• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 445

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 358

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 412

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 389

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

گزارش حادثه تروریستی عاشورای کابل 1390

**نوشته شده توسط محمد ابراهيم شفق**. **ارسال شده در** گزارش و گفتگو

نشريه «سخن صبا» شهادت غرورآفرين شهداي کربلا و شهادت مظلومانه­ ي جمعي از عزاداران (شيعه و اهل سنت)، در عاشورای امسال (زمستان 1390) شهرهاي کابل، قندهار و مزار شريف را، به پيش­گاه حضرت ولي عصر(عج)، دولت و ملت سرافراز و خداجوي افغانستان و به ويژه خانواده­ها و بازماندگان داغدارشان تسليت عرض مي­نمايد. ضمنا با محكوم كردن اين حادثه­ ي تروريستي، گزارشي از حوادث، و واکنـش­ هاي شخصيت­ هاي ملي و مجامع داخلي و بين المللي، نسبت به اين اعمال ضد انساني و متحجرانه را تقديم خوانندگان گرامي مي­ کند‏.

اصل حوادث

به گزارش منابع خبري، روز سه شنبه مورخه 15/ 9/ 1390هجري شمسي مصادف با دهم محرم الحرام 1433هجري قمري، همزمان با روز عاشوراي حسيني، حوالي ساعت 12- 45 : 11 دقيقه، سه حادثه تروريستيي از قبل طراحي شده، در سه شهر بزرگ افغانستان (کابل، قندهار و مزار شريف) در حالي­كه مردم مشغول عزاداري و سينه زني در ماتم عظماي سالار آزادگان، حضرت اباعبدالله (ع) بود، به وقوع پيوست.

مزارشريف

 گزارش­هاي منابع مستقل خبري، حاکي است که روز عاشورا يک انفجار در شهر و يک حمله گروهي در دانشگاه بلخ مزار شريف، همزمان، بر عزاداران حسيني انجام شده است؛ در شهر عمليات تروريستي بر اثر انفجار يک دوچرخه بمب‏گذاري شده در مسير عبور دسته­هاي عزاداري از "چهار راه الکوزي"(چهار راهي صديقيار) در ضلع شمالي زيارتگاه «روضه سخي» مقابل بيمارستان ملکي، به وقوع پيوست که حد اقل6 نفر شهيد و 21 نفر مجروح بر جاي گذاشت. هم­زمان با اين حادثه، گروهي وارد دانشگاه شده و دانشجوياني مصروف سينه زني و عزاداري را، مورد ضرب و شتم قرار دادند که در اثر آن حدود 8 نفر از دانشجويان عزادار به شمول دو افسر پليس به شدت مجروح شدند.

قندهار

عزاداران حسيني در شهر قندهار نيز در روز عاشورا هدف يک حمله تروريستي قرار گرفتند. طبق گزارش­ها، مواد انفجاري جاسازي شده در يک موترسيکل، در منطقه "چهارسوي" شهر قندهار مسيرعبور دسته هاي عزاداري، همزمان با اذان ظهر، منفجر شد که در اثر آن دو پليس و سه فرد ملکي زخمي شدند كه خوشبختانه تلفات جاني نداشته است.

کابل

اما عاشوراي سال 1390، در كابل، حقيقتا تداعي كننده­ي صحنه­ي خونين عاشوراي61 هجري در كربلا بود؛ به گزارش­ منابع خبري و شاهدان عيني، هر سو، تكه هاي بدن پاره پاره­ي مردان، زنان و كودكان عزادار افتاده و تمام عرض خيابان­ را مانند قتلگاه شهداءکربلا، سرخ پوش كرده بود. تصاوير و فيلم­هاي پخش شده از محل حادثه، در رسانه­هاي جمعي در سراسر جهان نيز حاكي از گستردگي ابعاد غير انساني اين فاجعه دلخراش است.

بنا به گزارش خبرنگاران حاضر در صحنه، انفجار مهيبي در حواليي ساعت 11:45 روز سه شنبه در ميان انبوه جمعيت عزاداران، در منطقه مرادخاني شهر کابل، در مقابل زيارتگاه حضرت ابوالفضلB، رخ داد. به گفته پليس کابل، حمله کننده انتحاري مجهز به جليقه مواد انفجاري که خود را به صورت عزاداران در آورده و تحت پوشش دسته "هيأت عزاداري خوشي لوگر" بين صفوف عزاداران حسيني جا زده بود، شخص انتحاركننده ساعت 11:45 ظهر، در شلوغ ترين نقطه جمعيت عزادار خود را منفجر کرد كه در اثر آن، شمار زيادي از عزاداران شهيد و مجروح شدند. اختلاف آمارهاي اوليه با آمارهاي بعدي، حاکي از سنگيني و گستردگي تلفات و خسارات جاني و مالي اين جنايت و فاجعه انساني است؛ بر اساس آخرين آمارهاي رسمي، شمار شهداء بالغ بر 80 و زخمي شدگان بالغ بر 200 نفر گزارش شده است. در ميان شهداء و زخمي شدگان زن، مرد، کودک، نوجوان، جوان، ميان سال و کهن سال، شيعه و سني، از اقوام و پيروان مذاهب مختلف وجود داشته است. مجموع آمار شهداء، مجروحين و آسيب ديدگان اين سه انفجار و حمله تروريستي همزمان، بالغ بر 312 نفر اعلام شده است.

واکنش­هاي داخلي و خارجي

به دنبال وقوع حوادث خونين و فجايع انساني کابل، مزار شريف و قندهار در روز عاشوراي حسيني ، واکنشها و عکس العمل­هاي گسترده و متفاوت داخلي و خارجي را شاهد بوديم که به چند نمونه اشاره مي کنيم:

1. واکنش­هاي مردمي

سريع ترين عکس العمل در داخل و خارج افغانستان، برپايي مراسم تجليل از شهداء اين حملات تروريستي، از سوي مردم و هيئت­ هاي عزاداري سالار شهيدان حسين بن عليH بود. آن­ها با ارسال پيام­هاي تسليت به بازماندگان، مراتب همدردي و غم شريکي خود را با خانواده­ هاي شهداي مظلوم، مجروحين و آسيب ديدگان اين فاجعه اعلام كرده و هر يك ضمن محکوم نمودن اين رفتار ننگين و تروريستي، خواهان مجازات سريع عاملان اين جنايت شدند.

2. مجامع و شخصيت­هاي ملي- مذهبي

چيزي که مايه تسکين قلوب بازماندگان و خانواده­ هاي شهداء و مجروحين عاشورايي افغانستان مي­تواند باشد، اين است که تمام مجامع علمي و شخصيت­هاي ملي- مذهبي افغانستان، در داخل و خارج با يک وحدت نظر بي سابقه ­اي، قلم و زبان خويش را بر محکوميت و بر ملا ساختن عمق اين جنايات نابخشودني، گشوده و در سخنان و پيام­هاي تسليت خويش آن را به شدت تقبيح و محکوم کردند.

حضرت آيت الله العظمي محقق کابلي حفظه الله با صدور پيام در مورخه 15/9/1390، ضمن تسليت اين مصيبت دردناک، اين جنايت هولناک را محکوم، و از دولت اسلامي افغانستان خواستار پي­گيري و مجازات مسبّبين آن شده است و از مردم متدين افغانستان خواسته است که با بصيرت، صبورانه و عاقلانه وحدت شان را حفظ نمايند.

 

3. واکنش­هاي سياسي و بين المللي

به دنبال حوادث روز عاشوراي خونين در افغانستان، از سوي مجامع سياسي و بين المللي اظهارات متفاوتي را شاهديم.

شوراي امنيت سازمان ملل؛ به گزارش العالم ويتالي چورکين سفير روسيه و رئيس دوره­ي­اي شوراي امنيت با حضور در جمع خبرنگاران بيانيه­اي شوراي امنيت را قرائت  كرد كه در آن آمده است: «شوراي امنيت به شديدترين نحو ممکن بمب گذاري ششم دسامبر (روز عاشورا) در کابل و مزار شريف را که منجر به کشته و زخمي شدن بسياري از مردم شد، محکوم مي کند.» و هم­چنين در آن از دولت افغانستان خواسته شده تا عاملان اين بمب گذاري را به دست عدالت بسپارد. در اين بيانيه تروريسم خطري جدي براي صلح و امنيت جهاني ذکر شده و هر گونه اقدام تروريستي، جنايتکارانه و غيرقابل توجيه دانسته و از کشورهاي عضو خواسته شده تا تدابير لازم براي مبارزه با تروريسم را با اجراي تعهدات بين المللي به ويژه حقوق بشر و حقوق پناهندگان بکار گيرند.

گروه افراطي طالبان؛ که مسئوليت بيشترين حملات انتحاري و بمب­گذاري­ها را به عهده مي­گرفت، اين بار بر خلاف انتظار، در نخستين ساعات پس از وقوع اين حوادث با صدور اعلاميه­ اي، حمله بر مراسم عاشورا در کابل، مزارشريف و قندهار را به شدت محکوم کرده و مسئوليت آن را متوجه خارجي­ها و ائتلاف بين المللي به فرماندهي آمريکا در افغانستان كرد که قصد دارند با انجام چنين کارهايي، اختلافات مذهبي را در افغانستان دامن زده و شکست شان را پنهان کنند.

مسئولان دولتي؛ "محمد اسحاق الکو" دادستان کل افغانستان كه رياست هيئت تحقيق و پيگيري حوادث روز عاشورا( مرکب از نمايندگان وزارت‌هاي کشور و دفاع و اداره امنيت ملي) را از سوي رياست جمهوري افغانستان به عهده دارد، پس از حضور در محل حادثه اظهار داشت: « هيئت تحقيق، به جمع‌آوري مدارک و شواهد در اين زمينه اقدام کرده و در آينده نزديک به نتايج خوبي دست پیدا خواهد کرد. وزارت‌هاي کشور و دفاع و همچنين اداره امينت ملي و دادستاني کل افغانستان به شدت در تلاش هستند تا عاملان حوادث عاشورا را شناسايي کنند». الکو ضمن درخواست همکاري از مردم افغانستان براي شناسايي عاملان اين حادثه، گفت: «به شخصي که اطلاعات وي منجر به شناسايي طراحان حمله تروريستي حادثه شود، مبلغ پنج ميليون افغاني معادل حدود (100 هزار دلار) جايزه تعلق مي‌گيرد.»

الكو در مورد اين که آيا اميدي به همکاري دولت پاکستان در اين زمينه است؟ گفت: با توجه به عمل­كرد گذشته­ي پاكستان، چنين اميدي نيست و ما نيز توقعي از آن­ها نداريم. الكو در باره زمان اعلام نتايج تحقيقات گفت: با وجود آن که هيئت سه هفته مهلت دارد تا بررسي‌هاي خود را در اين زمينه تکميل کند اما به خاطر پيچيدگي موضوع، احتمال مي‌رود که اين مدت، افزايش پيدا کند و در صورتي که عاملان اين رويداد دستگير شوند، در برابر مردم و رسانه‌ها محاکمه خواهند شد.

محمد ظاهر رئيس بخش تحقيقات جنايي فرماندهي پليس کابل نيز با حضور در محل حادثه، بيان داشت: «اگر جامعه جهاني در اين زمينه اقدام نکند، به اقدام مشابه عليه گروه‌هاي تروريستي در پاکستان دست خواهيم زد.»

      از جمله شخصيت­هاي كه نسبت به اين مسأله واكنش نشان داده داکتر عبدالله، رهبر ائتلاف ملي تغيير و اميد است. عبدالله ضمن محكوم كردن اين عمل تروريستي، نقش جامعه جهاني براي جلوگيري از فعاليت­هاي گروه­هاي هراس افکن و سازمان استخباراتي پاکستان در افغانستان را يک نياز خوانده و مسؤليت دولت افغانستان دانست که با اقدامات جدي و در تباني با جامعه بين المللي، صداي مظلوميت مردم افغانستان را به گوش جهانيان برساند.

ج. علما و فرهيختگان؛

شوراي علماي افغانستان، احزاب سياسي، ملا امامان مساجد غرب کابل، وکلاي گذر، شخصيت­هاي سياسي، علمي و فرهنگي و هزاران تن از اقشار مختلف کشور اعم از اهل سنت و شيعه، با حضور خانواده­هاي داغديده­ي شهداء و مجروحين، طي گردهمايي بزرگ ملي، روز13 محرم1433هـ.ق.  در مصلاي بزرگ رهبر شهيد استاد مزاريS با تجليل از شهدائي مظلوم روز خونين عاشوراي حسيني كابل و مزارشريف، حملات تروريستي آن روز را، شديداً محکوم کردند.

مراسم با تلاوت آيات از كلام الله مجيد توسط قاريي بين المللي قرآن كريم محترم عبدالشكور فلاح آغاز گرديد.

سپس پيام جلالت مآب محترم حامد كرزي رئيس جمهور اسلامي افغانستان توسط آقاي شهراني وزير مشاور ارشد دولت، قرائت گرديد. در اين پيام ضمن گرامي داشت ياد و خاطره­ي شهداء كربلا، امام حسينD و ياران صديقش در بخش از آن آمده است:« ولي دريغا كه دشمنان اسلام و افغانستان با اعمال نابخشودني تروريستي، بر عزاداران امروز غم انگيز تاريخ مسلمانان تاختند، ده­ها زن و مرد، پير و جوان را شهيد و زخمي كردند… دلهاي پاك و با صفاي هموطنان ما را داغدار ساختند». در بخش ديگر آن آمده است كه پذيرش اين عمل جنايتبار از سوي گروه تروريستي جنگوي كه در كشور پاكستان فعال است، نشان مي­دهد كه اين توطئه در خارج از افغانستان طراحي شده است. لذا جـمهوري اسلامي افغانستان با تمام قوت اين موضوع را پي­گيري كرده و از برنامه­هاي بعدي هموطنان عزيز را در جريان خواهد گذاشت.

سپس پيام تسليت محترم جلالت مآب عبدالكريم خليلي معاون رئيس جمهور توسط رئيس دفتر ايشان محترم آقاي عباس بصير قرائت گرديد. معاون رئيس جمهور در اين پيام ضمن اظهار همدردي با بازماندگان و خانواده­هاي شهداء، اين عمل تروريستي را تقبيح نموده ، و با تكان دهنده و غم انگيز خواندن چنين جنايت هولناك و ضد بشري ياد آور مي­شود كه؛         « خون­هاي ريخته شده در اثر آن، نه تنها موجب تضعيف روحيه­ي ملت مسلمان و غيور نخواهد شد بلكه موج آگاهي و بيداري را خلق خواهد كرد كه طي آن، صـفوف مردم كشــور ما منسـجم و فشـرده­تر خواهد شد. حقانيت و بي­گناهي آن خون­ها دشمنان ما را بيش از پيش رسوا و ذليل خواهد ساخت…اين يك امر مسلم است كه دشمنان عزت و اقتدار افغانستان نمي­خواهند كه ما به پيشرفت و ترقي دست يابيم، لذا از هر نوع وسيله براي رسيدن به چنين اهداف شوم و ناميمون شان استفاده مي­نمايند روزي مقامات و نخبگان ما را  مي­كشند و روز ديگر افراد ملكي و حتي زنان و كودكان معصوم را. عليرغم اين چالش­ها ما با ياري و نصرت الهي و عزم و اراده آهنين ملت آگاه و بيدار خود با همكاري جامعه­ي جهاني به سوي يك افغانستان آرام و آباد، مترقي و متكي به خود كه شايسته­ي ملت است حركت خواهيم كرد.

سپس حضرت صاحب مجددي رئيس سابق سناي افغانستان و رهبر جبهه­ي ملي براي عرض تسليت به خانواده­هاي شهدا در جايگاه قرار گرفته و گفتند: كه در ايامی كه كل ملت افغانستان و خارج، در ماتم روز عاشورا و شهداي كربلا هستند، كربلاي ديگر توسط دشمنان اسلام و افغانستان خاصه آي اس آي پاكستان به وقوع پيوست. قلوب جريحه­دار ما را جريحه­دارتر كرد. اگر پاكستان اجازه­ي فعاليت براي اين گروه تروريستي ندهد از كجا مي­آيد؟ من بارها گفته­ام كه سبب تمام ناآرامي­ها و ناامني­ها آي اس آي پاكستان است كه تروريست­ها را از سراسر دنيا جمع كرده و امكانات در اختيار آن­ها گذاشته، از سرحد گذشته، و مردم ما را به خاك و خون مي­كشند. خداوند مـنتقم است، انتقام بي­گناهان و مظلومين را در دنيا و آخرت از آن­ها خواهد گرفت.

سخنرانی استاد محقق

و در اخير استاد محقق نماينده مردم در شوراي ملي و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، به ايراد سخن پرداختند كه به خاطر اهميت  و نکات قابل تأمل آن، متن كامل سخنان ايشان ­آورده مي­شود:

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏( آل­عمران: 169)

ملت مسلمان و سر بلند كابل، حضور شكوهمند و پرشور شما در اين محفل عزاداري و تجليل از شهداء عاشوراي خونين كابل و مزار، نشانه­­اي از پاي بندي شما به ارزش­هاي ديني و اسلامي است و نيز نشانه­اي از روحيه­ي بلند و نترس شما ملت عزيز است. حضور سربلند شما را در اين محفل صميمانه سپاس­گذاري مي­كنم، و هم­چنين از حضور بزرگان، علما، شخصيت­هاي علمي_ سياسي جناب حضرت صاحب مجددي؛ رئيس اسبق[ مجلس] سـناي افغانستان و رهبر معظم جهاد، رئيس ولسي جرگه جناب آقاي ابراهيمي صاحب، معاون مشرانو جرگه،  وزرا، وكلاي پارلمان و همه­ي عزيزان و مهمانان كشورهاي دوست، صميمانه تشكر نموده و خير مقدم مي­گويم. از بيانيه­هاي بزرگان كه در اينجا خوانده شد و هم­چنين از بيانات رهبر جبهه­ي ملي، ائتلاف تغيير و اميد و ديگر كساني كه بيانيه­ي همدردي دادند و رهنمودهاي را ارائه كردند، صميمانه تشكر مي­كنم، و نيز لازم مي­دانم از همه­ي كساني كه در اين چند روز؛ از سوی جامعه­ي ملي و بين المللي، و گروه­هايی كه در اين حادثه، همكاري كردند، اظهار سپاسگذاري نمايم. صحبت­هاي امروزم را در  چهار بخش تقدیم شما می نمایم.

[ مشاركت مردم در برنامه­­ هاي دولت سازي و ملت سازي]

بخش اول مربوط مي­شود به ملت عظيم­الشأن و بزرگوارم؛ مردم افغانستان با شهامت و پايمردي بيش از ده سـال در برابر اتحاد شـوروي ايسـتادند و كشـورشان را از اشـغال نجـات دادند. در دهـه­ي مـقاومـت با فداكاري بي­شمار، بيرق افغانستان را بلند نگه داشتند. با تجاوزگران خارجي و تروريسم بين المللی مقابله كردند. در دهه­ي دموكراسي هم ملت ما خوب درخشيدند. همه­ي ملت افغانستان خصوصاٌ جامعه­ي شيعه و هزاره افغانستان، ده­سال بيش­ترين همراهي و همنوايي را با پروسه­هاي جديد دموكراسي و مردم سالاري كرده­اند.

در عرصه­ي خلع سلاح عمومي اولين كساني بودند كه سلاح خود را به زمين گذاشتند. در عرصه­ي انتخابات و رأي­گيري­ها، ملت ما پرشورتر از همه به صحنه رفتند و تمامي برنامه­ها را پذيرا شدند و استقبال كردند. در طي ده سال در مناطقی كه حضور دارند، هيچ­گونه خشونت، نه در مقابل جامعه­ي جهاني كه با فيصله­ي سازمان ملل متحد[ در افغانستان] آمده­اند، كدام عكس العمل منفي نشان دادند و نه در مقابل حكومت افغانستان. مناطق­شان آرام و امن و امان بوده است. دَين­شان را به اسلام و وطن در هر مرحله­اي انجام داده­اند. بيش­ترين توجه را به تعليمات، معارف و تحصيلات كرده­اند. امروز به صورت مردمي كه جزو افغانستان است، در برنامه­هاي سازندگي؛ دولت ­سازي و ملت سازي هماهنگي نشان داده­اند.( تكبير حضار) بناً امروز ما در برابر كشور ما سربلنديم. در برابر هموطنان خويش و ديگر اقوام برادر خود در سازندگي كشور سهم داريم. اين ملت با سهولت­هاي كه با حكومت در پروسه­ي ملت سازي انجام داده­اند، ايجاب مي­كند كه بيش از اين مورد توجه قرار گيرد.

[ وظايف متقابل ملت و دولت]

بخش دوم صحبت­هايم مربوط به دولت و حكومت افغانستان مي­شود. حكومت افغانستان بايد بداند مردم ما دَين خود را در برابر حكومت انجام دادند.

[وظايف ملت در برابر حكومت]

از جمله وظايف كه ملت در برابر حكومت دارد، اطاعت از برنامه­هاي حكومت و دفاع از وطن در برابر تهاجم بيگانه است. اين دو وظيفه را ملت ما انجام داده است. وقتي در برابر برنامه­­هاي حكومت آمده؛ از خلع سلاح عمومي گرفته تا رفتن به دموكراسي و تمامي عرصه­ها، ملت ما همنوايي و هم­سويی خود را با حكومت داشته است. در استوار نگهداشتن پايه­هاي حكومت، ملت ما همنوايي كرده و هزينه پرداخت كرده­اند. بناً وظيفه­هاي اساسي خود را در قبال دولت انجام داده­اند.

[وظايف حكومت در برابر ملت]

شاه بیت وظيفه­ ي حكومت در برابر مردم، دو چيز است:

  1. اعمار بلاد
  2. تأمين امنيت.

حكومت بايد به كار نامه­هايش نگاه كند در برابر مردم ما چه كرده است؟ مناطق شان را چگونه آباد كرده است و امنيت شان را چگونه تأمين كرده است؟ حكومت افغانستان ادامه دارد. مردم ما به عنوان بخش از اين كشور، در نگهداشت پايه­هاي حكومت نقش بازي كردند. آقاي رئيس جمهور حكومتش، در دو مرحله مرهون رأي و حضور مردم ما در پاي صندوق­هاي رأي است. اما از آن طرف، هنوز هم تمامي ساحه­ها و مراكز صحي و مكتب­ها از اعمار و آبادي آن­چنان خبري نيست. از اين هم كه بگذريم در همين كابل، فقط در غرب كابل كه يك ميليون نفر زندگي مي­كنند، يك سرك است؛ سرك شهيد مزاريS، آن هم سيزده كيلو متر، چندين سال است كه تا نيم راه رفته است. سرك كه از كوته سـنگي به دارالامان مي­رود. مـنطقه­اي كه ما خود، خانه­هاي مردم را خراب كرديم. اما هنوز هم اين منطقه در باتلاق از گِل و لاي و خرابي زندگي مي­كند. همين چند روز پيش كه خانه­ هاي[ مسير] سرك كوته سنگي و دارالامان را خراب كرديم، در مسجد باقرالعلوم(ع) تجمع كرديم، شاروال آمد، وعده داد كه ما همين سرك را آباد مي­كنيم. مردم خانه­ هايش را خراب نمي­كردند، من در مسجد باقرالعلومD به مردم قول دادم كه زمين­تان را از ما بگيريد و سرك­تان را هم از ما پخته بخواهيد. دشت كدُله را شاروال معرفي كرده بود. وقتي كه خانه­ هاي مردم خراب شد نيمي مردم را زمين دادند، نيمي را ندادند، سرك را هم آباد نكردند. يك باتلاق مانده. شاروال گفت: تركيه پول­هاي خود را از ما پس گرفته، ما آباد نمي­كنيم. باور نمي­كنيم تركيه اين كار را كرده و پول­ها را پس گرفته باشد. اين را بايد ارزيابي كرد كه آيا كدام ساخته­كاري شده؟ كدام فساد اداري در بين است؟ يا كدام جاي ديگه داده شده؟( تكبير حضار) تمامي منطقه از ريگ­رِشَن گرفته تا جبارخان، همه وقتي كه در اينجا برسند، همه­اش در بين گِل و لاي است.

حكومت مداران! رئيس جمهور افغانستان! ما هم بخشي از اين كشور، بخشي از اين مردم هستيم. ما به تو رأي داديم و به تو اعتماد كرديم. بايد با مردم ما مهربان باشي، بايد عدالت را رعايت كني. روايت و حديثي از پيامبر(ص) است كه مي­فرمايد:« أيّما راع‏ لم‏ يرحم‏ رعيّته حرّم اللَّه عليه الجنّة».( نهج الفصاحة ص361) هر حاكم كه نسبت به رعيتش مهربان نباشد و رحم نكند، خداوند بهشت را بر او حرام كرده است.( تكبیر حضار) احسان از وظايف حكومت است. پيامبر0 فرمود:« أحسنوا إذا ولّيتم‏ و اعفوا عمّا ملكتم».( همان:171) اين منشور پيامبر0 است در باره­ي كساني كه حاكم مي­شود. احسنوا اذا وليتم، نيكوكاري كنيد هنگام كه به حكومت رسيديد و ببخشاييد كساني را كه بر آن­ها حكومت مي­كنيد. ممكن است كه در بين ملت و حكومت گاهي اوقات تلخي­ها شده باشد، اما اين وظيفه­ي حاكم است كه وقتي به حكومت رسيد، احسان كند، نيكوكاري كند و آن كساني را كه با او كشيدگي­ها داشته، ببخشد. بين ملت و حكومت بايد اعتماد باشد، محبت و دوستي باشد. حديث ديگري از پيامبر0 است كه مي­فرمايد:« خيار أئمّتكم‏ الّذين تحبّونهم و يحبّونكم و تصلّون عليهم و يصلّون عليكم» بهترين پيشوايان و حاكمان شما كسي است كه شما او را دوست داشته باشيد و او شما را دوست داشته باشد. شما براي او دعا كنيد و او براي شما دعا كند.« و شرار أئمّتكم الّذين تبغضونهم و يبغضونكم و تلعنونهم و يلعنونكم».( همان: 463) و بدترين حاكمان شما حكومت است كه شما او را بد ببنيد و آن­ها شما را بد بگويد شما آن­ها را نفرين كنيد و آن­ها شما را نفرين كنند. حكومت بايد با ملت مهربان باشد.

 وقتي حادثه­ي عاشورا رخ داد، - ولو حوادث انفجار و انتحار در كشور ما زياد است - اما در نوع خودش اولين بار بود، در يك مراسم مذهبي، در يك روز كه به همه­ي مسلمانان تعلق دارد، در روز شهادت سيد جوانان بهشت كه همه­ي مسلمانان آن را گرامي مي­دارند، مردم بي­دفاع در دور علم ابوالفضلD به سر و سينه مي­زدند، در چنين روزي حادثه­ي انفجار واقع شد، بيش از شصت نفر شهيد و بيش از دوصد نفر زخمي؛ ما شكّه شديم! اين چه حادثه­اي بود.؟!

در افغانستان رهبران تشيع، سران جهاديش جمع شدند، با هم نشستيم، جلسه كرديم، گفتيم بدون شك اين كار دشمنان بيرون افغانستان است، تا حال لشكر جنگوي به عهده نه گرفته بود، گفتيم دشمن مي­خواهد بين ملت  افغانستان نفاق ايجاد كند، اين مسائل را دامن بزند. فيصله كرديم كه همه جا رسانه­هاي ما تبليغ كنند، بفهمانند كه دشمنان ملت افغانستان اين كار را كرده است. همه­ي ما دسته جمعي از رئيس جمهور تقاضا كرديم  كه حادثه ايجاب مي­كند، عزاي ملي اعلان شود؛ چون عزاي ملي وقتي اعلان مي­شَه [كه] يك مصيبت به تمام ملت افغانستان صدمه وارد كند، روح و روان تمام ملت را متأثر كند و وحدت ملي يك ملت را تهديد كند، اينجا مناسب است، عزاي ملي اعلان شود. ما هر قدر به دفتر رئيس جمهور زنگ زديم، جواب نشينديم، با ما صحبت نكرد. اين­كه ما خوشش مي­آيم يا نه بحث عليحده است، واقعيت­هاي جامعه­ي افغانستان را بايد بپذيرد. ما بخشي از واقعيت افغانستان هستيم، ما هشت ميليون نفوس داريم، زندگي مي­كنيم و صاحب اين سرزمينيم. رئيس جمهور حاضر نشد زحمت بكشد، تلفن ما را جواب بگويد. از طريق سكرترهايش پيام داديم كه رهبران شيعيان افغانستان اين دسيسه را دسيسه­ي دشمنان خارجي مي­دانند، لازم مي­دانند كه رئيس جمهور اين را عزاي ملي اعلان كند، حاضر نشد‼ به طرفداران و سكرترهايش گفتيم. روز پنج­شنبه گذشت اعلان نشد. به رئيس امنيت ملي زنگ زدم، گفتم آقاي رئيس امنيت تو چشم و گوش رئيس جمهور هستي، مردم احساساتي هستند، داغديده­اند، از رئيس جمهور تقاضا مي­كنيم، كه عزاي عمومي اعلان كند، رئيس امنيت گفت: من اين كار را مي­كنم، مي­رَوم. به حضرت صاحب مجددي زنگ زدم، - که خود اينجا حضور دارند-که حضرت اين مصيبت به تمام ملت افغانستان مربوط است، عزاي ملي اعلان شود، گفت من مي­گويم كه عزاي ملي اعلان كند. بسيار مناسب بود كه رئيس جمهور عزاي ملي اعلان مي­كرد، اما اين كار را نكرد. ما دليلش را نفهميديم، شايد بسيار از مجامع اين را چراغ سبزي براي دشمنان افغانستان تلقي كنند.( تكبير حضار) بايد رئيس جمهور افغانستان اين را جبران كند ملت ما را نوازش، همراهي و همدردي كند.

[پاكستان و ترويست­ها]

بخش ديگري صحبت ما مربوط به پاكستان است. برادران پاكستاني ما بدانند؛ گرچه ما خود را خلع سلاح كرديم و اختيار را به حكومت داديم كه ملت سازي و دولت سازي كند، اما ضرب المثلی می گوید: همه چيز زيادش، كم است اما دشمن كمَش، زياد است. ما هشت ميليون نفوس در اين افغانستان زندگي مي­كنيم، به علاوه ديگر اقوام افغانستان، مي­شَویم سي ميليون. سي ميليون افغانستاني دشمن كمي براي پاكستان نيست، اگر دشمن تراشي كند.

ما وقتي مردم كويته قتل عام و كشته مي­شد،[ به پاكستان] سفر كردم كه شايد جلو قتل عام كويته را بگيرم. با صدراعظم پاكستان صحبت كردم، گفتم: آقاي صدراعظم! مردم هزاره در حيات پاكستان نقش ايفا كرده­اند. جرنيل موسي­خان به دفاع از پاكسـتان بمب به كمر خود بسـت كه خود را زير تانك روان كـند، چرا مـردمهـزاره اين­طور كشـته مي­شـوند؟ آن­ها قول دادند كـه جلو حوادث را مي­گيريم. البته اين كه در پاكستان امسال اين كار نشده، به فال نيك مي­گيريم، اما چرا اين قضيه به افغانستان كشانده شد؟!

امروز تمام دنيا اين تبصره[ را] مي­كند، نشانه­ها و قراين نشان مي­دهد. آقاي رحمان مليك از سازمان­هاي تروريستي تشكر مي­كند كه با خواهش او امسال در پاكستان امنيت را به هم نزدند و حوادث فرقه­اي نكردند، از آقاي رحمان مليك سؤال مي­كنيم مسلمان كشي در پاكستان بد است اما در افغانستان خوب است؟! اسلام در يك موضوع دو حكم دارد كه در آنجا مسلمان نبايد بكشي و در اينجا بكشي؟!( تكبير حضار)

مولانا فضل­الله الرحمان يك و نيم ماه پيش گفته بود كه ما هفتاد گروه بنيادگرا يك­جا شديم كه ديگر در پاكستان جنگ نمي­كنيم،اما در داخل افغانستان خارجي­ها هستند، آنجا افغان­ها جهاد مي­كنند، آن­ها از ما تقاضا كرده ما به آن­ها كمك مي­كنيم. ما از فضل­الله الرحمان پرسان مي­كنيم، همين امريكاي­هاي كه گاهي اوقات در اينجا حضور پيدا مي­كنند، در پاكستان هم پايگاه دارند، در پاكستان هم حضور دارند، پول های آن­ها را هم  زيادتر شما مي­گيريد، چطور در آنجا جنگ مجاز نيست اما در افغانستان مجاز است؟!

بنأً تقاضاي ما از پاكستان اين است كه از اقدامات خصمانه گروه­هاي تروريستي در داخل افغانستان جلوگيري كند، اگر نمي­كند، ما كه خراب هستيم، كجاي ما آباد است؟ مي­گویند: پا برهنه از آب نمي­ترسه، اين را بايد بداند اگر ما بسيج شديم پاكستان هم از ما زيادتر خراب خواهد شد.( تكبير حضار) تا هنوز ما كار را به حكومت  گذاشتيم. حضرت مجددي صاحب گفت كه حكومت ما، جامعه­ي جهاني، اين كارها را بكنند، اگر نكردند، اگر نشد، اگر آب از سر گذشت، بعد از آن مردم افغانستان مجبورند، سلاح بگيرند و ايستاد شوند.( تكبير حضار)

[ مسؤوليت جامعه­ ي جهاني در قبال تروريست­ها]

بخش ديگر صحبت ما مربوط به جامعه­ي جهاني و سازمان ملل متحد است. از سازمان ملل متحد به عنوان يك مرجع براي تمام كشورها تقاضا مي­كنم كه مردم ما خصوصاً جامعه­ي شيعه و هزاره، به دليل مسائل مذهبي، از طرف محافل تروريستي پاكستان آشكارا مورد تجاوز قرار گرفته، آن هم نه مردم نظامي و مسلح، مردم بي­دفاع؛ زنان و اطفال، در يك مراسم مذهبي، بي­گناه قتل عام شده است. آي اس آي پاكستان به عنوان يك حكومت حامي در منطقه، پشت سر گروهك­هاي تروريستي ايستاده است. ما از سازمان ملل تقاضا مي­كنيم كه سر پاكستان فشار بياورد. اين گروهك­هاي تروريستي خود را منحل كند و سران آن­ها را به محاكم بين المللي تحويل دهد.( تكبير حضار) آشكارا از طرف گروهك­هاي تروريستي اعلان كردند كه در افغانستان اين كار را كرديم. كشور ما، امنيت ملي ما، حاكميت ملي ما مورد تجاوز قرار گرفته است. وظيفه­ي دنيا است كه جلو اين تجاوز را بگيرد؛ چون اگر بنا باشد هر كشور آزاد باشد به كشور ديگر تروريست بفرستد و انفجار كند، در همه­ي كشورها رسم مي­شود و اين به امنيت جهاني مضر است و بايد دنيا جلو تجاوزات پاكستان را سر افغانستان، خصوصاً سر مسائل مذهبي و جامعه­ي شيعه­اي افغانستان، راهش را بند سازد و جلوش را بگيرد. اگر جامعه­ي جهاني احساس مسؤوليت نكند امروز اين آتش كه خانه ماست، فردا به خانه آن­ها هم است.

يك روز من در دره­صوف بودم، در تاريخ اول سبتامبر سال2000 بود، يك كسي به نام مايكل سمپل كه در افغانستان وظيفه داشت بعد خارج شد،[ به] آن منطقه گندم مي­رساند، با من مصاحبه كرد كه برداشت شما از جنگ چيست و آخر كار چه مي­شود؟ ما گفتيم وظيفه­ي جامعه­ي جهاني است كه بايد در افغانستان مداخله كند و جلو تروريست­هاي بين المللي را بگيرد. چون ما يك قضيه­اي داخلي نداريم، تجاوز بين المللي است. تمام تروريست­ها جمع شده و آمده در افغانستان تجاوز كرده. اگر اين كار را نكند اين آتش كه امروز خانه هزاره را در يكاولنگ، باميان، دره­صـوف و جاهاي ديگر مي­سـوزاند، مردم ديگر در شـمالي و خانه بعضي ديگر در جنوب و تاك­هايشان را مي­كَند،  روزي مي­شود كه آتش اين­ها خانه كل دنيا را بگيرد. ده روز گذشت مايكل سمپل به من تلفن کرد و گفت: انچه گفتي راست شد. گفتم چه خبر است؟ گفت راديوي بي­بي­سي را بگير مي­فهمي. راديو را گرفتم كه حادثه­ي برج­هاي دوگانه نيويورک واقع شده بود كه خبر داد هزاران نفر آنجا كشته شده است.

امروز هم به دنيا اعلام مي­كنم، آن كساني كه امروز مي­آيد، در يك مراسم مذهبي بيش از شصت نفر را مي­كُشد و بيش از دوصد نفر مردم بي­گناه را زخمي مي­كند، روزي مي­رسد كه كل دنيا را به آتش مي­كَشد.

 پاكستان، اين كشور حامي تروريست، كمر دشمني را با ملت ما بسته است، از دنيا مي­خواهيم كه جلو اين كشور تروريست­پرور را بگيرد.

هم­چنين از ملت افغانستان مي­خواهيم كه متحدانه و يك پارچه در برابر اين كشور تروريست­پرور بايستند و از خداوند هم مي­خواهيم و دعا مي­كنيم كه: خداوندا! ما را از شر اين دشمنان بدخواه نجات بده و در ميان كشور ما اتحاد و يك پارچگي عنايت كن و تمام ملت جهان را هوشياری عطا کن كه جلو حوادث تلخ منطقه را بگيرند. والسلام عليكم و رحمت­ا… و بركاته

در پايان اين مراسم حاضران با شعار الله اکبر به قطع‏نامه شش ماده‏اي مهر تأييد زدند و در هنگام قرائت هر بند از اين قطع‌نامه تکبير حاضران در مراسم، فضاي مصلاي بزرگ رهبر شهيد استاد مزاريS را معنوي‌تر مي‌کرد. متن قطعنامه به شرح زير است:

1. گردهمايي بزرگ ملي کابل ضمن تأکيد بر وحدت ملي افغانستان بر اين باور است که حادثه غم انگيز عاشوراي خونين کابل، مزارشريف و قندهار که منجر به شهادت و زخمي شدن ده‌ها تن از غير نظاميان عزادار اعم از زن، مرد، کوچک و بزرگ شد، توطئه دشمنان اسلام و کشور عزيزمان افغانستان بود و هيچ ربطي به پيروان مذاهب اسلام و اقوام برادر گونه افغانستان نداشته و نخواهد داشت.

2. ضمن اين که اين حادثه ناجوانمردانه، ضد اسلامي و ضد انساني را به شدت محکوم مي‌کنيم، از ملت عزيز افغانستان مي‌خواهيم در برابر دشمنان وطن هوشيار بوده و يک پارچگي خود را حفظ کنند.

3. از حکومت جمهوري اسلامي افغانستان مي‏خواهيم که همه جوانب اين ماجراي فاجعه بار را بررسي کند و عاملان اصلي آن را شناسايي و  محاکمه نمايد.

4. از آنجا که مسؤوليت اين فاجعه را لشکر جنگوي بر عهده گرقته است، به همين دليل اين مسأله ايجاب مي‌کند که دولت جمهوري اسلامي افغانستان با دولت پاکستان تماس گرفته و  در چارچوب قوانين بين المللي قضيه را پيگيري کند.

5. از سازمان ملل متحد تقاضا داريم که عامل اين حادثه که همان لشکر جنگوي است را از طرف دادگاه بين‌المللي مورد تعقيب قضايي قرار دهد و به پاکستان فشار وارد کند تا گروه‌هاي تروريستي را منحل و سران آن را به دست قانون بسپارد، اين اقدامي بر عليه امنيت ملي افغانستان بود و در امنيت جهاني اثر گذار است.

6. گردهمايي بزرگ ملي، مجامع بين‌المللي و داخلي، مراکز علمي، ديني، سياسي، فرهنگي و جامعه مدني اين حادثه غم انگيز را تقبيح و با خانواده شهدا ابراز همدردي کرده و از رسانه‌هاي جمعي داخلي و خارجي که اين ماجرا را پوشش کامل دادند، تشکر مي‌کند.

 

 

 

 

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**