنی که به این شورا ارتباط دارد، انجام خواهم داد. اما اولویت‌ها و ضروریات هر منطقه از هم دیگر فرق می‌کند که باید در نظر داشت و تفکیک کرد. در پایان از شما نیز برای فراهم کردن زمینه‌ی این گفتگو تشکر می‌کنم و برای شما و همه عزیزان که در «بنیاد علمی فرهنگی صبا» برای ترویج و تبلیغ ارزش‌ها، فرهنگ، آداب و آموزه‌های دینی و ملی کار می‌کنند.

امینی:

باتشکر از شما که در این گفتگو شرکت نمودید.

توحیدی:

منم از شما تشکر می کنم و آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بیش از پیش در کارهای تان موفق باشید. والسلام

تاریخ:15/6/1393

 

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**